Utah en Yellowstone

  • Svenn

    Hallo Amerikagangers,

    Dit is mijn route voor april-mei. We gaan met een Hertz huurauto met 2 volwassenen en een jongen van 11. We zijn al eerder twee dagen in Yellowstone geweest en ook in Utah. De gedeeltes in Utah die we eerder hebben overgeslagen waren Bryce en Moab. Zion en Grand Canyon hebben we wel al gezien. Met name Zion vonden we geweldig en we hebben daar veel korte wandelingen gedaan welke zonder uitzondering altijd erg afwisselend en verrassend waren. Dit soort wandelingen zijn we ook nu weer naar op zoek. Welke wandelingen zijn erg de moeite. In Yellowstone willen we in ieder geval de trail nabij Old Faithfull doen en natuurlijk de andere wandelingetjes bij zowat alle geologische bezienswaardigheden.

    1 AMS - SLC

    2 SLC - Bryce (wandeling aan “buitenkant van Bryce” en zonsondergang ergens in het park.

    3 Bryce (lange wandeling door de canyon en weer zonsondergang)

    4 Bryce - Moab (vroeg op pad via de Scenic 12)

    (een extra overnachting op de scenic 12 is vervallen ten faveure van een extra dag in Moab, dus kunnen we onderweg niet alles bezichtigen, we maken een selectie tussen Escalante Petrified Forest, Capitol Reef, Goblin Valley, etc, maar we doen geen lange wandelingen)

    5 Moab (Fiery Furnace wandeling in Arches en daarna nog wat rondrijden en de zonsondergang elders in het park)

    6 Moab (Met 4x4 door Canyonlands)

    7 Moab (activiteit: bijv mountainbiken, paardrijden of raften en ‘s middags/ ’s avonds misschien nog de scenic 128 en Death Horse point) (indien mogelijk de scenic128 al op dag 4)

    8 Moab - naar “zo ver mogelijk richting W Yellowstone” (mega lange reisdag)

    9 Via Yellowstone - Cooke City

    10 Cooke City

    11 Cooke City - W. Yellowstone

    12 W. Yellowstone

    13 W. Yellowstone - SLC (via Grand Teton)

    14 SLC naar

    15 AMS

    Alleen Bryce en Moab staan 100% vast. In Moab liepen de hotels vol dus die heb ik snel moeten boeken. In Yellowstone heb ik gepland met de road closures in gedachten. Daarom kunnen we niet eerder naar Grand Tetons en ook Cody wordt lastig. Vanwege de korte tijd heb ik ook besloten om veel weg te laten, dus we blijven op elke plek vrij lang maar we bezoeken minder plekken. Wandelingen doen we graag, maar dan de korte tot middellange afstanden. Steden slaan we ook over.

    Dag 8, dat is op een zondag van Moab naar Yellowstone. Dat is een uitdaging. We willen zo veel mogelijk km maken. Reserveren we vooraf, dan kunnen we langer door blijven rijden, ookal wordt het 11 uur 's avonds. Maar vooraf reserveren is ook een risico. Misschien beter iets op de bonnefooi, maar dan zullen we eerder in de middag of avond wat moeten gaan zoeken en zoeken kost ook tijd.

    Dag 9-11 Cooke City. Het lijkt me een leuke afwisseling om hier 2 nachten in een cabin te zitten in the middle of nowere. We hebben nu ruim de tijd voor Lamar Valley. Minimaal willen we een avond en vroege ochtend hier wild gaan spotten. Maar om maar 1 nacht te blijven in de middle of nowhere is misschien wat kort. Dan het weer. Het schijnt dat het overdag zelfs nog rond het vriespunt is, dus dat is minder optimaal. In dit gedeelte kom je met een kleine SUV weg? Ook als er sneeuw op de weg ligt of moet je dan gaan denken aan het huren van sneeuwkettingen. Een auto gehuurd in Salt Lake City zou ik van verwachten dat ze m&s banden hebben. Ik weet ook niet of van Lamar Valley naar Cooke City het uitdagend rijden is (hellingen, afgronden en bochten)

    Nu ben ik natuurlijk benieuwd naar jullie tips!

    Mvg, Svenn

  • Chantal25

    Hoi Svenn,

    Ben je gevolgd tot in deze groep :-)

    Capitol reef is heel mooi, wij hebben daar in een motel in the middel of nowhere gelogeerd, ik ben de naam kwijt maar er tegenover was een soort pizzeria, moest je daar logeren, de bediening was uniek.

    Death horse point zat niet in onze originele planning maar de plaatselijke toeristische dienst in moab heeft ons dat aangeraden, het is een provinciaal park en ligt vlak bij canyonlands, het is niet echt veel omweg. Het is een mooie plek.

    In arches np hebben wij de wandeling door devils garden gedaan, prachtig gewoon. Doe ook zeker de moeite om tot de de delicate arch te wandelen.

    Wij zijn van arches naar Yellowstone gereden, met de wagen, het was zeker te doen als je op die dag ‘je verstand op nul’ zet en geniet van de omgeving onderweg.

    In Yellowstone hebben we veel bizons gezien, 1 maal beren en voor een moose hebben we moeten wachten tot in grand teton np.

    The old faithfull was mooi maar naar onze zin veel te toeristisch, je zal wel zien wat ik bedoel, we hebben elders in het park mooi gewandeld (trappen) naar een waterval

    Grtjs

    Chantal

  • Cees A

    Ik neem aan dat je de meest gangbare dingen al wel kent dus ik moet hier morgen eens even goed voor gaan zitten.

    Je overnachtingen in Cooke City vallen me wel op, vooral gezien de periode van het jaar (april/mei) waarin je gaat.

    Volgens planning (zie NPS site) gaat de Dunraven Pass dit jaar pas open op 23 mei en ik vroeg me dus af waarom je koos voor Cooke City.

  • Jet

    Jammer dat je voor Grand Teton geen extra dag hebt. Vond ik erg mooi en lang niet zo druk als Yellowstone (in hoogseizoen), veel wildlife daar gezien.

    Cees A heeft mij aan een hele goede planning geholpen voor Yellowstone, zijn advies, wat zo te lezen nog gaat komen, zou ik zeker in acht nemen.

  • Cees A

    Ik begin met een ideetje dat je misschien niet zal aanstaan.

    Als je Bryce laat vallen en hiervoor in de plaats Colorado nat. mon. invoegt kun je daarna via Vernal (Dinosaur nat. mon) en Flaming Gorge naar Yellowstone/Grand Teton rijden.

    Je doet die monsterrit van Moab naar Yellowstone dan in 3 dagen.

    Het begin van je route wordt dan zoiets:

    1: AMS - SLC

    2: SLC - Moab

    3: Moab

    4: Moab

    5: Moab

    6: Van Moab via Hwy 128 langs de Colorado river naar Interstate 70 en dan via Colorado nat. mon. naar Grand Junction voor overnachting.

    —- Info Colorado NM: http://www.ontdek-amerika.nl/amerika/bezienswaardigheden/colorado-national-monument/colorado-national-monument.html

    —- Inzoombare PDF kaart van Colorado NM: http://www.nps.gov/colm/planyourvisit/upload/COLM_Map.pdf

    7: Van Grand Junction via Dinosaur nat. mon. naar Vernal voor overnachting

    —- info Dinosaur: http://www.nps.gov/dino/index.htm

    8: Van Vernal via Flaming Gorge naar Jackson

    —- Info Flaming Gorge: https://www.utah.com/flaminggorge/

    9: Van Jackson door Grand Teton naar Yellowstone

    Als Bryce “heilig” is en niet mag vervallen dan moet je bovenstaand stukje maar vergeten.

    Hieronder volgt dan ook informatie over de parken en plaatsen in jouw oorspronkelijke schema.

    Bryce:

    Eerst weer een inzoombare PDF kaart zodat je ziet waar alles ligt. Je ziet op deze kaart ook een aantal trails: http://www.nps.gov/brca/planyourvisit/upload/Whole_Park_summer-web.pdf

    In Bryce zijn diverse mooie hikes waarbij je naar beneden, tussen de hoodoo's loopt.

    Op de site van de National Park Service staan ze, in de gradaties gemakkelijk, gemiddeld en moeilijk, allemaal beschreven: http://www.nps.gov/brca/planyourvisit/hiking.htm

    Aanrader bij de korte wandelingen is de 4,5 km lange Navajo loop / Queens Garden combinatie: http://www.nps.gov/brca/planyourvisit/qgnavajocombo.htm

    Begin bij Sunset Point aan deze wandeling want daar is de afdaling het steilst en die wil je liever niet als klim hebben op het eind (zie grafiekje op NPS pagina hierboven)

    Meer uitdagend is de Peek-A-Boo trail (9 km) http://www.nps.gov/brca/planyourvisit/peekabooloop.htm

    Ook leuk is de 13 km lange Fairyland Loop: http://www.nps.gov/brca/planyourvisit/fairylandloop.htm

    Arches:

    De inmiddels bekende PDF kaart met ook hier een aantal trails: http://www.lib.utexas.edu/maps/national_parks/arches_park98.pdf

    Beschijving van wandelingen vind je hier: http://www.nps.gov/arch/planyourvisit/hiking.htm

    Mooie korte trails zijn: Park Avenue, het rondje rond de Windows, de Broken Arch Trail en de korte klim naar het viewpoint dat uitzicht biedt op Delicate Arch.

    Veel mooier is natuurlijk om vanaf Wolfe's Ranch de middellange wandeling naar Delicate Arch te maken want als je onder die arch staat zie je de afmetingen van die boog pas goed.

    Bij de langere wandelingen is Devils Garden de aanrader.

    Canyonlands:

    De kaart: http://www.nps.gov/cany/planyourvisit/upload/tripmap.pdf

    Ik zie dat je wil gaan fietsen. Nou, je kunt je in de omgeving van Moab helemaal uitleven.

    Wat ik zelf wel mooi vind is het volgende. In Moab zitten fietsverhuurders die je (met je fiets) afzetten in Canyonlands en je kunt dan via de Shafer trail terugfietsen naar Moab.

    Op Youtube vind je diverse filmpjes van deze fietstocht.

    Je gaat ook met een 4WD Canyonlands in zie ik. Leuk !! Ik heb dat zelf al 2X gedaan en ik vind het nog steeds DE manier om Canyonlands te bezoeken.

    Verkijk je niet op de afstand. De afstand die je gaat rijden is namelijk niet zo groot, maar doordat je vaak niet harder dan stapvoets kunt rijden ben je een hele dag bezig.

    De 1e keer dat ik daar was ben ik via de 279 (is tot aan de Potash fabriek verhard) en de Potash road naar Musselman Arch gereden en daarna via de Shafer Trail omhoog geklommen.

    Daarna ben ik via Long Canyon terug gereden naar Moab. (Let op: Long Canyon kan, als het heeft geregend, ontoegankelijk zijn. Informeer bij je verhuurder naar de wegtoestand)

    Hoe Long Canyon er uit ziet zie je o.a. hier: http://www.youtube.com/watch?v=G3bn4U58XnA

    De 2e keer ben ik via Gemini Bridges Road terug gereden en dat was eigenlijk zeker zo mooi als Long Canyon

    Gemini Bridges road zie je niet op de kaart staan, maar hij loopt van de 313 naar de 191 en op Google Maps zie je 'm wel.

    Je krijgt van de Jeepverhuurder een uitgebreide en duidelijke routebeschrijving, maar ik had (voor de zekerheid) toch op m'n GPS een aantal via-punten gemarkeerd.

    Ik kon overigens beide keren de Jeep al de avond van tevoren ophalen en da's fijn, want dan kun je ‘s avonds alvast dat routeboek bekijken en ’s morgens lekker vroeg op pad

    O ja. Je moet die Jeep gewassen inleveren. (weet je meteen waarom er zoveel autowasserettes in Moab zijn) :D

    Yellowstone:

    De kaart: http://www.lib.utexas.edu/maps/national_parks/yellowstone_park98.pdf

    Op de detailkaartjes bovenaan zie je diverse wandeltrails staan. In de geisergebieden zijn, vanwege de instabiele bodem, de meeste wandelpaden uitgevoerd als boardwalk.

    Bij de Yellowstone Canyon kun je, en Chantal noemde dat ook al, met een trap naar beneden naar de waterval.

    Bij Mammoth Hotsprings loopt een mooie trail langs de terrassen en bij Norris Geiser Basin loopt een trail door het geiserveld en daarna door de heuvels rondom dat geiserveld.

    Info over wandelingen vind je via de bekende NPS site: http://www.nps.gov/yell/planyourvisit/hiking.htm

    Maar ik vind dit ook een mooie: http://www.trailguidesyellowstone.com/information/yellowstone_trail_map.php

    Tip: Iedereen heeft altijd moeite om de Grand Prismatic Ring mooi op de foto te krijgen. Dat ding is namelijk nogal groot.

    Rij, als je van het noorden komt voorbij Midway Geyser Basin. Ongeveer 1 mijl verder is aan de rechterkant de parkeerplaats voor de Fairy Falls Trail.

    Volg de trail tot je aan de linkerkant van het pad de heuvel op kunt klimmen. Er is geen officieel wandelpad naar boven, maar vele anderen zijn er al geweest en dat is te zien.

    Bovenop de heuvel heb je een prachtig zicht op de Grand Prismatic Spring.

    Ik zie dat je Yellowstone gaat bezoeken vanuit verschillende locaties. Dat slim. Yellowstone is namelijk nogal groot.

    Alleen de parkroad die in de vorm van een 8 door het park loopt (zie kaart) is al 250 km lang.

    In m'n vorige bericht schreef ik al dat ik, vooral vanwege het feit dat je te maken krijgt met een afgesloten Dunraven Pass, Cooke City geen geweldige keuze vond.

    Zeker niet voor meerdere nachten. Denk er eens over om 1 van die 2 nachten te verplaatsen naar Gardiner.

    West yellowstone ligt mooi centraal om de geiservelden en de Canyon te bezoeken dus die 2 nachten daar moet je behouden.

    Als je van Yellowstone naar Salt Lake City rijdt heb je nog een halve dag voor SLC.

    bezoek daar Temple Square. Hier liggen alle belangrijke gebouwen van de Mormonen bij elkaar.

    Heel interessant is ook het Family Search Center. Je kunt hier (een deel van) je stamboom laten uitzoeken.

    Neem wat bekende gegevens van van je voorouders mee en je zal versteld staan wat men met die gegevens kan.

    Wij liepen daar ooit naar binnen met het idee “even kijken wat hierbinnen is” en kwamen pas 4 uur later weer naar buiten.

    Ik hoop dat je iets hebt aan bovenstaand verhaal.

    In ieder geval veel succes met je planning en straks veel plezier met je trip.

  • Svenn

    Zo zo, wat leuk, allemaal die bekende gezichten hier :)

    Alvast dank voor alle tips, ik ga van 't weekend eens wat uitgebreider doornemen!

    Alvast antwoord voor Cees over Cooke City.

    We willen in verschillende plaatsen overnachten anders rijden we telkens het zelfde stuk in Yellowstone. Dat een lesson learned uit 2001.

    Gardiner zijn we al geweest en daar hoeven we niet per se terug. Dunraven Pass is inderdaad nog dicht, dus we moeten min of meer dezelfde route weer terug.

    Het gedeelte tussen Gardiner en Cooke City is het hele jaar open maar gezegd wordt dat dit de place to be is in Mei. Dit vanwege het grazende wild en hun jongen. Daardoor zou er ook in de ochtend en avond wolven activiteit zijn. Ander alternatief was Cody, maar dit ligt weer ver buiten het park en van die cowboy activiteiten heb ik inmiddels wel genoeg gezien overal.

    Dit zijn de geplande road openings in en rond Yellowstone:

    April 18: Mammoth to Old Faithful; Madison to West Entrance; Norris to Canyon.

    May 2: Canyon to Lake; Lake to East Entrance (Lake is one mile south of Fishing Bridge).

    May 9: Lake to South Entrance; West Thumb to Old Faithful.

    May 23: Tower Falls to Canyon (Dunraven Pass); Beartooth Highway.

    En dit tussen Cooke City en Cody

    Beartooth Highway, near memorial day (dus dat is te laat)

    Chief Joseph Scenic Byway ( Wyoming Highway 296 ) is usually open during or just after this first May weekend (dus deze is waarschijnlijk al open en we kunnen deze nog rijden op de dag dat we in Cooke City zijn))

    Hier nog even de exacte reisdata planning:

    8 (zon 4 mei) Moab naar ri. W. Yellowstone

    9 (maa 5 mei) Via Yellowstone - Cooke City

    10 (din 6 mei) Cooke City

    11 (woe 7 mei) Cooke City - W. Yellowstone

    12 (don 8 mei) W. Yellowstone

    13 (vrij 9 mei) W. Yellowstone - SLC (via Grand Teton)

  • Cees A

    Ik begrijp je redenering.

    Bedenk goed dat de openingstijden zoals die op de NPS site staan geen gegarandeerde data zijn, maar richtdata.

    Zeker in bergachtige streken is het weer een (extra) onzekere factor. Een paar flinke sneeuwbuien en die openingsdata worden zomaar een aantal dagen opgeschoven.

    Vooral omdat je bij een aantal wegen net “op het randje” zit misschien goed om hier voorzichtig rekening mee te houden en alternatieven achter de hand te hebben.

    Zo zou je er bijvoorbeeld goed aan doen om alleen hotels/lodges te reserveren die gemakkelijk (gratis) geannuleerd kunnen worden.

  • Svenn

    Dankje Cees A,

    Ik ben me bewust dat het weer het weer is en dat wegen later open kunnen gaan. Dat is ook mijn grootste zorg of ik Cooke City moet vastleggen. Je moet daar rechtstreeks boeken. Booking.com en consorten hebben niks in Cooke City.

    Goeie tip, ben ik blij mee! Ik ga kijken wat ik kan annuleren en dan kan ik nog last minute boeken. Misschien dat ik West Yellowstone alle dagen ga vastleggen in een annuleerbaar hotel en dan ter plekke besluiten of we Cooke City doen. Als het vrij is en de wegen zijn open dan accepteren ze vast wel mn last minute telefonische reservering in Cooke City. (tu)

    Mvg

    Svenn

  • Chantal25

    Hoi Svenn

    Overnachtingen in Yellowstone spreiden is een goed idee, wij hebben in grant village en west Yellowstone gelogeerd, in juni was alles toen volgeboekt, gelukkig hadden we op voorhand geserveerd .

    Bryce doen zoals Cees zei, de 4,5 km is idd best langs die kant te beginnen, wij hebben het omgekeerd gedaan en die laatste klim was heel erg zwaar :-(

    Grtjs

    Chantal

  • Jet

    Wij waren afgelopen zomer genoodzaakt alles vanuit West Yellowstone te doen (hoogzomer en de rest allemaal volgeboekt) en dat vond ik prima te doen. Je rijdt het stuk West Yellowstone - Madison wat vaker op en neer, maar goed.

    Ik had overigens uberhaupt het gevoel dat je veel heen en weer reed in Yellowstone. De 2 cirkels zijn eigenlijk per stuk al te groot om op 1 dag compleet te doen, dus dan reed je of terug en de volgende dag weer naar het punt waar je gebleven was of je maakte het rondje onafgezien af en reed je de volgende dag het rondje in tegengestelde richting nog een keer om de nog niet bekeken plekken te doen. Al met al had ik niet echt het idee dat er een meest logische verblijfplaats was, behalve als je steeds een stukje verderop langs de route zou kunnen kamperen, of steeds een lodge zou kunnen opschuiven, maar dat is redelijk prijzig, dan wel niet te boeken.