rondreis vanaf Denver richting Yellowstone

• Ruben en Roxana

Beste mensen,

Even een korte vraag. Ik ben mij aan het orienteren op rondreizen door Amerika of Canada.

Nu twijfel ik nog enorm ( dankzij Cees A :-) )en ook omdat het weer misschien hier iets beter zal zijn dan in Canada ( juni of september)

Hij had het over een rondreis vanaf Denver, en dan een rondje langs mount Rushmoor, Yellowstone, Salt Lake City, Moab, Denver.

Nu lijkt de route mij vanaf Yellowstone richting het zuiden wel mooi, maar de route tot aan Yellowstone lijkt mij een beetje saai ( dankzij google maps). Het enige wat ik zie zijn vlakke gebieden met nauwlijks begroeiing, terwijl ik van bossen, meren, heuvels en bergen houd.

Klopt mijn idee dat het eerste deel door een saai gebied loopt?

En zo ja, wat kan dan een alternatief zijn?

Alvast bedankt.

Groet, Roxana

• Cees A

Het stuk tussen Denver en Yellowstone is absoluut niet saai. Integendeel zelfs.

Je krijgt eerst Rocky Mts nat.park. Meer info via de link: http://www.ontdek-amerika.nl/amerika/nationaleparken/colorado/rockymountain/rockymountain.html

Dan de Black Hills. Dit landschap lijkt wat op de Duitse Eifel en/of de Belgische Ardennen.

In die Black Hills ligt Custer State park met z'n Needles Hwy. http://www.ontdek-amerika.nl/amerika/bezienswaardigheden/custerstatepark/custerstatepark.html

Ook vind je hier Mt. Rushmore. http://www.ontdek-amerika.nl/amerika/bezienswaardigheden/mountrushmore/mountrushmore.html

Ten oosten van de Black Hills ligt Badlands nat.park. http://www.ontdek-amerika.nl/amerika/nationaleparken/southdakota/badlands/badlands.html

Ten westen van de Black hills ligt Devils Tower. http://www.ontdek-amerika.nl/amerika/bezienswaardigheden/devilstower/devilstower.html

Als je Devils tower niet bezoekt kun je ook gelijk van de Black Hills naar Cody rijden. Is ongeveer 6 uurtjes rijden dus gemakkelijk in 1 dag te doen.

Als je dan via Cody Yellowstone binnenkomt, denk dan eens aan het volgende schema: http://amerika.startpagina.nl/prikbord/14156218/14388941/re-nieuw-rondje-usa-#msg-14388941

Bespreking van het deel na Yellowstone bewaren we voor als je plannen wat meer definitief zijn

• Ruben en Roxana

Hi Cees, bedankt voor je reactie. De plaatjes zien er inderdaad mooi uit….. mooier dan ik dacht. waarschijnlijk zal je wel wat om moeten rijden om deze parken te bezichtigen.

Hoe is het weer als je in juni/september zou gaan?

• Ruben en Roxana

Hi Cees,

Bedankt voor je uitleg. de plaatjes zien er mooi uit.

Moet je erg omrijden voor deze parken, of kom je er automatisch langs?

WEet jij ook hoe het weer is in de maanden juni of september?

Alvast bedankt.

Groetejs Roxana

• Cees A

Wat is “omrijden” ………………. De genoemde parken zijn goed in te passen in een route Denver - Black Hills -Yellowstone - Salt Lake City - Moab - Denver.

Belangrijk, maar dat geldt eigenlijk voor iedere route, is dat je voldoende tijd neemt als je wat meer wil zien dan alleen het dashboard van je auto.

Als je, om wat voor reden dan ook, die tijd niet hebt moet je je route aanpassen aan de beschikbare tijd.

Het weer in juni of september is over het algemeen goed te noemen.

Let wel: in het algemeen …………….. weer is en blijft nu eenmaal onvoorspelbaar.

In hoger gelegen gebieden en wegen zoals de trail ridge road in RMNP kun je, vooral begin juni, nog te maken krijgen met sneeuw.

Dit jaar is er niet veel sneeuw gevallen en viel het allemaal wel mee, maar vorig jaar bijvoorbeeld is er juist heel veel gevallen.

Je kunt dus nu nog niet voorspellen hoe de situatie volgend jaar zal zijn.

Hou in ieder geval rekening met het feit dat je mogelijk je route niet helemaal kunt rijden zoals je had gepland en plan voor die stukken wat alternatieven.

In zo'n geval zou je dan bijvoorbeeld RMNP voor het laatst kunnen bewaren omdat je dan eind juni, begin juli zit en de kans op afsluitingen dan vele malen kleiner, zo niet geheel afwezig is.

• Ruben en Roxana

Met RMNP zal je waarschijnlijk Rocky Mountain NP bedoelen?

Dit park ligt dat aan het begin van de route als je de route Denver - Black Hills -Yellowstone - Salt Lake City - Moab - Denver doet. Dus dan zou je beter de route kunnen omdraaien en dus eerst richting Moab gaan, dus met de klok mee……

Ik vind het niet erg om om te rijden, maar wel als het bijvoorbeeld een heen en terugreis ( zelfde weg) is van ongveer 100km…. want dat vind ik zonde van de km''s. want je rijd dan wel 200km heen en weer.

Maar als je bijvoorbeeld 50 km moet omrijden en het ligt toch al een beetje op de route ( zonder dat je 2x hetzelfde stuk moet rijden) dan heb ik er geen bezwaar tegen.

• Cees A

Klopt. RMNP = Rocky mts nat.park

Je hebt diverse mogelijkheden.

1e: Je zet, als het weer en de sneeuw het toelaten, RMNP aan het begin van je route.

2e: Je kunt RMNP ook aan het einde van je route zetten. je rijdt dan van Moab via Colorado nat.mon. naar RMNP en dan naar Denver.

3e: Mocht bij aankomst in Denver blijken dat ook voor de Black hills de eerste week slecht weer wordt voorspeld, dan rij je je route helemaal andersom en begin je met Moab.

Ook bij mogelijkheid 3 kun je weer kiezen of je RMNP aan het begin of aan het einde van je route zet.

Je kunt dus alle kanten op. Voowaarde is wel dat je niets van tevoren vastlegt, want dan heb je natuurlijk geen keuzemogelijkheden meer.

V.w.b. dat omrijden wat je bedoelt kan ik je gerust stellen.

Alleen Badlands ligt uit de richting. Badlands ligt ten oosten van de Black Hills

Als je (bijvoorbeeld) vanuit Rapid City naar Badlands gaat, moet je ook weer terug want het vervolg van je reis is naar Cody en dat ligt ten westen van Rapid City.

Zet voor de aardigheid eens een van-dag-tot-dag planning op papier of op dit prikbord.

Gebruik Google maps voor rijtijden en afstanden.

Als er dingen niet mochten kloppen corrigeren we dat hier wel, maar je krijgt dan een veel beter idee van wat er mogelijk is.

als je bovendien op de kaart of op Google maps kijkt zie je ook beter waar e.e.a. ligt en je route gaat dan meer “leven”

• eric

Cees heeft , zoals gewoonlijk , hele goede opmerkingen.(tu)

Het stuk tussen Denver naar Yellowstone is verre van saai te noemen. Als je ook besluit om richting Badlands NP te gaan , dan kom je in ieder geval in een stuk wat ik verder nog nergens in de USA heb gezien.Doe je dit niet en sla je af richting het midwesten , ook dan kom je in zeer afwisselende gebieden. En ja , soms moet je om wat te zien weleens een stukje over dezelfde route. Je kan natuurlijk ook kiezen voor een andere eindplaats als je vertrekpunt , weet niet of dat in jullie geval mogelijk is , maar dan kan je redelijk gevarieerde route's maken…en ja , alle keuze's hebben invloed op je totale kosten.

Wil je nog meer foto's zien om een keuze te maken , het eerste stuk wat jij wilt doen hebben wij als laatste stuk in 2010 gedaan. Klik dan hier om het eea te bekijken.

Veel plezier met je voorbereiding !

Gr. Eric

• Ruben en Roxana

Rondreis ziet er heel mooi uit en zeker niet saai!

Welke route hebben jullie gereden en in hoeveel dagen? Dan kan ik namelijk die route vergelijken met wat ik in gedachten heb.

Ik kan namelijk 18 dgn auto huur incl vliegticket voor 1049 euro kopen. Dan wel vertrek en terugkomst Denver, maar dit kan ik ook veranderen naar Seattle-Demnver. Alleen hoeveel bedragen de drop off kosten?Ik heb namelijk gehoord van het reisburo dat het 250 dollar kost. Klopt dit?

Onderweg komen jullie niet echt door stedelijke gebieden, wordt alleen natuur op het eind niet saai??

Verder heb ik ook nog een andere route in gedachten: namelijk door Canada, Vancouver-Vancouver. ( rondje, met oa Banff, Jasper, Glacier NP, Whistler)

Maar deze route ziet er ook mooi uit. Dus de route vanaf Seattle, richting Denver.

Naar welke route zou jullie voorkeur uitgaan? ( deze vraag is voor mensen die zowel in canada als NW Amerika zijn geweest??) Want ik kom er onderhand niet meer uit…..

Alvast bedankt.

• Cees A

Mooi verslag Eric.

Heb het gisteravond (was toch alleen maar voetbal op tv :D ) eens uitgebreid zitten lezen.

Moest erg lachen om je beschrijving van de Wall Drugstore, z'n reclameborden en de drang om er naar toe te gaan. Heel herkenbaar

Wall bewijst gewoon dat reclame echt werkt ……………………

Wist je trouwens dat die billboards al beginnen bij de grens met Minnesota ?

Als je van die kant komt wordt je helemaal gestoord van die borden.

Voor diegene die nog nooit in die omgeving is geweest en nu denkt “waar hebben ze het over”

Stel je voor: je passeert op de interstate 90 de grens Minnesota - South Dakota.

Vanaf dat moment wordt je, om de zoveel honderd meter, (!!!!) geconfronteerd met levensgrote billboards die “Wall Drug” aanprijzen.

Nou, tegen de tijd dat je dan bij de afrit Wall bent, en da's pas na 450 km (!!!!) ben je totaal gehersenspoeld en neem je volledig automatisch die afrit. :D