Wij hebben ook 2 meiden en die maken ook regelmatig ruzie met elkaar, gek genoeg op vakantie nauwelijks, dan hebben ze juist de grootste lol samen.
(Zodra we dan weer thuis komen hebben ze overigens helaas weer acuut ruzie
Toen ze kleiner waren hadden wij op de plek tussen hen in hun eigen koffertjes liggen (van die winnie-de-pooh/nijntje/whatever rolkoffertjes, gaan in het vliegtuig ook mee als hun eigen handbagage) met daarin hun speelgoed en daarboven op hun kussens (kan je ter plaatse goedkoop bij eerste beste wallmart/target oid kopen). Dit dienden als scheidslijn maar tegelijkertijd konden ze er tegenaan of op in slaapvallen of met een kussen tegen het raam aan hangen. Verder een dvd speler en omstebeurt een film uitzoeken, gezien het leeftijdsverschil bij jullie meiden wellicht ieder een eigen electronisch apparaat met flms/spelletjes. Verder muziek draaien, een luisterverhaal werkt ook goed en de ouderwetse spelletjes met elkaar spelen, van “ik zie ik zie” tot “nummerborden of merk auto's tellen”, de rekentafels oefenen, woordslangen en noem maar op.
Lange dagen rijden afwisselen met korte dagen, hotels met zwembadje zodat ze na afloop even energie kwijt kunnen (werkte afgelopen zomer met inmiddels 15 en 13 jarige meiden ook erg goed!), een voetbal of springtouw of ander spel en tijdens de lunchpauze een picknick stop houden zodat ze ook even kunnen bewegen. Je vindt onderweg, ook langs de snelweg, uitstekende stopplaatsen. In alle plaatsen/dorpen is er altijd wel een speeltuin/park te vinden. Scheelt je gelijk een smak geld bij al die fastfood-ketens. Koop bij aankomst een kleine koelbox (bij dezelfde wallmart/target te koop), bord, beker en bestek (kan je ook in je koffer meenemen), haal verse broodjes, pak vleeswaren/kaas, pot pindakaas, drinken en fruit en je hebt een voordelige picknick lunch. IJs uit de hotelkamer erbij of een flesje bevroren water en het blijft de hele dag koel.
Hadden we geen ontbijt inbegrepen bij de hotelkamer deden we ook een picknick ontbijt 's ochtends op de hotelkamer. Bijna alle hotelkamers (behalve de duursten) hadden een koelkastje op de kamer en een koffiemaker en meestal ook een magnetron. Kunnen de kinderen eten wat zij lekker vinden en scheelt ook een hoop in de kosten.
Wat ik in je besluitvorming verder wil meegeven is dat je vooral moet doen wat voor jou goed voelt, ook al verklaard iedereen je voor gek. De uitspraak “als m'n kinderen het naar de zin hebben, heb ik het ook naar mijn zin” heb ik altijd omgedraaid “als ik het naar mijn zin heb, hebben de kinderen het ook naar hun zin”. Doe vooral iets wat bij jullie past en niet omdat het zonodig in de maatschappij past. Zoals gaan kamperen, “want dat is zo leuk voor de kinderen”, terwijl je een bloedhekel aan kamperen hebt of juist naar een all-inclusiev hotel gaan, “want dat is zo makkelijk met kinderen” terwijl je daar een hekel aan hebt of met de auto naar Zuid-frankrijk rijden terwijl je zelf al bij km 100 onrustig zit, dat voelen de kinderen haarfijn aan en die lijken dan wel express op je zenuwen te gaan werken, neem dan gewoon het vliegtuig.