Amerika route 2014

  • Moon

    Wij gaan vanaf 26/5 naar Amerika met een camper van Moturis E23

    Halen m op in Seattle en leveren m in in Salt Lake City

    Wij zijn geen kmvreters en willen graag genieten van natuur en wildlife

    Liever campings in NP met wel een voorkeur met douche/ toiletgebouw.

    Ik zou graag tips hebben van mensen die hier al geweest zijn dus over

    Mount Rainier

    Hell's canyon hier willen wij via killgore adventures een jetboattour boeken iemand ervaring mee?

    Yellowstone ben niet zo vd reservering gezien vroeg in seizoen en altijd vroeg uit de veren denk ik dat ik t risico kan nemen of niet?

    Grand Teton

    Idaho Fall

    Craters of the moon

    Twinn falls

    Bear Lake

    26/5 dag 1 A'dam - Seattle

    27//5 dag 2 camper ophalen Moturis, boodschappen richting Mt Rainier

    28/5 dag 3 Mt Rainier

    29/5 dag 4 richting Hell's Canyon circa 605 km dus wel met een overnachting ertussen

    30/5 dag 5 aankomen Hell's Canyon

    31/5 dag 6 jetboat tour in de canyon

    1/6 dag 7 Hell's canyon richting Yellowstone via Missoula en Helena

    2/6 dag 8

    3/6 dag 9

    4/6 dag10

    5/6 dag11 Yellowstone

    6/6 dag12 Yellowstone

    7/6 dag13 Yellowstone

    8/6 dag14 Yellowstone

    9/6 dag15 Grand Teton

    10/6 dag16 Grand Teton

    11/6 dag17 Jackson- Idaho Falls- Carey

    12/6 dag18 Craters of the Moon

    13/6 dag19 Twinn Falls

    14/6 dag20 Twinn Falls

    15/6 dag21Bear Lake

    16/6 dag22 Bear lake

    17/6 dag23 Bear lake-Salt Lake City

    18/6 dag24 inleveren camper in Salt Lake City doorvliegen naar Minneapolis

    19/6 dag 25 Minneapolis

    20/6 dag26 Minneapolis- A'dam

    Ik zie jullie adviezen graag alvast heel erg bedankt!

    groetjes Moon

  • Cees A

    Hé, da's een bekende route …………….. :D

    Heb je nog wat kunnen doen met de info die ik je heb gestuurd ?

  • Moon

    Hoi Cees

    Bedankt voor je reactie

    Bij die andere kreeg ik via de tel bericht dat je een privebericht had gestuurd……

    maar waar die is ik heb m niet gelezen en kan m ook niet vinden ben toch niet zo tevreden over dat forum(helaas)

    Maar bij eerdere berichten hier zag ik je uitleg met 2 linken over yellowstone die ik idd erg interessant vind

    Me printer maakt overuren ik dacht print t gelijk even uit

    dus als je de info nog een keer zou willen sturen?…graag!

    Als het die 2 linken zijn dan heb ik ze al

  • Cees A

    Nee, het was wel “iets” meer.

    Ik probeerde het net even te kopieren /plakken maar alle links werden verminkt en onbruikbaar.

    Ik ga dat morgenvroeg (heb daar nu geen tijd voor) even herstellen en dan plaats ik alles wel op dit forum.

  • Cees A

    V.w.b. jullie route heb ik misschien nog wat dingen waar je iets aan hebt.

    Hieronder staan linkjes naar inzoombare PDF kaarten van de nationale parken die jullie gaan bezoeken.

    Op het eerste gezicht lijken het wat priegelige kaartjes, maar als je (flink) gaat inzoomen zie je alle details

    Op die kaarten vind je alle belangrijke bezienswaardigheden, campgrounds, picknickplaatsen, wandeltrails enz.

    Ik denk dat je er, voor je voorbereidingen v.w.b. een routeplanning door het park, wel iets aan hebt.

    Overigens, als je straks bij de ingang van een nationaal park komt krijg je zo'n zelfde kaart in het groot.

    Kaarten:

    Mt. Rainier: http://www.nps.gov/mora/planyourvisit/upload/mount%20rainier%20park%20map.pdf

    Yellowstone: http://www.lib.utexas.edu/maps/national_parks/yellowstone_park98.pdf

    Grand Teton: http://www.lib.utexas.edu/maps/national_parks/grand_teton_park98.pdf

    Craters of the Moon: http://www.lib.utexas.edu/maps/national_parks/craters_moon_detail99.pdf

    Heb je nog dagen over ?

    Op je routebeschrijving lijkt het alsof je nog wat dagen over hebt. Klopt dat ?

    Zo ja, misschien zou je dan de relatief dichtbij Mt.Rainier gelegen parken Mt.St.Helens of Olympic nat.park nog kunnen invoegen.

    Kaart van Olympic: http://www.lib.utexas.edu/maps/national_parks/olympic_park99.pdf

    Mt.St.Helens: http://www.fs.usda.gov/Internet/FSE_DOCUMENTS/stelprdb5160314.pdf

    Uitgebreide informatie over parken

    Misschien ken je deze site al, maar zo niet: De site Ontdek Amerika is een onschatbare bron van informatie over nationale parken en andere bezienswaardigheden in Amerika.

    Voor de grote nationale parken kijk je hier: http://www.ontdek-amerika.nl/nationaleparken.html

    Voor kleinere parken of andere bezienswaardigheden hier: http://www.ontdek-amerika.nl/bezienswaardigheden.html

    De site van de National Parkservice mag ook niet ontbreken: http://www.nps.gov/findapark/index.htm

    Op de homepage van ieder park vind je in het linker menu onder “things to do” uitgebreide info over alle wandelingen en andere activiteiten.

    Toegangsbewijzen en parkpas:

    In Canada is het zo dat als je een losse dagkaart koopt voor een park deze dagkaart ook maar echt 1 dag geldig is.

    In Amerika werkt het anders. Een los toegangsbewijs voor Yellowstone is 7 dagen geldig voor Yellowstone EN voor Grand teton. (met 1 toegangsbewijs kun je dus 2 parken bezoeken)

    Ook bij andere parken zijn de toegangsbewijzen meerdere dagen geldig

    Misschien (maar dat zou je even moeten uitrekenen) is voor jullie de aanschaf van een parkpas (America the Beautifull Annual Pass) voordeliger.

    Deze Annual Pass kost 80 $ , geldt voor alle inzittenden van een prive auto en is een jaar geldig.

    Kijk op de NPS site (homepage van het park) in het rechter menu bij “fee's and reservations” voor de kosten van losse kaarten

    Persoonlijke noot over Yellowstone:

    Yellowstone is een groot park. Alleen de parkroad die in de vorm van een 8 door het park loopt is al 250 km lang (zie kaart)

    Als je Yellowstone bezoekt vanuit 1 vaste basis ben je veel tijd kwijt met onnodig op en neer rijden.

    Beter is het om Yellowstone in een paar stukken te verdelen en ieder stuk vanaf een andere campground te verkennen.

    Campgrounds vind je niet alleen in het park (zie kaart) maar ook in of bij plaatsjes als West-Yellowstone, Gardiner en Cooke City die tegen het park aanliggen.

    Campgrounds in het park die te reserveren zijn, zijn snel volgeboekt. Wees er op tijd bij dus.

    Er zijn in het park echter ook campgrounds die werken op basis van “first come first serve”

    Buiten het park zijn in bovengenoemde plaatsjes ook diverse campgrounds en ik verwacht dat je daar wat gemakkelijker terecht kunt.

    Info over e.e.a. vind je op deze NPS pagina: http://www.nps.gov/yell/planyourvisit/lodging-in-yellowstone.htm

    Nog wat losse tips over de rest van je route:

    Twin Falls is een leuke plaats. Natuurlijk ga je ook naar de watervallen in en bij deze plaats.

    Misschien een idee om na Twin Falls naar het zuiden te rijden en dan langs het Salt Lake (Bonneville Salt Flats) naar Salt Lake City ?

    De Nevada woestijn is wel heel erg leeg, maar het heeft toch ook wel wat om daar doorheen te rijden.

    Je mist op die woestijnroute overigens dan wel Bear Lake ………………..

    In SLC ga je natuurlijk naar Temple Square. Hier vind je alle voor Mormonen belangrijke gebouwen bij elkaar.

    Bezoek zeker ook het Family Search Center, neem wat gegeven mee van je voorouders en laat (een deel van) je stamboom uitzoeken.Uitermate fascinerend.

    Wij liepen er ooit naar binnen met het idee “even kijken wat hier is” en pas 4 uur later kwamen pas we weer buiten

    Op loopafstand van Temple Square liggen de regeringsgebouwen van de staat Utah en het State Capitol

    Ik hoop dat je er iets aan hebt.

    In ieder geval veel plezier met de planning en straks tijdens je vakantie.

  • Moon

    Goede morgen Cees

    Ik wil je bedanken voor zoveel informatie ik ga ermee aan de slag

    bij vragen post ik weer ff

    fijne dag !!!

  • Jet

    Hallo Moon,

    Nieuwsgierig als ik ben heb ik je route op google maps uitgezet, want Hells Canyon zei mij (zegt mij nog steeds) niets.

    Het eerste stuk van je route, dwz Seattle - Mnt Rainier ken ik en het stuk Yellowstone - Twin Falls heb ik vorig jaar in omgekeerde richting gereden, het stuk er tussen ken ik totaal niet.

    Zo te zien heb je nog een aantal dagen om in te delen. Weet niet of je al eens in Seattle geweest bent, zo niet zou je daar best 1 dag kunnen doorbrengen.

    Voor Mount Rainier kan je ook minstens 2 dagen, zo niet 3 dagen inplannen. Je kan eerst naar de noord-oost ingang en van dan naar de zuidelijke kant van het park.

    Vanaf Seattle (of Seatac) rijd je een stukje de I-5 zuidelijk, vervolgens bij Federal Way de 18 op en dan de 164 naar Enumclaw. Hier kun je boodschappen inslaan want hierna is er weinig.

    Vanaf Enumclaw de 410 naar de noord-oost ingang. Op de White River Campground sta je aan de voet van Mount Rainier, met fantastisch uitzicht (in de hoop dat je hem ziet, want dat wil nogweleens een probleem zijn). Je bent dan vlakbij het Sunrise Visitor Centre, vanwaar diverse wandelingen starten.

    http://www.nps.gov/mora/planyourvisit/sunrise.htm

    De andere dag rijd je dan langs de oostkant van Mnt Rainier door het park naar de zuidkant.

    http://www.nps.gov/mora/planyourvisit/upload/mount%20rainier%20park%20map.pdf

    Vanaf de zuidkant kan je binnendoor, via de 12 naar Randle en vervolgens de 25 zuidelijk, naar de oost kant van Mnt St Helen, gezien het aantal open dagen op je planning, zou ik daar zeker ook naar toe gaan.

    Op dit kaartje zie je wat ik bedoel:

    http://www.fs.usda.gov/Internet/FSE_DOCUMENTS/fsbdev3_007073.pdf

    Je komt dan bij Windy Ridge vanwaar je ook een geweldig uitzicht hebt op de krater van Mnt St Helens

    Via de 25 kan je vervolgens naar het Swift Lake rijden en dan naar I-5 naar Portland en dan langs de Columbia River, of je kan verder naar het zuiden door rijden en dan kom je bij Hood River uit aan de Columbia River. Een erg leuk plaatsje. Vervolgens volg je de Columbia River naar Hells Canyon.

    Vanaf Hells Canyon plan je om naar Missoula te rijden, dan via Helena naar Yellowstone. Is er een bepaalde reden dat je via die manier wilt rijden? Ik vraag het omdat je na Yellowstone en Grand Teton naar Craters of the Moon wilt en dan uitkomt in Twin Falls. Vervolgens wil je naar Bear Lake, wat volgens google maps ongeveer recht onder Jackson ligt. Het Craters of the Moon ligt een heel stuk westelijk en het lijkt me een aardige zigzag vanaf Jackson eerst naar Craters en dan naar Bear Lake.

    Bovendien vraag ik me af of er in/om Missoula en Helena zoveel te zien is?

    Ik zat te kijken en zou het niet sneller/korter/logischer zijn om van Hells Canyon zuidelijk te gaan naar Boise, dan naar Twin Falls, Craters of the Moon, Idaho Falls, West Yellowstone, Yellowstone en via Grand Teton, Jackson naar Bear Lake ?

    Zoals gezegd ken ik het stuk tussen Mnt Rainier/Mnt St Helen en Yellowstone niet, dus ik kan niet zeggen of dit sneller/logischer is laat staan of het mooier of minder mooi is, maar starend op google-maps leek mij dit logischer (en zou het 130 mile korter zijn).

    Voor Yellowstone en Grand Teton heb je mooi de tijd genomen, dat is verstandig. Yellowstone is zo groot, wij waren helemaal overwhelmed en je ziet zoveel dat je eigenlijk na 3/4 dag niet meer goed in je op kan nemen, dus dan is het lekker dat je naar de camping terug kan en even kan relaxen en niet het gevoel hebt dat je verder “moet” omdat je anders iets mist. Overigens hadden wij ook 4 dagen in Yellowstone, waarvan dag 1 komende uit Grand Teton. Ondanks dat hebben wij of te veel gedaan of hadden we er nog een 5e dag aan toe moeten voegen om inderdaad tussendoor even op adem te komen.

    Grand Teton vonden wij echt schitterend en ook dat is behoorlijk groot en mooi om in 2 dagen te doen. Jackson is een leuk plaatsje om door heen te slenteren, beetje leven in de brouwerij en wat anders dan al het natuur geweld. De winkels, gallerieen gaan ook in het hoogseizoen al om 7 uur 's avonds dicht, dus denk niet “we halen na het eten een ijsje en slenteren er dan doorheen” dan kan je alleen window-shoppen ;)

    Jackson- Idaho Falls- Carey

    Het stuk Jackson - Idaho Falls (in omgekeerde richting) vond ik lang duren. Carey zegt me niets en kon ik ook niet op de kaart vinden. Als het even kan zou ik in Craters of the Moon kamperen. Hebben we zelf niet gedaan (waren deze reis met auto/hotels) maar dat lijkt me wel bijzonder, het ligt zo in the middle of nowhere dat het er wel heel donker moet zijn en je ontelbare sterren moet kunnen zien. Onderweg ligt bij Arco de eerste kernreactor waar je een kijkje kan nemen, niet heel groot, maar wel apart om te zien, sowieso is het stuk tussen Idaho Falls en Craters een bijzonder stuk om doorheen te rijden. Het park zelf is goed te doen in minder dan een dag en dan doorrijden naar Twin Falls is prima. Twin Falls was voor ons de verrassing van deze vakantie, had er totaal geen voorstelling bij en Cees had gezegd dat we naar de watervallen moesten gaan. Gedaan, maar de verrassing lag voor ons ergens anders. Ik zal het verder niet verklappen.

    Bij de watervallen is een mooi parkje, hier kan je een dagje lekker relaxen. (ik heb me eerlijk gezegd niet verdiept in wat er nog meer in Twin Falls te doen is).

    Bear Lake en Salt Lake City ben ik niet geweest, wij kwamen vanuit San Francisco via de I-80 door Nevada en dan omhoog naar Twin Falls (only so much you can do).

    Hoop dat je hier nog iets aan hebt.

  • Jet

    Deze link heb ik “gepikt” van Cees A, kwam daar een mooie dagverdeling tegen voor Yellowstone, startend in West Yellowstone en dan door naar Grand Teton en verder zuidelijk.http://www.americansouthwest.net/itineraries/yellowstone-north-utah.html

  • Moon

    Bedankt Jet voor je reactie

    Aan iedere reactie heb je wat je gaat r weer anders naar kijken

    Wij hebben idd een reden om noordelijk te gaan ipv zuidelijke richting

    We zoeken iets minder toerisme en op google maps zag t r vrij groen uit dus

    wij denken dat niet alleen yellowstone mooi is maar ook iets daarbuiten

    plaatsje carey ligt in de buurt van carters of thé moon deze naam pakte google niet bij mij

    ik ga ermee aan de slag

    groetjes

  • Moon

    (tu)