hoe het best Yellowstone NP te bezichtigen

• Jet

Marwin,

Deze route is erg ambitieus, zeker met een camper. Je zult veel kilometers maken en de natuur vooral vanuit het camperraam zien, ter plaatse heb je erg weinig tijd om dingen te doen/bekijken, laat staat wandelingen te maken.

Heb je de route al eens uitgezet op google-maps? Kijk dan vooral naar de rijtijden en bedenk dat dit gebaseerd is op een auto zonder (noodzakelijke) stops. De route zonder Vancouver Island is al 4000 kilometer, zonder dat ik echt op de details gelet heb, alleen de hoofdpunten uitgezet, hierbij zijn niet de ritjes “even” naar dat meertje, even dat zijweggetje, even naar de supermarkt inbegrepen. Niet alle bezienswaardigheden liggen langs de hoofdweg, Maligne Lake bij Jasper ligt bv al 50km van Jasper vandaan + 50 km terug is alweer 100 op de teller erbij en dat gaat zo ongeveer de hele vakantie door.

Ik zou me nog eens 3x achter de oren krabben om ook nog Vancouver Island en Olympic mee te pakken. Die dagen zou ik toevoegen aan de rest van je route. Je hebt bv op dag 11 Banff staan en op dag 12 extra dag Banff maar in werkelijkheid heb je maar 1 dag ter plaatse. Het is nl van Glacier naar Banff over de snelste route al een dikke 4,5 uur rijden met een auto, de mooiere route is dikke 6,5 uur, dat ga je op 1 dag met de camper niet halen. Ter plaatse heb je maar 1 dag voor Banff. En dat is voor Banff en direct omgeving precies genoeg maar dan mis je Kootenay, je mist hetgeen tussen Banff en Lake Louise te zien is, je mist Lake Louise en Yoho.

Zo ook voor dag 13 Banff - Jasper en dag 14 extra dag Jasper. Alleen al tussen Lake Louis en Jasper kan je een volle dag doorbrengen, er zijn mensen die hier zelfs 2 dagen over doen zoveel moois is er te zien. De extra dag Jasper is in feite de enige dag Jasper.

Ik zie trouwens wel 3 hele dagen voor Yellowstone (heel goed en zeker niet op minderen), maar geen dagen voor Grand Teton, als je toch helemaal in die hoek van de US zit dan zou ik zeker Grand Teton meepakken, plan hiervoor zeker 1 extra dag (liever 2).

Pak de reisgidsen van diverse touroperators er eens bij en kijk eens wat voor routes zij uitgestippeld hebben en lees dan vooral de beschrijvingen. Daar lees je “u kunt vandaag dit of dat doen” en bedenk dat je het OF letterlijk moet nemen want voor EN heb je geen tijd. Als dat is wat je wilt van een vakantie “veel geweest zijn, weinig echt gezien” dan is dat uiteraard prima, maar wil je niet iedere dag om 6 uur de wekker zetten en niet alleen maar kilometers maken, maar ook echt nog wat zien en doen, dan is deze route echt too much.

Wat betreft dag 10: Glacier NP (Road to the Sun rijden): Met een camper kan je deze route niet rijden, wel kun je vanuit St Marys Entrance met parkbussen het park in en van de Going-to-the-sun pass genieten.

Als je er toch voor kiest om naar VI te gaan laat dan dag 21: Vancouver Island (Tofino??) in ieder geval achterwege. Vancouver - Tofino is een dikke 6 uur reizen, zonder wachttijden bij de ferry. Tofino - Victoria is vervolgens ook weer 4,5 uur rijden en voor Tofino heb je minstens 1 dag nodig, maar beter 2 dagen (zeker vanwege het hele eind er heen rijden, beetje zonde voor 1 dagje). Dus dat ga je allemaal niet redden om op dag 21 even naar Tofino te gaan.

• Marwin

Hallo Jet,

Bedankt voor je direct reaktie. Je hebt hartstikke gelijk met de bijna onrealistisch afstand. Ik denk dus dat ik Olympic en VI van de planning af haal en bij aankomst in Vancouver beslissen wat te doen. Maar zelfs dan kom ik aan de 4850km.

Kun je adviseren hoe ik de route korter kan maken zonder aan Yellowstone en Banf/Jasper te sleutelen?

Heel hartelijk bedankt!

Marwin

• Jet

Marwin, hoe ik het ook probeer, ik krijg Yellowstone en Banff/Jasper niet dichter bij elkaar :(;)

Ik veronderstel dat jullie tickets en camper al geboekt hebben, dus het “dan had je beter……..” zal ik achterwege laten.

Ik kan niet in jullie portemonnee/toekomst kijken, maar mocht je ook maar enigszins het idee hebben dat je misschien nog een keer die kant op gaat, dan zou ik je aanraden om je route in te perken. Dat is echt de enige optie om het aantal kilometers terug te dringen.

Mocht je toch aan Yellowstone icm Banff/Jasper willen vasthouden dan ontkom je niet aan die kilometers en dagen rijden, het zijn echt afstanden:

Seattle - Yellowstone, ruim 11 uur rijden

Yellowstone - Jasper, ruim 14 uur rijden

Jasper - Seattle, ruim 10 uur

(obv gewone auto, zonder stops)

Trek het in Europees verband en je rijdt de 3-hoek A'dam - Marseille - Wenen - A'dam en tussendoor wil je het liefst via de Route Nationaal en in ieder dorpje even stoppen.

Ik heb nog eens je schema onder de loep genomen en de dagen die je eerst voor VI en Olympic opgenomen had, opnieuw ingedeeld. Ondanks de nieuwe indeling vind ik het dan nog krap en zie ik geen ruimte om Mnt St Helen erbij te betrekken en ook voor Grand Teton zie ik weinig kans.

Er zijn hier en daar nog wat mogelijkheden om te schuiven, bv Yellowstone - St Mary (voor Glacier NP ipv Kalispel) - Banff (Kootenay overslaan), 1 dag Jasper ipv 2, Wells Gray - Whistler via Kamloops in 1 lange dag, Whistler - Vancouver met maximaal stop bij Brandywine en Shannon Falls, en de rest vd dag Vancouver waarbij dag 24 komt te vervallen, Wells Gray vervallen……..

maar optimaal is het allemaal niet.

Vanuit Seattle, dachten dan de volgende route te nemen.

dag 1: Seattle naar Mount Rainier

Moet je deze dag eerst nog de camper halen? Boek een vroeg-ophaal-optie. Ik heb geen idee waar de camper ophaal is, haal boodschappen daar in de buurt of als je kiest voor de noordkant vh park eerst (zie mij andere verwijzingen) dan kun je boodschappen doen in Enumclaw. Op de campsite bij White River sta je aan de voet van Mnt Rainier, beetje geluk hebben en je hebt een waanzinnig zicht. Ik zou er alles bij elkaar niet op rekenen dat je deze dag nog veel tijd hebt om iets in het park te doen.

http://www.nps.gov/mora/planyourvisit/index.htm

dag 2: Evt eerst nog kijkje nemen bij Sunrise en vervolgens naar Paradise, de trail daar is druk maar om een goede reden.

dag 3: Mount Rainier - Spokane/Spokane Valley

dag 4: Spokane - Missoula

dag 5: Missoula - North Entrance Yellowstone NP

dag 6: dag 1 route Cees

dag 7: dag 2 route Cees

dag 8: dag 3 route Cees, terug bij North Entrance/ Gardiner

dag 9: Gardiner - Kalispel, echt een ontzettend lange rijdag, vroeg vertrekken en alleen de noodzakelijke stops onderweg, pure overbrugging om dag ergens anders te besparen

dag 10: Glacier NP (Road to the Sun rijden) zelf rijden met camper kan niet, vanaf begin van park gaan er parkbussen

dag 11: Kalispel - Radium Hotsprings

dag 12: Radium Hot Springs - Kootenay Park - Johnston Canyon, overnachting Johnston Canyon campground

dag 13: Banff en omgeving, overnachting Johnston Canyon campground

dag 14: Johnston Canyon - Yoho (tot Field) - Lake Louise, overnachting Lake Louise

dag 15: Lake Louise - Jasper (= Icefield Parkway)

dag 16: Jasper

dag 17: Jasper

dag 18: Jasper - Wells Gray PP

dag 19: Wells Gray PP

dag 20: Wells Gray PP - 100 Miles House

Dag 21: 100 Miles House - Whistler

Dag 22: Whistler

dag 23: Whistler - Vancouver, al naar gelang aantal stops onderweg heb je de middag/avond nog voor Vancouver

dag 24: Vancouver

dag 25: Vancouver - Seattle + camper inleveren

reken op 3-4 uur rijden + 1 uur grensovergang (je weet nooit), onderweg misschien nog bezoek Boeing Factory of shoppen bij de Factory outlets/Mall, een en ander al naar gelang het inlever-tijdstip van de camper en het nog moeten inpakken/schoonmaken

Dag er na terug naar huis

• Marwin

Hallo Jet,

Bedankt voor je uitgebreide advies. Je hebt helemaal gelijk…de locaties Seattle, Yellowstone, Banff en Vancouver liggen een eind uit elkaar en daar is niets aan te doen.

Dat betekend dat we een aantal “transit dagen” moeten in plannen waar grote afstanden worden afgelegd waarbij de afstanden van Mnt Rainier naar Yellowstone NP (ca.1200km), en Gardiner naar Kalispel of St Mary de uitschieters zijn van circa 600+km/dag..

Het ziet er nu als volgt uit:

Aankomst Seattle

dag 0: ophalen camper Seattle, Mnt Rainier

dag 1: Mnt Rainier

dag 2: Vroeg vertrekken en zover komen als mogelijk is richting Spokane, Missoula

dag 3: van zover als we gekomen zijn naar Gardiner/Yellowstone North Entrance (samen 1200km)

dag 4,5,6: zoals geadviseerd door Cees en terug naar Gardiner

dag 7: Transit dag..(600km).naar Kalispel of St Mary (welke is interessanter?? Denk dat St. Mary iets korter is

dag 8: Bezoek Glacier NP

dag 9 naar Radium Hots Springs (344km)

dag 10: naar Johnston Canyon/Banff (112km)

dag 11: Johnston Canyon/Banff

dag 12: naar Yoho/Lake Louise

dag 13: via Icefield Parkway naar Jasper

dag 14: Jasper

dag 15: eventueel extra dag Jasper

dag 16: naar Wells Grey PP (384km)

dag 17: Wells grey PP

dag 18: naar 100 Mile House (210km)….voegt dit waarde toe?

dag 19: naar Whistler (310km)

dag 20: naar Vancouver (125km)

dag 21: Vancouver

dag 22: reserve dag…

dag 23: reserve dag

dag 24: Seattle (225km)

dag 25 “smorgens de camper inleveren en ”savonds terug vlucht!

Door het aantal reserve dagen kunnen we nog 2 “rustdagen”of “”hike dagen" in lassen

Ik heb nog een paar praktische vragen, mogelijk wijzen die zich vanzelf.

1) ligt er een camping guide in de Cruise America camper, krijg van hen geen antwoord..

2) wat kun je het beste doen mbt telefoon…een prepaid card kopen?

Heb er vreselijk zin..nog 3 weekjes!!!

Nogmaals heel hartelijk bedankt!

Groetjes,

Marwin

• Jet

Oh dat is al snel zeg, om met het laatste maar eens te beginnen !

Goed dat je je bewust bent van een aantal lange dagen, dat scheelt een hoop.

Wat betreft dag 7: aangezien je op dag 9 kiest om via Radium Hotsprings via Kootenay naar Johnston Canyon te rijden (goede keuze :) ) is Kalispel de juiste keuze. De weg loopt dwars door het park van de ene naar de andere kant en mag je er met de camper niet rijden. Er rijden parkbussen die van de ene naar de andere kant rijden en weer terug, dus het maakt niets uit vanaf welke kant je het park in komt. Overigens ligt Kalispel nog wel een ruim uur vanaf de West Glacier Entrance.

Wat betreft het camping boek heb ik geen idee.

Wat betreft mobiel: dat is maar net hoe vaak je denkt te bellen. Met free wifi en whatsapp of mailen kom je tegenwoordig al een heel eind……..In Canada zijn er bij Rogers pre paid simkaarten te koop inclusief data, geen idee over Amerika en ook geen idee of een Amerikaanse dan in Cananda werkt en andersom…………

• Marwin

Hallo Jet,

Het plaatje wordt al heel duidelijk. De 3 transitdagen van ieder minimaal 600km is een gegeven en kan gewoon niet anders als we we “en” Yellow Stone “en” Banff/Jasper willen doen.

Een kort vraagje..In een eerder bericht sprak je over inkopen bij Enunclaw. Is dat een shopping mall langs de weg? Via Google maps lijkt het om ten opzichte van de White River camping.

We hopen bij de Wallmart in Everett (10 minuten wandelen van waar we onze Camper ophalen) een Garmin te kopen in plaats van er een mee van hier. Alternatief is een USA/Canada micro SD kopen hier en deze in onze bestaande stoppen. heb je enig idee of ze die Garmins gewoon in de Wallmart hebben? Oeps het zijn weer 2 vraagjes ;=)

Zal je laten weten hoe een en ander gegaan is.

Vast bedankt en groeten,

Marwin

• Cees A

Ik heet geen Jet, maar ik hoop dat mijn antwoord ook goed is. ;)

Walmart's website doet vermoeden dat ze een groot assortiment gps toestellen in de winkel hebben.

Dat is niet zo. Het meeste op de website is alleen online te bestellen. Het winkelaanbod beperkt zich tot slechts een paar populaire modellen.

Je kunt beter naar BestBuy gaan, die heeft veel meer keus. http://www.bestbuy.com/site/index.jsp

Voor de store locator (adres van de store in Everett) klik je bovenaan in de donkerblauwe balk op “store”

Wist je overigens dat je in Everett de Boeing fabriek kunt bezoeken ? Als je er tijd voor hebt zeker doen ! http://www.boeing.com/boeing/commercial/tours/index.page

• Marwin

Dankjewel Cees!

Bestbuy heeft, en dat heb ik op jouw advies gecheckt, een store 7 minuten van Cruise America in Everett (net als Wallmart maar aan de andere kant van de weg) . Ik moet wel een GPS hebben die zowel USA als Canada kaarten erop hebben. Dat is niet altijd duidelijk in de beschrijving van bv Garmin. heb je daar enige ervaring mee?

Met dank en vriendelijke groet,

Marwin

• Cees A

Doorklikken op het gewenste type ——–> klikken op “specificaties” ————> Bijna helemaal onderaan staat dan welke kaarten erin zitten en of lifetime upgrade inbegrepen is.

Dit is er bijvoorbeeld een met Canada: http://www.bestbuy.com/site/garmin-nvi-2595lmt-5-gps-with-built-in-bluetooth-and-lifetime-map-updates-black/3054083.p?id=1218374935561&skuId=3054083

En dit een zonder Canada: http://www.bestbuy.com/site/garmin-nvi-52lm-essential-series-5-gps-with-lifetime-map-updates/7534076.p?id=1218849837491&skuId=7534076

• Jet

Hoi Marwin,

De enige weg om bij de White River Campground in Mount Rainier NP te komen is via weg nr. 410 vanuit Enumclaw.

Zie dit kaartje:

http://www.nps.gov/mora/planyourvisit/upload/Driving-Directions-6_13.pdf

Komend uit Everett heb je de optie om via Interstate 5 te rijden (die doorsnijdt Seattle en kan je in de spits beter mijden) en er bij Auburn af te gaan, vervolgens route 164 naar Enumclaw.

Daar waar je van de 164 de 410 opgaat kom je een kruising of zo verderop de Safeway tegen.

Op de site van de Safeway vind je het adres en locatie:

http://local.safeway.com/wa/enumclaw-494.html

Je kunt hier ook via store locator zoeken of er een safeway vlakbij de Best Buy/Walmart zit waar je de camper ophaalt en alle inkopen in 1x doen.

De andere route optie vanuit Everett is om de 405 te nemen (die gaat via de andere kant van Lake Washington, evengoed een behoorlijk drukke weg) en daar de exit Auburn te nemen.

Je kunt er ook bij Renton al af en via de 169 naar Enumclaw, dan kom je net iets voorbij de Safeway uit, moet je een klein stukje terug.

Met TomTom's, Garmins etc kan ik je niet helpen. Ik gebruik van tevoren google-maps en onderweg nog gewoon een ouderwetse kaart en af en toe spiek ik op googlemaps op de telefoon.