Gratis vervoer, dat heb ik nog nooit gehoord.
Er zijn wel 2 mogelijkheden met verschillende prijzen:
1) Ofwel neem je je hond mee op de eigen vlucht
1a) je hebt een heel klein hondje dat zelfs als het in een kennel zit nog onder de zetel voor jou past -> dan mag je meestal je hondje mee in de cabine van het vliegtuig nemen. Let wel: tijdig aanvragen want er mogen maar een beperkt aantal dieren aan boord zijn.
(en als je een hond met een “korte neus” hebt, dan moet je het ook goed nakijken want zij hebben wegens snellere ademhalingsproblemen meestal een groter formaat van kennel nodig)
1b) je hebt een hond die niet zo piepklein is: dan gaat je hond mee in het bagageruim.
Ook weer tijdig aanvragen want die plaatsen zijn ook beperkt + er zijn heel wat maatschappijen die tijdens de warmere maanden geen dieren in het bagageruim willen vervoeren want niet elk vliegtuig heeft de mogelijkheid om daar voor de nodige koeling te zorgen.
2) je vervoert je hond als cargo
Dan krijg je dus een speciale luchtvracht voor je hond.
Ik weet dat in Nederland en Belgie volgende firma daar heel veel ervaring mee heeft:
VCK Live Animals Logistics
Pelikaanweg 29
1118 DT Schiphol
tel: +31 20 6549 131
fax: +31 20 6010 273
mobile: +31 6 1325 8159
www.dierentransport.com
Ik geloof dat zij vroeger onder DHL resorteerden.
Een prijsindicatie: in de zomermaanden een hond van 19 kilo vervoeren van Schiphol naar Newark (NJ), inclusief een IATA gekeurde kennel, kost ruim 700 euro.
Wat die kennels betreft: je zal bij de luchtvaartmaatschappijen de juiste afmetingen vinden waaraan je kennel moet voldoen (is afhankelijk van een 3-tal maten van je hond). Het moeten steeds IATA gekeurde kennels zijn. De meest bekende is bv. de vari-kennel. Niet echt goedkoop (voor het bovengenoemde formaat hond vond ik prijzen tussen de 120 en 150 euro voor 1 kennel). Maar misschien kan je ook eens kijken op tweedehandssites. Of mogelijk zijn die kennels van Vari kennel in Amerika goedkoper (want het is een Amerikaans merk).