hoe het best Yellowstone NP te bezichtigen

  • Marwin

    Hallo,

    Wij gaan in juni met een camper een rondreis maken van Seattle, Yellowstone NP,, Banf, Jasper, en met een boog via Vancouver terug naar Seattle.

    Kan iemand ons adviseren hoe we komende vanuit Seattle het best Yellowstone kunnen aangaan? We denken 3 dagen voor Yellowstone beschikbaar te hebben.

    Vast heel hartelijk bedankt!

    Marwin

  • Marwin

    Even ter aanvulling de route zoals nu geplant: Seattle, Mnt Rainier, Spokane, Yellowstone NP + 3 dagen, Great falls, Glacier NP, Banf, Jasper, Wells Gray Provincial park, 100 mile House, Wisttler, Vancouver, Tofono, Victoria, Olympic NP, Seattle. Ieder advies is welkom…

    Nogmaals dank en groeten,

    Marwin

  • Cees A

    Ter orientatie eerst een inzoombare pdf kaart van Yellowstone: http://www.lib.utexas.edu/maps/national_parks/yellowstone_park98.pdf

    Op de detailkaartjes bovenaan zie je diverse wandeltrails staan. In de geisergebieden zijn, vanwege de instabiele bodem, de meeste wandelpaden uitgevoerd als boardwalk.

    Bij de Yellowstone Canyon kun je, naast de op de kaart afgebeelde trails ook nog met trappen naar beneden naar de watervallen.

    Bij Mammoth Hotsprings loopt een mooie trail langs de terrassen en bij Norris Geiser Basin loopt een trail door het geiserveld en daarna door de heuvels rondom dat geiserveld.

    Meer info over wandelingen vind je via de bekende NPS site: http://www.nps.gov/yell/planyourvisit/hiking.htm

    Maar ik vind dit ook een mooie: http://www.trailguidesyellowstone.com/information/yellowstone_trail_map.php

    Tip: Iedereen heeft altijd moeite om de Grand Prismatic Ring mooi op de foto te krijgen. Dat ding is namelijk nogal groot.

    Rij, als je van het noorden komt voorbij Midway Geyser Basin. Ongeveer 1 mijl verder is aan de rechterkant de parkeerplaats voor de Fairy Falls Trail.

    Volg de trail tot je aan de linkerkant van het pad de heuvel op kunt klimmen. Er is geen officieel wandelpad naar boven, maar vele anderen zijn er al geweest en dat is te zien.

    Bovenop de heuvel heb je een prachtig zicht op de Grand Prismatic Spring.

    Yellowstone is een groot park. Alleen de parkroad die in de vorm van een 8 door het park loopt (zie kaart) is al 250 km lang.

    Als je Yellowstone bezoekt vanuit één vaste campground rij je onnodig veel tijdrovende km op en neer.

    Mijn advies is dan ook, verdeel Yellowstone in een aantal stukken, verhuis een paar keer en bezoek ieder stuk vanuit een andere campground

    Op de kaart zie je waar de campgrounds in het park liggen. Een paar ervan zijn op basis van “first come first serve” . Voor de rest moet je reserveren.

    Kijk op de site van de National Parkservice hoe je dat kunt doen: http://www.nps.gov/yell/planyourvisit/lodging-in-yellowstone.htm

    Mocht er in het park geen plaats meer zijn, ook in en bij plaatsjes zoals West Yellowstone, Gardiner en Cooke City, die tegen het park aanliggen vind je campgrounds

  • Marwin

    Hallo Cees,

    Heel hartelijk bedankt voor je uitgebreide advies!

    Wat denk je van: vanuit Missoula aankomen in West Entrance (Camping Madison). Volgende dag richting Grand Teton (langs Old Faithfull etc )en terug naar camping West Thumb/Grant. Vervolgens via Fishing Bridge naar Canyon Village (upper/lower falls + Grand Canyon) en camping Canyon. Nu het bovenste rondje vanuit Canyon naar Norris richting Mammoth en daar de camping nemen. Wat vind je hiervan..het is wel puzzelen ;=) (luxe probleem).

    Nogmaals dank voor je advies.

    Marwin

  • Cees A

    Wat jij wil doen kan, maar ik begrijp dat je ook naar Grand Teton wil ? Ik vrees dat je daar niet genoeg tijd voor hebt. (maar dat zie je vanzelf als je daar bent)

    Wat je ook kunt doen is vanaf Missoula niet de West Entrance nemen, maar de North Entrance, bij Gardiner.

    Je 1e overnachting wordt dan op de campground bij Mammoth Hot Springs (in het park) of op een campground bij Gardiner (net buiten het park)

    De middag en avond na aankomst kun je dan nog besteden aan de terrassen van de Hot Springs. (en anders bewaar je dat voor de volgende dag)

    De volgende dag rij je via Mammoth Hot Springs, Roaring Mt. ,Norris Geiser Basin en de loop road bij Virginia Cascades (kleine blauwe lettertjes op de kaart) naar Madison voor overnachting.

    Je 2e Yellowstone dag kun je helemaal besteden aan de dichtbij elkaar gelegen geiservelden in het zuidwesten van Yellowstone.

    Je begint bij Lower geyser basin, dan naar Midway geyser basin en dan Upper geyser basin met Old Fathfull. Tot slot het (kleine) geiserveld bij West Thumb.

    (denk aan de tip in m'n 1e bericht over fotograferen van de Grand Prismatic Ring)

    Overnachten kun je in West Thumb of je rijdt door naar Bridge Bay of Fishing Bridge. (langs de oever van het meer is niet zoveel meer te zien, dus daar kun je aardig doorrijden)

    Je 3e Yellowstone dag rij je via Mud Vulcano, Sulphur Caldron en Canyon door de bergen naar het noorden, naar Tower Roosevelt.

    Bij Tower Roosevelt moet je kiezen. Of je gaat terug naar Mammoth Hot Springs / Gardiner (waar je begonnen bent) en van daaruit richting Banff

    Of je gaat bij Tower Roosevelt via de Lamar Valley (waar altijd veel wild te zien is) richting North-East Entarnce bij Cooke City en dan over de mooie Beartooth Pass richting Red Lodge.

    De weg over de Beartooth Pass is, als je naar Banff moet, wel een flink stuk omrijden en ik weet niet of je er tijd voor hebt maar die Beartooth Pass is wel heel erg mooi …………………

    Waar je op het eind van die 3e dag overnacht is afhankelijk van de richting die je uitgaat. Bij zowel Gardiner als Cooke City zijn diverse campgrounds

  • Jet

    Marwin,

    Even voor de goede orde:

    De titel van je bericht is “hoe het best Yellowstone te bezichtigen” maar in het bericht staat “hoe we komende vanuit Seattle het beste Yellowstone kunnen aan gaan”, in mijn beleving zijn dat 2 verschillende dingen……..:S

    Wat betreft de titel van je bericht heeft Cees A je al weer een heel eind op weg geholpen.

    Maar lees ook even berichten wat verder naar onderen, het onderwerp is laatste tijd paar keer aan de orde geweest.

    Wat betreft je aanrij-route kan ik je aanraden ook even een paar berichten verder naar beneden te lezen en in het archief te zoeken.

    Ik heb daar eerder het e.e.a uitgebreid over beschreven, met name het stuk Seattle, Mount Rainier, Mnt Saint Helen, Hood River.

    http://amerika.startpagina.nl/prikbord/17117570/amerika-route-2014#msg-17117570

    http://amerika.startpagina.nl/prikbord/17049061/17085908/re-seattle—san-francisco-2014#msg-17085908

    Via zoeken(in de rode balk) kan je in het archief duiken. Zoek op woorden of op auteur, als je mijn naam intikt kom je de bedoelde berichten vanzelf tegen, scroll bij data naar “alle datums” ipv laatste 30 dagen.

    Verder heb je nogal wat op je planning staan. Hoeveel weken heb je de tijd?

  • Marwin

    Hallo jet,

    Excuses voor de late reactie..was nog al op pad de laatste tijd. We hebben in totaal 4 weken voor het rondje. eerlijk gezegd twijfelen wij ook of we alles wel kunnen halen zonder continue op de weg te zijn.

    We denken nu om het einde van de reis open te laten en pas na Vancouver te beslissen of we wel of niet/danwel gelimiteerd naar Vancouver Island gaan

    Bedankt voor je hulp!! dat geld overigens ook voor Cees, Geweldig!!!

    Groeten,

    Marwin

    Jet Schreef:

    ——————————————————-

    > Marwin,

    >

    > Even voor de goede orde:

    > De titel van je bericht is "hoe het best

    > Yellowstone te bezichtigen" maar in het bericht

    > staat "hoe we komende vanuit Seattle het beste

    > Yellowstone kunnen aan gaan", in mijn beleving

    > zijn dat 2 verschillende dingen……..:S

    >

    > Wat betreft de titel van je bericht heeft Cees A

    > je al weer een heel eind op weg geholpen.

    > Maar lees ook even berichten wat verder naar

    > onderen, het onderwerp is laatste tijd paar keer

    > aan de orde geweest.

    >

    > Wat betreft je aanrij-route kan ik je aanraden ook

    > even een paar berichten verder naar beneden te

    > lezen en in het archief te zoeken.

    > Ik heb daar eerder het e.e.a uitgebreid over

    > beschreven, met name het stuk Seattle, Mount

    > Rainier, Mnt Saint Helen, Hood River.

    > http://amerika.startpagina.nl/prikbord/17117570/am

    > erika-route-2014#msg-17117570

    > http://amerika.startpagina.nl/prikbord/17049061/17

    > 085908/re-seattle—san-francisco-2014#msg-1708590

    > 8

    > Via zoeken(in de rode balk) kan je in het archief

    > duiken. Zoek op woorden of op auteur, als je mijn

    > naam intikt kom je de bedoelde berichten vanzelf

    > tegen, scroll bij data naar “alle datums” ipv

    > laatste 30 dagen.

    >

    > Verder heb je nogal wat op je planning staan.

    > Hoeveel weken heb je de tijd?

  • Maria

    Wij hebben hetb Yellowstone NP vanuit Salt Lake City benaderd en daarna naar Canada doorgereden om via Vancouverv cs terug naar Salt Lake City, zie ook de vele lijntjes van plm 1 jaar geleden op dit PB, een reisschema kan ik je doorsturen via PM

  • Marwin

    Hallo Maria,

    Bedankt voor je hulp en heel graag je advies mbt onze route!! We zitten er inderdaad een beetje mee te stoeien.

    Vertrek over 5 weekjes en dan in totaal 25 nachten een camper gehuurd op te halen in Seattle.

    Vanuit Seattle, dachten dan de volgende route te nemen.

    dag 1: Seattle naar Mount Rainier

    dag 2: dagje extra ter acclimatisatie en wandelen)

    dag 3: Spokane/Spokane Valley

    dag 4: Missoula

    dag 5: naar de North Entrance Yellowstone NP en

    dag 6 -8 Het rondje Yellostone als geadviseerd door van Cees waarna we uiteindelijk weer bij de North Entrance/ Gardiner uitkomen.

    dag 9: Great Falls

    dag 10: Glacier NP (Road to the Sun rijden)

    dag 11: Banff

    dag 12: extra dag Banff

    dag 13: Jasper

    dag 14: extra dag Jasper

    dag 15: Wells Grey provincial Park

    dag 16: extra dag Wells Grey Prov. park

    dag 17: 100 Miles House

    dag 18: Whistler

    dag 19: Vancouver

    dag 20: extra dag Vancouver

    Nu wordt het wat vager…

    Dag 21: Vancouver Island (Tofino??

    Dag 22 Victoria

    dag 23: Olympic NP

    dag 24: extra dag Olympic NP

    dag 25 terug naar Seattle Camper inleveren

    Dag er na terug naar huis

    Zelf denk ik dat het vanaf Vancouver afhangt hoe we het eerste deel van de route gedaan hebben. Stel dat we iets langer ergens willen blijven gaat dat ten koste van wat we doen na Vancouver.

    Ik heb het prikbord afgezocht maar niet zo'n route gevonden.

    Vast bedankt voor je hulp…we need it!

    PS: omdat ik relatief nieuw ben op het prikbord..kan ik je hier gewoon mijn mail adres geven?

    Groeten,

    Marwin

  • eric

    Marwin ,

    kijk nog eens goed naar je stukje Olympic op het laatst van je reis ; van Victoria naar Olympic ( waar in Olympic ? ) kost je al bijna de gehele dag. Olympic is een park waar je niet doorheen kan rijden , maar daar moet je omheen en dan op diverse plekken kan je het park in. Waarschijnlijk kom je de eerste dag dan uit bij Port Angeles (Hurricane ridge) , maar dan ? Tegen de klok in en daarna weer dezelfde weg terug naar Port Angeles en door naar Seattle ? Om Olympic goed te kunnen bezoeken heb je toch zeker 4 dagen nodig….Zelf zou ik deze twee dagen op VI inplannen , en uiteindelijk vanaf Vancouver naar Seattle rijden en de camper afgeven ; geeft je veel meer rust , en er zijn zat plekken op VI waar je lekeer rustig je vakantie kan be-eindigen….maar , just my thoughts !

    Succes met je route ,

    Eric

    Oja , je emailadres zou ik niet op het Prikbord zetten , laat ze maar een persoonlijk bericht sturen als het nodig is….

    http://www.ericencarin.nl