rondreis Las Vegas-Yellowstone

• Maria

Jet wat dacht je van een navigatiesysteem met de cards van VS&CA erop, reuze makkelijk

• Jet

Ik heb het niet op navigatiesystemen, wordt heel nerveus van dat gekwek “over 500 m links, over 300 m recht, nu links”, en als je dan fout gaat of het apparaat weet het niet meer, dan heb je geen idee waar je bent, nee, ik ben visueel ingesteld en heb graag een kaart voor me, en voor het laatste stukje naar bv een hotel in een stad is de print uit google-maps detaillistisch genoeg.

Ben in Nld waarschijnlijk ook een van de laatste met een Shell stratenboek……….:)

• Maria

Jet Schreef:

——————————————————-

> Ik heb het niet op navigatiesystemen, wordt heel

> nerveus van dat gekwek "over 500 m links, over 300

> m recht, nu links", en als je dan fout gaat of het

> apparaat weet het niet meer, dan heb je geen idee

> waar je bent

, nee, ik ben visueel ingesteld en heb

> graag een kaart voor me, en voor het laatste

> stukje naar bv een hotel in een stad is de print

> uit google-maps detaillistisch genoeg.

> Ben in Nld waarschijnlijk ook een van de laatste

> met een Shell stratenboek……….:)

Volume kun je afzetten, wij worden er niet nerveus van, de voor bereidingen voor onze komende tochtb zetten we uit met de TomTom ivm afstanden, tankstations restaurants canpings bezienswaardigheden etc reuze makkelijk, ernaast gebruiken wij een Lannoo,s reisboek, de TomTom weet het altijd te vinden :), uiteraard hebben we in de camper de R mc Nally reiatlas liggen :)

• Jet

Prima Maria. ik doe het graag op mijn manier. Hetgeen overigens niet wil zeggen dat ik niet voor tips en trucs van anderen opensta.

Ik hoef ook niet van alles van tevoren tot in de puntjes geregeld te hebben, ben wel enigszins voorbereid en de route is meestal globaal uitgestippeld en de belangrijkste bezienswaardigheden hebben we in beeld, maar voor de rest zien we het wel. Dat kan er toe leiden dat we soms ergens een highlight missen, maar ook op plekjes komen die we van tevoren niet hadden bedacht maar door lokale mensen aangeraden worden en we eindigen weleens op een camping die prachtig is en soms een die tegenvalt of in een motel waar ik liever niet zou zitten of juist in een prachtige lodge die eigenlijk boven budget is en ik van tevoren daarom nooit geboekt zou hebben. Maar dat is voor mij juist de charme van het reizen. Ik hoef niet alles al op you tube, google streetview of weet ik waar gezien te hebben, dan hoef je er al bijna niet meer naar toe. Maar ieders goed recht om wel alles van tevoren te regelen en te boeken etc.

• hettyG

Ben het met Jet eensGlobaal hebben we een route uit gestippeld.En op google earth ga ik kijken wat er in de beurt te bezichtigen is.Heb wel Tom Tom bij mij alleen voor de steden om er door te rijden

In Canada hebben we er veel plezier van gehad.Kijk wel in boeken voor informatie

Iedere keer weer afwachten of de campings goed zijn

Alleen moeten we nog een jaartje wachten.

• marja

Ik zou heel graag op de bonnefooi door de V.S. reizen, maar wij hebben de ervaring dat als we niets vast leggen, we terplaatse uren bezig zijn om iets te zoeken. Bij onze vorige reis door het oosten van de V.S. had ik ook wat opengelaten, uiteindelijk zaten we superduur in een smerig hotel. We hebben helaas maar 3 weken in de schoolvakantie en ja zoals Zion en Yellowstone heb ik liever bijtijds vastgelegd, zodat ik weet dat we ook iets hebben.

Maar dan nog even een vraag hoe doen jullie dat met die navigatiesystemen? Ik heb nog een Garmin navigatie van onze vorige reis, maar ik weet niet hoe ik dan afstanden kan zien van het ene adres naar het andere. En ik heb ook alleen maar een oplader voor de auto, dus ook niet echt handig. Of zie ik iets over het hoofd?

• Maria

marja Schreef:

——————————————————-

> Ik zou heel graag op de bonnefooi door de V.S.

> reizen, maar wij hebben de ervaring dat als we

> niets vast leggen, we terplaatse uren bezig zijn

> om iets te zoeken. Bij onze vorige reis door het

> oosten van de V.S. had ik ook wat opengelaten,

> uiteindelijk zaten we superduur in een smerig

> hotel. We hebben helaas maar 3 weken in de

> schoolvakantie en ja zoals Zion en Yellowstone heb

> ik liever bijtijds vastgelegd, zodat ik weet dat

> we ook iets hebben.

> Maar dan nog even een vraag hoe doen jullie dat

> met die navigatiesystemen? Ik heb nog een Garmin

> navigatie van onze vorige reis, maar ik weet

> niet hoe ik dan afstanden kan zien van het ene

> adres naar het andere. En ik heb ook alleen maar

> een oplader voor de auto, dus ook niet echt

> handig. Of zie ik iets over het hoofd?

Het type navigatie systeem maakt vlg mij niet veel uit.

Wij hebben op een SD card VS en Canada staan in in het navigatiesysteem gestopt.

Bij het navigeren naar staat ook de mogelijkheid : Bereid route voor :, hiermee kun je elke trip selecteren en de km,s bekijken, alsmede favorieten.

Een thuis oplader zul je vermoedelijk wel hebben : stekker kabeltje en een passende smalle usb ingang, via Ebay te koop voor zo,n Euro 4,50.

• Cees A

Hoi Marja,

Als je op de bonnefooi reist moet je niet verwachten dat je “on the spot” in de nationale parken overnachtingsruimte vindt.

De overnachtingsruimte in die parken is nu eenmaal beperkt, zeer gewild en daarom al maanden van tevoren volgeboekt.

De bonnefooireiziger zoekt z'n hotel dus meestal in een plaatsje dat wat verder van het te bezoeken park ligt.

Als je kunt leven met deze beperking krijg je daar ook veel voor terug.

Je kunt improviseren (ergens langer of korter blijven dan gepland) of onverwachte dingen zien en beleven

Je kunt je route aanpassen of verleggen om slecht weer te ontlopen.

Eigenlijk dus precies zoals Jet hierboven ook beschrijft.

De huidige communicatiemiddelen maken bonnefooireizen extra gemakkelijk.

Als je een laptop(je) meeneemt kun je de avond van tevoren al kijken of er voldoende hotels in je volgende overnachtingsplaats zitten en je ziet ook meteen wat ze kosten.

Als je dat prettiger vindt zou je dan ook meteen een hotel kunnen boeken.

Je hebt dan eigenlijk “best of both worlds”

Je behoudt de mogelijkheid om per dag te bekijken wat je gaat doen terwijl je toch de zekerheid hebt dat er 's avonds een hotelkamer op je wacht.

V.w.b. je vraag over navigatiesystemen,

Navigatiesystemen zijn in het algemeen niet geschikt om thuis een route te plannen.

Ook wat dat betreft ben ik het met Jet eens dat Google maps of een soortgelijk programma vele malen beter werkt

Wat je natuurlijk wel alvast kunt doen is de adressen van belangrijke punten alvast invoeren in je Garmin en deze opslaan bij je “favorieten” zodat je ze tijdens het rijden gemakkelijk kunt vinden.

Bij een aantal Garmin navigatiesystemen is het mogelijk om met behulp van de Garmin programma's Base-Camp of Mapsource de kaart zoals die op je gps staat zichtbaar te maken op je computer.

Als je zo'n systeem hebt kun je wel routes gaan plannen en afstanden berekenen.

Je ziet dan immers de kaart op je computer.

Het is zelfs mogelijk om de routes precies zoals je die hebt gepland in je gps te laden.

Maar ………. zoals eerder gezegd, dit is slechts bij bepaalde types Garmin mogelijk

Vooral motorrijders maken van deze types gebruik. Motorrijders willen immers niet van A naar B.

Motorrijders willen vaak van A terug naar A, liefst via een zelfuitgezette mooie binnendoorroute.

Met zo'n zelf op de pc uitgezette route kan dat

• Maria

Navigatiesystemen zijn in het algemeen niet geschikt om thuis een route te plannen.

Ook wat dat betreft ben ik het met Jet eens dat Google maps of een soortgelijk programma vele malen beter werkt

Wat je natuurlijk wel alvast kunt doen is de adressen van belangrijke punten alvast invoeren in je Garmin en deze opslaan bij je “favorieten” zodat je ze tijdens het rijden gemakkelijk kunt vinden.

Ik denk dat velen een navigatiesysteem naast een reisboek a la Lannoo,s en R Mc Nally uitermate geschikt vinden om thuis een route te plannen ivm de km,s en van belang zijnde onderdelen, welke wij inderdaad opslaan in de map favorieten.

In de camper of auto heb je uiteraard naast en navigatiesysteem een fatsoenlijke wegenkaart nodig,wij gebruiken in Oost Canada en de VS de op A3 map van R Mc Nally,we printen het liefs niet te veel thuis uit.

Onderweg gebruiken we laptop of smartphone om zaakjes op te zoeken etc.

Zo heeft iedereen z,m mening over kaarten maps en TomTom etjes:) Fijne zondag (tu)

• Jet

Zoals ik inderdaad al zei moet je wel enigszins flexibel (kunnen) zijn met betrekking tot accommodatie (zowel mentaal als financieel) en Cees heeft totaal gelijk dat je in het hoogseizoen in de lodges van de Nat. Parken niet op een plekje hoeft te rekenen. Deze parken deden we destijds in oktober/november en dat ging toen prima op de bonnefooi, voor de hotels in de steden deden wij precies wat Cees aangeeft, de avond ervoor even bellen naar een van de keten-hotels (was voor het laptop en internet tijdperk) en dan alvast vastleggen of ter plaatse wat hotels aflopen (bv op de boulevard bij San Francisco zitten er een aantal naast elkaar). Nu reizen we al een aantal jaar in Canada en NW-Amerika tijdens het hoogseizoen met auto en tent en dat gaat prima op de bonnefooi, hoewel we ook daar weleens onvoorzien echt geen plek konden vinden omdat het long-weekend bleek te zijn. Inmiddels weten we dat en zorgen we dat we dan op tijd aankomen en gaan dan pas de boel verkennen. En ja, wij vinden het dus niet erg als zoiets gebeurd en vinden altijd wel een oplossing, zoals iemand anders hier op het forum weleens gezegd heeft “ik heb nog nooit in de auto hoeven slapen” (en ach zelfs als dat zou moeten, dan zij het zo).