Douane / Global Entry

  • Pieter II

    Hoi allemaal,

    De laatste 5 jaar ben ik 5 keer richting de USA gevlogen voor een welverdiende vakantie. 5 keer heb ik erg lang in de rij gestaan bij de CPB op verschillende vliegvelden. Los Angeles, Houston, JFK en Atlanta. Ergernis aan het begin van je vakantie. Eenmaal door de douane(nooit problemen gehad :)), is de ergernis trouwens snel verdwenen.

    Nu las ik op de FLUX website (https://www.flux-alliance.eu/nl/home/) dat in juni 2014 de CPB(Customs and Border Protection) interviews heeft voor het Global Entry programma. Dit kan een hoop tijd(en ergernis ;)) schelen als ik binnenkom in de USA.

    Het kost 100 USD voor 5 jaar. Aangezien ik de komende jaren nog wel een aantal keer(2x per jaar) naar de USA ga, lijkt het mij de moeite waard om deel te nemen aan het programma.

    Heeft een van jullie ervaring met dit programma? Je moet heel wat info opgeven (werkgever, reizen laatste jaren, enz, enz). Daar ben ik wel een beetje huiverig voor. Maar daar komen ze toch wel achter.

    Ik benieuwd of iemand ervaring heeft hiermee?

    Alvast bedankt voor de moeite.

    Pieter II

  • Antony.

    En jij denkt echt dat je voor 100 dollar zo de USA mag binnen wandelen. Lees een ontluisterend verhaal over de TSA-praktijken: tsa-gedoe

  • Cees A

    Als Amerikareiziger heb je op Amerikaanse vliegvelden met verschillende diensten te maken.

    Die verschillende diensten, met verschillende taken en bevoegdheden, worden op forums vaak door elkaar gehaald of op een hoop gegooid.

    Global entry geeft je bij aankomst in de VS, omdat er vooraf reeds een uitgebreide screening heeft plaatsgevonden, bij de immigratieloketten recht op gebruik van een “fast lane”.

    Global entry scheelt je daar al gauw (meer dan) een uur wachttijd en als je regelmatig naar Amerika reist is dat best fijn.

    Alle andere diensten waarmee je na het immigratie-loket te maken krijgt, zoals douane en agriculture inspection, hebben geen boodschap aan Global entry programma.

    En Global Entry vrijwaart je bij vertrek vanaf een Amerikaans vliegveld ook niet van veiligheidscontroles door de TSA.

    Ik zie dan ook het verband niet zo tussen het Global entryprogramma en een krantenartikel over een dienst die helemaal niks met Global entry heeft te maken.

  • Pieter II

    Hoi Cees,

    Dat is wat ik bedoel ja. Het voorkomen van de wachttijd bij de douane.

    Aangezien ze de interviews nu tijdelijk in NL doen in juni, kan het handig zijn om er gebruik van te maken. Ik ben daarom benieuwd of iemand op dit forum al lid is van Global Entry en wat de ervaringen zijn van hem/haar. En dan heb ik zowel of het intakegesprek en de momenten als je Amerika binnen gaat.

    Pieter II

  • Cees A

    Ik heb zelf geen ervaring met dit systeem.

    In de tijd dat ik een dergelijk systeem op prijs gesteld zou hebben was het er nog niet en nu ik met pensioen ben heb ik tijd genoeg om een uurtje te wachten.

    Ik ken echter op andere fora wel mensen die er gebruik van maken.

    Ik zal je hun namen sturen via een prive berichtje. Kun je ze benaderen voor verdere informatie.

  • Antony.

    Dus met partner komt dat op 2 x 100 dollar plus nog 2 x het estaformulier. USentree wordt een dure toestand.

    Overigens lees ik hier andere bedragen: Flux

    "Na ontvangst van uw betaling van de (jaarlijkse) FLUX bijdrage van €135,00 en de vijfjaarlijkse Global Entry bijdrage van €75 (totaal: €210) …..

    Ik ben ook gepensioneerd, ga wel achter Cees in de rij staan.

  • Cees A

    Antony schrijft: ga wel achter Cees in de rij staan.

    Ah, gezellig, maken we er een soort van mini-forum-reünie van …………. :D

  • Jet

    Pieter,

    Mijn man heeft in het verleden gebruik gemaakt van Global Entry. Is destijds ook voor zo'n interview geweest op Schiphol en ik meen ook in Amerika nog een interview moeten doen.

    Het zal wel goed gewerkt hebben, want ik heb hem weinig horen klagen. Je kunt bij deelnemende airports (weet niet hoeveel dat er nu zijn, toen nog niet zo heel veel) doorlopen naar een automaat, daar swipe je je paspoort doorheen en dan kan je doorlopen.

  • Pieter II

    Hoi Allemaal,

    Dat het een flinke duit euro's kost weet ik. Dat is dan ook de vraag niet. Desondanks bedankt voor het meedenken (tu). Elke euro niet uitgegeven is meegenomen.

    Ik weeg alles tegen elkaar af. Vind ik het persoonlijk waard om een bedrag neer te leggen om de rijen te omzeilen? Dat is dus een afweging die voor iedereen persoonlijk is.

    Op dit moment gaat de vraag puur om de ervaringen van mensen die Global Entry hebben of hebben gehad en niet over geld.

    Aangezien ik in oktober 3x in twee weken door de douane moet op een vliegveld in Amerika, ga ik toch eens kijken naar oplossingen zoals Global Entry. Ook met toekomstige reizen in het vooruitzicht.

    In ieder geval bedankt voor het meedenken. Mocht iemand nog iets weten over dit onderwerp, dan hoor ik dat graag.

    Gr. Pieter II

  • Jet

    Check even of de airports waar jij moet zijn mee doen aan het programma. In het verleden waren dat alleen de main-port-of-entries.

    Als je trouwens op vakantie met meerdere personen reist en die hebben geen Global Entry dan heeft het natuurlijk nog niet veel nut. Op dat soort momenten hoorde ik mijn man dan wel mopperen dat het zo lang duurt en dat hij er anders al lang door heen was geweest…….duh…….