route suggestie?

  • Ineke

    Hallo allemaal,

    In september hebben we 4 weken de tijd om vanaf Calgary naar Noord Amerika te reizen. Hier willen we zeker het yellow stone en treton national park gaan bezoeken.

    Omdat we de reis ernaartoe net zo belangrijk vinden als het “doel” zijn we op zoek naar een mooie route. Wie heeft er een suggestie. Ik hoor graag van jullie,

    groetjes

    ineke

    ps….Cees ik ben helaas je prive bericht “kwijt”.

  • Cees A

    Bedoeld prive bericht bevatte informatie over het eerste deel van je route, vanaf je familie in Edmonton en Jasper via Banff en Waterton / Glacier naar Yellowstone / Grand Teton

    Hieronder de belangrijkste delen van die tekst:

    Cees A Schreef:

    ——————————————————-

    Hoi Ineke,

    Mooie reis heb je in de planning !! Ik zal proberen je hieronder wat (extra) informatie te geven. Waar nodig plaats ik linkjes die bij doorklikken uitgebreide info geven

    Ik neem aan dat je over het eerste deel van je reis, mede dankzij daar wonende familie, voldoende info hebt.

    Zo zal je de Edmonton Mall (grootste shopping mall van Canada) vast wel kennen.

    Neem voldoende tijd voor Jasper nat.park en de Icefields Parkway tussen Jasper en Banff. Er is veel te zien en te doen daar.

    Lake Louise is, hoewel erg toeristisch, ook erg mooi. http://www.banfflakelouise.com/

    Tip: Als je een rustige overnachtingsplaats zoekt in die regio, denk dan eens aan Golden.

    Golden ligt tussen Yoho nat.park en Glacier nat.park. Lake Louise ligt op 1 uur rijden van Golden.

    Als (rustig) alternatief voor het drukke en toeristische Banff zou je naar het nabijgelegen Canmore kunnen gaan.

    Vervolg je route met Waterton en het, aan de Amerikaanse kant aangrenzende, Glacier nat.park.

    Bij Amerikaanse nationale parken verwijs ik altijd naar de (Nederlandstalige) site Ontdek Amerika. Betere info vind je nergens.

    Dit is de pagina over Glacier: http://www.ontdek-amerika.nl/amerika/nationaleparken/montana/glaciernp.html

    Ter orientatie nog een (inzoombare) kaart van Waterton/Glacier: http://www.lib.utexas.edu/maps/national_parks/glacier_waterton_97.pdf

    Uitgebreide informatie over Yellowstone en Grand Teton, de volgende parken op je rit staan hier:

    Yellowstone: http://www.ontdek-amerika.nl/amerika/nationaleparken/Wyoming/yellowstone/yellowstone.html Kaart: http://www.lib.utexas.edu/maps/national_parks/yellowstone_park98.pdf

    Grand Teton: http://www.ontdek-amerika.nl/amerika/nationaleparken/Wyoming/grandteton/grandteton.html Kaart: http://www.lib.utexas.edu/maps/national_parks/grand_teton_park98.pdf

    Neem voldoende tijd voor Yellowstone. 3 volle dagen is eigenlijk het minimum om de highlights van dit park te zien.

    Bedenk dat alleen de parkroad die in de vorm van een 8 door het park loopt al 250 km lang is

    Wil je nog wat extra's ondernemen (bv wolven spotten onder leiding van een ranger) reken daar dan maar gerust extra tijd voor.

    Vanwege de grootte van Yellowstone en om te voorkomen dat je veel km maakt met onnodig op en neer rijden, adviseer ik altijd om dit park te “doen” vanuit een paar verschillende

    locatie's.

    Dat kunnen locatie's zijn IN het park, maar net buiten de parkgrenzen liggen ook een paar dorpjes met veel hotels.

    Als je in het park wil overnachten moet je dat lang van tevoren vastleggen. De capaciteit in het park is namelijk beperkt.

    Hou er tevens rekening mee dat parkaccomodaties vaak een beetje primitief zijn (soms met gedeelde badkamer of zo)

    Hotels buiten het park bieden meestal een betere prijs/kwaliteit. Je krijgt daar voor minder geld een betere kamer maar je moet dan, omdat je niet “on the spot” zit, wel iets verder rijden.

    De keus is aan jullie.

    Plaatsjes buiten het park zijn West Yellowstone, Gardiner en Cooke City.

    West Yellowstone ligt gunstig voor bezichtiging van zuidelijk Yellowstone en de Yellowstone Canyon

    Gardiner ligt vlakbij Mammoth Hot Springs en Cooke City ligt bij de Beartooth Pass en het n-o bergachtige deel van Yellowstone

    PS: Naast de site Ontdek Amerika vind je ook veel info op de site van de National Park Service. http://www.nps.gov/findapark/index.htm

    Klik op de park-pagina in het linket menu op “things to do” en je ziet wat je allemaal kunt ondernemen in zo'n park

    Omdat je je vervolgplannen na Yellowstone, de resterende tijd en je vertrekluchthaven toen niet vermeldde heb ik het vervolg van je route niet verder uitgewerkt.

    Begin eens met een van-dag-tot-dag schema. Bereken met behulp van Google Maps de te rijden afstanden per dag en de rijtijden (neem die rijtijden maar gerust wat ruimer)

    Hou v.w.b. tijdsbesteding ook rekening met activiteiten die je in die parken wil ondernemen.

    Maak dat schema in ieder geval tot en met Yellowstone / Grand teton

    We zien dan hoeveel dagen je nog “over” hebt voor het laatste deel van je reis en dan kunnen we dat laatste deel gaan invullen.

  • Ineke

    Hallo Cees,

    Bedankt voor je snelle reactie en voor de eerdere informatie.

    Onze plannen zijn enigszins gewijzigd. We starten en eindigen onze trip in Calgary en we reizen met een camper.

    We gaan niet via Edmonton maar via Banff naar Noord Amerika. We zijn al eerder in Jasper geweest en vinden dit bij nader inzien sonde van de tijd. De familie komt waarschijnlijk over naar Banff .

    In en om Banff hebben we dan ruim de tijd om de omgeving te verkennen zoals het yoho national park . Hier willen we ongeveer 4 a 5 nachte blijven. Rest ons nog 18 nachten.

    We zijn niet voornemens om een dag tot dag schema te maken omdat we ons niet vast willen leggen. Wat we wel willen is een grove opzet voor een route met zo min mogelijk snelwegen en cultuur en natuur afgewisseld.

    Daarnaast ben ik op zoek naar begeleide wandelingen. ( het idee beren tegen te komen houden me vaak tegen om een trial te lopen…terwijl ik wandelen erg leuk vind)

    Ik zal op google maps eens kijken wat de afstanden zijn. Graag hoor ik van je wat ik beslist moet zien!

    Ik hoor graag van je,

    Groetjes

    Ineke

  • Cees A

    Het maken van een schema betekent niet dat je je daar ook verplicht aan moet houden. :D

    Zo'n schema geeft echter wel een beeld van mogelijkheden en (nog belangrijker) van onmogelijkheden.

    Als je bv hebt berekend dat je 6 uur rijtijd kwijt bent om van plaats A naar park B te komen dan kun je op je vingers natellen dat je die dag in park B niet veel meer doet.

    Voor eventuele activiteiten in park B moet je dan een (of meerdere) extra dag(en) inplannen.

    Voor ons, buitenstaanders, (die nu nog geen idee hebben van jullie plannen) geeft een schema een beeld van je plannen en je route (langs welke plaatsen je wil rijden)

    Dat maakt het gemakkelijker om tips te geven over bezienswaardigheden langs die route.

    Maar …………. Misschien heb je iets aan dit topic op het Canadaprikbord of misschien doe je er nog ideetjes van op

    Daar heeft iemand ongeveer dezelfde plannen als jullie en daar heb ik een route voor uitgewerkt. Kijk eens wat je ervan vindt.

    Je zou eigenlijk het gehele topic moeten lezen om de samenhang te begrijpen, maar ik geef alvast een linkje naar 2 berichten van mijzelf die over de route gaan.

    Berichtje 1: http://canada.startpagina.nl/prikbord/16701416/16737629/re-camper-of-niet-#msg-16737629

    Berichtje 2: http://canada.startpagina.nl/prikbord/16701416/16738846/re-camper-of-niet-#msg-16738846

  • Jet

    Ik zou zeker de hele draad lezen, daar is nl echt veel in besproken wat op de route Calgary - Yellowstone ligt.

    Ik kan uit je bericht niet opmaken waar jullie de camper weer inleveren, is dat Calgary?

    Waar zijn jullie nog meer geweest? Want ik kan hier een heel leuk verhaal neer zetten maar als jullie daar dan al geweest zijn, is dat beetje zonde van de moeite.

    Kan je misschien aangeven waar jullie zelf aan denken om naar toe te gaan?

    Wat betreft het begin van jullie reis. Zijn jullie al eens in Kananaskis PP geweest? Dat ligt op weg van Calgary naar Banff. Daar zou je kunnen beginnen. Verder kan ik je de campsite bij Johnston Canyon aanraden, ligt precies tussen Lake Louis en Banff in en van daaruit kan je het hele gebied van Canmore, Banff tot Lake Louise en van Kootenay NP tot Yoho bekijken.

    Je doet dan steeds een stuk als dagtocht vanaf de camping. Je rijdt wel wat vaker heen en weer, maar dat is op die weg geen straf, vond ik en de afstanden zijn relatief kort (Banff - Lake Louise is 45-60 minuten)

    Onderweg of op de terugweg van Yellowstone neem je uiteraard Waterton/Glacier NP mee, daar rijd je langs.

    Voor Yellowstone heb je zeker 3,5 - 4 dagen nodig, probeer je te verplaatsen van de ene camping naar de andere, dat scheelt veel extra kilometers. Ook hier is het geen straf om bepaalde stukken 2x te rijden, maar het zijn gelijk behoorlijke afstanden, dus het tikt behoorlijk aan (ik schat dat wij in Yellowstone/Grand Teton alleen al 1000 km gereden hebben). Reken voor Grand Teton op 2 dagen. Jackson is na al het natuurgeweld een leuk plaatsje.

  • Ineke

    Hallo allemaal,

    alvast bedankt voor de tips…..de voorpret is begonnen….

    Even voor de duidelijkheid: we halen de camper op in Calgary en brengen deze hier ook terug. We starten op 3 september de route en vliegen de 26e weer terug. Op 15 september willen we in het yellowstone park zijn ( en hier onze enige reserveringen doen). We blijven hier 4 nachten en 2 nachten in teton park.

    De route van Jet komt aardig in de richting van wat wij zouden willen. Jet: kun jij de complete route hier wegzetten? We willen bij aanvang enkele dagen in en rondom Banff blijven.

    Vraag:

    Als we vanuit Cranbrook richting Amerika gaan, wat is dan de mooiste weg? Is het de moeite waarde om via Kalispell/Missoula richting Yellowstone te rijden. Kortom …wat een is mooi “ rondje” .

    12 nachten tot yellowstone

    6 nachten yellowstone en treton

    5 nachten tot Calgary

    Ik hoor graag van jullie,

    groetjes

    ineke

  • Jet

    Hoi Ineke,

    Ik was even niet zo actief hier, maar zal nu alsnog een poging wagen voor een route suggestie.

    Wat betreft het uitschrijven van een route in een schema, zoals Cees A al aangeeft, is dat niet zo zeer dat je je daar precies aan moet houden maar vooral om uit te vinden of iets haalbaar is of niet.

    Begin bij het uitschrijven met de vaststaande gegevens en dan kan je de rest stapje voor stapje gaan invullen.

    Je kunt dan zelf bepalen wat voor jullie qua rij afstanden werkt. Met de keuze om Rockies en Yellowstone met elkaar te combineren heb je op enig moment een keuze te maken tussen iedere dag kleine stapjes maken of bv het stuk tussen de Canadese Rockies en Yellowstone te overbruggen en daar een paar lange rijdagen van maken met weinig stops. Het nadeel van Yellowstone (waar vandaan je er ook naar toe gaat, is dat het redelijk uit alle richtingen ligt).

    Een voorbeeld van een handig overzicht:

    2/9: A'dam - Calgary, hotelovernachting

    3/9: camper halen (in de ochtend?) - naar Banff omgeving

    4/9: Banff omgeving

    5/9

    …..

    15/9: Yellowstone

    …..

    25/9: ….. - Calgary, inleveren camper (ochtend/middag?)

    26/9: Calgary - A'dam

    Ik kan niet aangeven welke route vanuit Cranbrook naar Yellowstone het mooiste is aangezien ik niet alle wegen naar Yellowstone gereden heb.

    Zelf reden we vanuit het zuiden komend Grand Teton - Yellowstone - Bozeman - Kalispel - Creston - Vancouver.

    Ook voor de mooiste route van Waterton naar Calgary ben ik niet de aangewezen persoon.

    Lees vooral alle berichten waar Cees A al naar verwezen heeft, daar is echt een groot stuk van deze route besproken. Tevens zou je op de canada.startpagina/prikbord via de zoekfunctie nog wel meer berichten en routesuggesties van dit gebied tegen moeten komen. En anders kan je daar de vraag stellen hoe het beste van Waterton terug naar Calgary te rijden, maar ik kan me ook voorstellen dat je vanuit Waterton in 1 keer naar Calgary terug rijdt.

    Wat je zou kunnen doen is globaal:

    Calgary - via Kananaskis Trail/Smith Dorien naar Banff - Banff, Lake Louise, Yoho (al dan niet vanuit 1 uitvalsbasis of verschillende campsites) - via Kootenay naar Radium - Cranbrook - Kalispel - Livingston - Yellowstone via Gardiner - Mammoth - Norris - Madison - Old Faithful - Grant Village - South Entrance - Grand Teton - Jackson - terug naar Yellowstone - via Yellowstone Lake - Fishing Bridge - Canyon - Tower Falls - Lamar Valley - North East Entrance - terug Tower Falls - Mammoth - Bozeman - Helena - St Mary (Glacier Park) (campers mogen niet over de Going-to-the-sun, vanuit St Mary gaan parkbussen, plan hiervoor 1 dag) - verder noord naar Waterton Park - Pincher Creek - Calgary

    Dit is het kaartje van Yellowstone met bovengenoemde punten, aangezien Yellowstone groot is en jullie Grand Teton als “keerpunt” hebben zou ik heen een kant van Yellowstone doen en terug de andere kant met tussendoor dus Grand Teton.

    http://www.nps.gov/features/yell/interactivemap/index.htm

    En hier het globale kaartje van Waterton ter oriëntatie:

    http://www.pc.gc.ca/eng/pn-np/ab/waterton/visit/visit1/a.aspx

    Na Banff / Lake Louise zijn er nog wat uitbreidingsopties, al naar gelang of jullie daar al eerder geweest zijn, te weten:

    ipv via Kootenay kun je via Yoho naar Golden en Revelstoke en dan zuidelijk via Nakusp, New Denver, Kaslo naar Creston of via Nakusp, New Denver, Nelson naar Creston en dan vanaf Creston richting Kalispel.

    Of vanaf Revelstoke nog verder de Okanagan in via Vernon.

    Gebruik bij het uitzetten van de route ook google-maps en kijk dan naar de reistijden (niet de afstanden), houd er rekening mee dat dit gebaseerd is op snelheid van auto's is en zonder (noodzakelijke) stops.

    Als je een en ander verder uitgestippeld hebt, kunnen we je uiteraard verder van adviezen te voorzien.