Route te doen inclusief Yellowstone en Yosemite?

  • ronaldmiranda

    Beste allemaal,

    Volgend jaar willen we met z'n vieren richting Amerika. We wilden graag zowel Yosemite als Yellowstone bezoeken, maar hoorden van meerdere kanten dat dit teveel is voor 1 reis. Na wat tips hebben we inmiddels via google maps toch een route uit gepuzzeld waar ze alle 2 inzitten en zouden graag van jullie vernemen of dit te doen is in 3 weken of niet. Qua kliometers lijkt het namelijk goed te doen.

    De route die we wilden gaan doen in 3 weken loopt van:

    Salt Lake City - Yellowstone

    Yellowstone - Salt Lake City

    Salt Lake City - Bryce

    Bryce - Zion

    Zion - Yosemite

    Yosemite - San Simeon

    San simeon - San Francisco

    We wilden ook graag een stukje kust inbouwen en hebben begrepen dat dat van San Simeon naar SF het mooiste is dus vandaar ook die toevoeging. Via google maps komen we op 3400 km. Zou dat goed te doen zijn in 3 weken? Wat denken jullie? Welke maand zouden jullie aanraden, we denken zelf aan juni…

    Groet, Ronald

  • Cees A

    Even vlug een schema gemaakt.

    1 vlucht naar SLC

    2 naar Yellowstone (halve dag rijden)

    3 - 4 - 5 Yellowstone.

    6 Grand Teton

    7 naar SLC. 's middags tijd voor Temple Square. Bezoek zeker ook het family search centre. Ze weten daar meer van je stamboom dan je denkt.

    8 naar Bryce.

    9 Bryce

    10 Naar Zion

    11 Zion

    12 naar Las Vegas ?? (weet niet of dit in je planning zit)

    13 Las Vegas

    14 Death Valley (als je daar mag komen met een camper, anders noordelijk om DV heen rijden naar Lee Vining)

    15 Naar Yosemite

    16 Yosemite

    17 naar San Simeon

    18 Naar Monterey (Big Sur, Point Lobos, 17 mile drive, aquarium Monterey)

    19 Naar San Francisco (is vanaf Monterey maar 2 uurtjes rijden, als je op tijd vertrekt heb je nog bijna een hele dag voor San Francisco)

    20 San Francisco

    21 San Francisco - Amsterdam

    3 weken is dus haalbaar

    Vanaf half juni mag je er op rekenen dat je ook geen last meer van sneeuw zult hebben. (zie hiervoor ook Eric z'n eerdere bericht hierover)

  • ronaldmiranda

    Cees, weer bedankt voor je snelle reactie. We wilden eigenlijk geen tijd inplannen voor Salt Lake, Las Vegas en San Franciso, omdat we veel meer ‘natuur’ dan ‘steden’ mensen zijn. Death Valley trekt ons niet zo en daarnaast hebben we ook begrepen, dat we daar inderdaad niet mogen komen met de camper dus we gaan inderdaad bovenlangs.

    De tijd die we met het bovenstaande winnen zouden we veel liever besteden in Yosemite bijvoorbeeld of denk je dat we daar aan 2 dagen echt genoeg hebben?

    We zijn wat onzeker over onze route, omdat we deze combinatie bijna nergens tegen komen terwijl we volgens ons zo een hele complete route hebben, of zien we wat over het hoofd?

    Verder rij jij in een halve dag naar Yellowstone, klopt dit? als we het namelijk op google maps uitrekenen komen we op bijna 600 km……

    De planning is inderdaad om zo rond 10/15 juni in Yosemite te zijn nav jullie tips (later gaat het niet worden, omdat we nogal wat voetballiefhebbers in het gezelschap hebben die echt terug willen zijn op 21 juni want dan beginnen de kwartfinales van het EK).

    Gr, Ronald

  • Cees A

    Mijn routeschema was alleen maar bedoeld om een idee te geven van de mogelijkheden en je te laten zien dat je route is gewoon goed te doen is.

    Vooral als je minder tijd voor de steden gaat inplannen dan ik heb gedaan

    Qua periode moet je een beetje geluk hebben met het weer. Meestal gaat de Tioga Pass eind mei, begin juni open

    Als er echter zoveel sneeuw valt als dit jaar heb je pech en sta je voor een gesloten pass. Dit jaar ging de pass pas op 18 juni open ……………..

    De afstand West Yellowstone - Salt Lake City is 310 mijl en ik heb dat een paar jaar geleden in 5 uur gereden (via Idaho Falls en Interstate 15)

    Vroeg vertrokken uit West yellowstone (niet uitgeslapen dus) en we hebben geluncht in SLC.

    Voor de goede orde: Wij reizen met een personenauto en overnachten in hotels. Niet met een camper (kamperen is niet echt mijn ding)

    Als je 1 dag Las Vegas en 1 dag San Francisco schrapt heb je 2 dagen extra om ergens anders in te plannen. (bv. zoals jij wil, Yosemite)

    De steden Salt Lake city en Las Vegas zou ik er wel inhouden als overnachtingsplaatsen.

    Een halve dag is voldoende voor een bezoek aan Temple Square in SLC en een middagje en avond Las Vegas stripvertier mag je toch eigenlijk ook niet missen als je in die omgeving bent.

    Maar, mijn route-indeling is eigenlijk niet belangrijk. Belangrijker zijn jouw eigen plannen.

    Heb je al een routeplan gemaakt ? Zo ja, plaats dat dan eens

  • VideJo

    Cees is een puike planner. Goede adviezen.

  • Ton

    tel voor de zekerheid bij de berekende kilometers al vast maar een 500-600 km bij, want je zult achteraf ook constateren dat het toch zeker 500 km meer is dan dat je had berekend.

  • Jola83

    Zou inderdaad te doen moeten zijn met een beetje flexibele insteek…

    Houdt inderdaad in juni nog rekening met het weer. Ik heb deze zomer van half mei tot half juni rondgereisd en op 8 juni hebben we bijv. nog volop sneeuw gehad in Yellowstone. Aan de kant van de weg lag het nog wel tot een meter of 4 hoog!Ook waren er nog veel van de parken grotendeels gesloten i.v.m. sneeuwval. Een paar jaar geleden was het ook spannend of de Tioga Pass wel / niet open was en die was toen uiteindelijk pas rond het 4th of July weekend geopend. Hou hier dus wel rekening mee indien je plots moet omrijden en veel extra km's moet maken.

    Succes!

  • ronaldmiranda

    Bedankt voor jullie antwoorden en meedenken. Tja, het weer blijft natuurlijk altijd iets onvoorspelbaars. Waarom kiezen we voor juni? Omdat we hebben begrepen dat de watervallen dan een stuk mooier zijn dan in bijvoorbeeld september en verder vinden we het voorjaar altijd een erg mooie periode. Onze vorige reis in West-Canada was ook in juni en dat is super bevallen ; de bloeiende natuur, de jonge dieren etcetera. Juli en augustus lijkt ons te druk, dus vandaar dat we daar niet voor kiezen.

    Onderstaand de route zoals we'm nu een beetje aan het bekijken zijn. Nog niet precies tot aan plaatsen (zover zijn we nog niet op weg), maar een globale indeling met daarin de parken die we willen bezoeken. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden en daarnaast de vraag of jullie'm in deze volgorde zouden rijden of andersom…..

    Dag 1 vlucht en aankomst Salt Lake City

    Dag 2 camper ophalen en op weg naar Yellowstone (512 km)

    Dag 3 op weg naar en aankomst Yellowstone

    Dag 4 Yellowstone

    Dag 5 Yellowstone

    Dag 6 Yellowstone naar Grand Teton (159 km)

    Dag 7 Grand Teton naar Salt Lake City (480 km)

    Dag 8 Eventueel nog een stuk rijden richting SL en halve dag verblijven

    Dag 9 SL - Bryce (433 km)

    Dag 10 op weg naar en aankomst Bryce

    Dag 11 Bryce naar Zion (139 km)

    Dag 12 Zion

    Dag 13 Zion naar Las Vegas (262 km)

    Dag 14 Las Vegas naar Yosemite (653 km)

    Dag 15 op weg naar en aankomst Yosemite

    Dag 16 Yosemite

    Dag 17 Yosemite

    Dag 18 Yosemite naar Sequioa (300 km)

    Dag 19 Sequioa naar San Simeon (309 km)

    Dag 20 San Simeon naar San Francisco (339 km)

    Dag 21 Vlucht naar huis

    Dit hebben we opgesteld op basis van google maps (totaal 3586 km). We houden rekening met zo'n 1000 km extra, dus in totaal 4500 km. We zouden op zich nog wel een dag voor SF willen hebben, maar weten niet zo goed waar we die weg moeten plukken. Verder is dit nog niet per plaats uitgewerkt, omdat we pas net beginnen en dit eerst wilden weten voor het boeken van de vlucht en de camper. Vandaar dat we ook erg benieuwd zijn of jullie'm zo zouden rijden of andersom.

    Gr, Ronald

  • Cees A

    Hoe je de route het beste kunt rijden is grotendeels weers-afhankelijk.

    Over het weer kun je nu nog niks zeggen. Moeilijk om dus nu een advies te geven wat het beste is.

    Ik zie in je schema wel waar je een paar dagen vandaan kunt halen.

    Op dag 2 ga “op weg naar Yellowstone” en op dag 3 “kom je aan in Yellowstone”.

    Als je op dag 2 de camper vroeg ophaalt (early pick-up) ben je diezelfde dag nog in Yellowstone. (da's dus al 1 dag)

    In mijn eerdere schema had ik 3 dagen Yellowstone ingepland en 3 dagen is, vanwege de grootte van Yellowstone, ook eigenlijk een minimum om Yellowstone een beetje goed te zien.

    Die ene dag “winst” zou ik dus meteen in Yellowstone besteden. (die ene dag winst is dus alweer weg) :)

    Op dag 7 en 8 doe je hetzelfde. Op dag 7 rij je “richting SLC” en op dag 8 “kom je aan in SLC”

    Ik heb eerder geschreven dat je dat stuk in 5 uurtjes rijdt.

    Laat het met een camper 1 uurtje meer zijn, maar dan nog ben je (als je een beetje vroeg vertrekt) vroeg in de middag van dag 7 in SLC. (da's echt 1 dag winst)

    Dan op dag 9 en 10 nog een keer. Die afstand van 433 km kun je best in 1 dag rijden.

    Ik zie nu dat je Sequoia hebt toegevoegd aan je route.

    Ik persoonlijk vind Sequoia een van de minst mooie parken in zuid-westelijk USA.

    Daarbij komt dat Sequoia nogal uit de richting ligt. Bovendien kun je ook in Yosemite grote Sequoia bomen zien

    Bij tijdnood zou je Sequoia dus kunnen schrappen en dan win je echt een paar dagen waar je leukere dingen mee kunt doen.

    Slotopmerking:

    Jullie hebben gekozen voor een route die qua tijd en afstand in principe goed te doen is.

    Ik ben normaal gesproken ook een voorstander van rustig aan doen, maar met een beschikbare tijd van 3 weken moet je keuzes maken.

    Een van die keuzes zou moeten zijn dat je niet telkens 1½ dag gaat doen over een afstand die je ook gemakkelijk in minder dan 1 dag kunt rijden.

    De keuze voor Sequoia in plaats van die tijd te besteden aan de Calfornische kust is persoonlijk, maar kijk nog eens goed naar de afstand die je hierdoor extra gaat rijden en de tijd die je ervoor beschikbaar hebt.

  • ronaldmiranda

    We hebben het begin nu bij Salt Lake staan, omdat we begrepen hebben dat de kans dat er wegen dicht zijn in Yosemite begin juni groter is dan bij Yellowstone en verder leek het ons qua indeling wel het fijnst om eerst de parken te doen en dan aan het eind de kust en San Francisco.

    Fijn om te horen, dat er nog behoorlijk wat ruimte in de reisdagen zit. Deze hadden we om 2 redenen wat ruimer ingepland > ivm mijn schoonouders die wat ouder zijn en ivm het feit dat we nog niet zo ‘ingelezen’ zijn in het gebied en de verwachting hebben/hadden dat je onderweg ook nog wel plekken tegen komt waar je een stop wil maken. Dit vanuit onze Canada ervaring, dat het praktisch overal mooi is en je van alles onderweg tegen komt (een ranch, een waterval etcetera). Inmiddels hebben wij iemand gesproken die afgelopen mei geweest is en ons vertelde dat je dit in Amerika een stuk minder hebt dan in Canada. In Amerika kan je daardoor inderdaad beter hele stukken in 1 keer rijden. Is dit ook jullie ervaring?

    Vroeg vertrekken doen we altijd, want we willen altijd alles uit de dag halen en 3 van de 4 zijn ook echte ochtendmensen (die 4e wordt altijd langzaam wakker na een paar bakken koffie….hihi).

    Al je tips gaan we gebruiken ook die m.b.t. Sequoia > we hadden alleen nog foto's gezien op een site en in een boek over de natuurparken en daar zag het er super uit. We hebben er niet bij stil gestaan dat we deze bomen in Yosemite ook gaan zien.

    Cees, super dat je zo met ons mee denkt! Bedankt!

    Gr, Ronald