Seattle - San Francisco 2014

  • KatleenS

    Hallo,

    We hebben vliegtuigtickets geboekt. We vertrekken op 28 juli naar Seattle en keren 20 juli terug vanuit San Francisco. We hebben dus 3 weken.

    We hebben nog geen echt schema, maar we willen volgende route aandoen:

    Seattle,

    Mount Rainier National Park,

    Mount Saint Helens National Volcanic Monument,

    Columbia River Gorge,

    tillamook (of een ander stadje aan de kust),

    Coos Bay,

    Crater Lake National Park,

    Lassen Volcanic,

    Redwood National Park,

    Fort Bragg,

    San Francisco

    Is deze route een beetje logisch? Missen we nog wat?

    Nog even meegeven, we reizen met 2 kinderen (5 en 8 jaar) en zullen kamperen met een tent.

    In Seatlle waren we al eerder, dus de stad hoeven we niet meer te zien. We slaan ook bewust Olympic NP over.

    In San Francisco hebben we al een hotel geboekt voor de laatste 3 nachten. Voor de rest ligt nog niets vast.

    Alvast bedankt voor jullie tips!

  • Cees A

    Kijk eens even naar dit bericht: http://amerika.startpagina.nl/prikbord/16615315/16616834/re-rondreis-noordwest-usa-vanaf-san-fransisco#msg-16616834

    Die route ging van San Francisco door het binnenland naar Seattle en daarna via de kust terug naar San Francisco.

    Misschien staan er nog dingen bij die je interesseren

  • jofra

    Beste Kathleen, wij hebben nagenoeg dezelfde route gedaan in 3 weken en als volgt: Seattle-Mnt Rainier-Mnt St Helens-Portland-Bend-Crater Lake-Bandon-Redwood-Sonoma-San Francisco, dus wat andere accenten. Nou zijn wij niet zo van de steden, meer van de natuur. Absolute hoogtepunten Mnt. Rainier, Mnt. St. Helens, Crater Lake, Redwood en uiteraard SF. Hebben Bandon gekozen als kustplaats en van daaruit excursies. Is een leuk klein plaatsje, geweldige zee met rotsen. Wij hadden Sanoma (wijngebied Napa Valley) toegevoegd als uitrustplek en het goede weer. Qua tijd kom je aardig uit denk ik. Mnt. Rainier zeker 3 nachten aanbevolen, 2 hele dagen is minimaal maar je kunt er wel een week verblijven … Mnt. St. Helens visitor centrum westkant gedaan is erg indrukwekkend, was op weg naar Portland. Crater Lake in 1 dag Rim drive te doen, wel lange dag want ontzettend veel mooie punten! Kortom: een prachtige reis die je hebt uitgezocht, succes met de planning. Grt. Jofra

  • KatleenS

    Bedankt voor de reactie allebei!

    We zijn intussen wat verder met ons reisschema en het leunt heel erg aan bij dat van jofra. Even een poging om het van dag tot dag uit te schrijven:

    Za 28/6 Brussel - Seattle

    Zo 29/6 Seattle - Mount Rainier (MR)

    Ma 30/6 MR

    Di 1/7 Mr

    Wo 2/7 MR - St Helens

    Do 3/7 St Helens - Columbia Gorge

    Vr 4/7 Columbia Gorge

    Za 5/7 Columbia Gorge - Tillamook (of ergens ander aan de kust)- bedoeling hier is dat we langzaam aan langs de kust naar beneden zakken de volgende dagen

    Zo 6/7 Tillamook

    Ma 7/7 Tillamook

    Di 8/7 Tillamook - Crater Lake

    Wo 9/7 Crater Lake

    Do 10/7Crater Lake - Lassen Vulcanic

    Vr 11/7 Lassen Vulcanic

    Za 12/7 Lassen Vulcanic

    Zo 13/7 Lassen Vulcanic - Redwood

    Ma 14/7 Redwood

    Di 15/7 Redwood

    Wo 16/7 Redwood

    Do 17/7 Redwood - San Francisco

    Vr 18 - ma 21/7 San Francisco

    Is dit haalbaar? zijn er tips voor campings (we reizen met een tentje)? Wandelingen? Musea waar wij en onze kinderen wat aan hebben?

  • josdenos

    Hoi Katleen,

    Een dergelijke trip ben ik nou ook niet van plan te maken.

    Ik vertrek op dezelfde dag. Van welke luchthaven jij ? Ik van Zaventem in België.

    Welke reisgids gebruik je ?

    Doei.

    Jos Den Os.

  • Jet

    Hoi Kathleen,

    Zoals je zelf ongetwijfeld op google-maps zult hebben gezien is het nadeel van je route dat je van links naar rechts en van rechts naar links en vervolgens weer van links naar rechts en van rechts naar links gaat. Echt logisch is het in feite niet, maar gezien het feit dat je een one-way route hebt en deze plaatsen wilt aandoen, is het onontkoombaar.

    Je uitgeschreven route ziet er heel doenbaar uit.

    Ik ben op het eerste gezicht geneigd te zeggen dat je voor Mnt Reinier nog wel een dag mag toevoegen. Erg mooi daar, vooral het noordelijk gedeelte bij de White River Entrance. Wij stonden daar op de campsite, vlak aan de voet van Mnt Rainier, echt super mooi, wel heel heel heel erg koud. Je staat hoog en bij de ijskoude rivier. Neem veel lagen kleding mee, thermo ondergoed kan ‘s avonds en ’s nachts geen kwaad en goede slaapzakken ook niet.

    Ik heb al eens eerder de route uitgeschreven binnendoor van Mount Rainier naar Mnt St Helen en dan door naar Hood River.

    Misschien kan je die nog terug vinden in de archieven, maar hier een duidelijk kaartje gevonden op de website van Mount Rainier:

    http://www.nps.gov/mora/planyourvisit/upload/Driving-Directions-6_13.pdf

    Vanuit Seattle de I-5 zuidelijk, dan de afslag via de 18 naar de 164 naar Enumclaw, via de 410 naar de White River Entrance. Na bezoek daar naar het zuidelijk deel, vervolgens via de 12 naar Randle en dan via de 25 naar Mnt St Helens. Je komt dan aan de oostkant van Mnt St Helens, vanaf daar een waanzinnig prachtig zicht op de krater en de omgeving. Ik kon niet bedenken wat je aan de andere kant anders/beter zou zien. Je voorkomt hiermee dat je vanaf Mnt Rainier eerst weer naar de I-5 rijdt, om dan later via de hoofdingang aan de westkant van Mnt St Helens te geraken en dan vervolgens weer terug naar de I-5 moet.

    Vervolgens rijd je verder zuidelijk tot aan Swift Reservoir. Daar kan je verder zuidelijk naar Hood River (via Carson).

    Op dit kaartje is het wat duidelijker waar ik het over heb:

    http://www.fs.usda.gov/Internet/FSE_DOCUMENTS/fsbdev3_007073.pdf

    Hood River is een leuk plaatsje en ik vond het jammer dat we daar alleen even gestopt zijn voor een duik in de Columbia River. Heel apart dat je in zo'n grote rivier gewoon kunt zwemmen, sterker dat je de halve rivier breedte maar tot je enkels in het water stond. Ik had daar zelf graag wat langer gebleven.

    De Oregon coast is heel erg mooi, dus ik zou zeker een zo groot mogelijk deel van de kust meepakken in je route. Wij kwamen destijds vanaf Crater Lake gereden en ik meen dat we via Eugene en vandaar naar Florence aan de kust kwamen, dat was eigenlijk te ver voor 1 dag. Je had in je eerdere bericht Coos Bay opgenomen en dat lijkt me een beter vertrekpunt om naar Crater Lake te rijden. De volgende dag reden we van Florence langs de kust omhoog en zijn we ten ten noorden van Yachats “gestrand”, we vonden een prachtig plekje front-row aan het strand, te mooi om na 1 nachtje weg te gaan. We zouden nog helemaal tot aan Olympic NP langs de kust rijden, maar zijn uiteindelijk 4 dagen later in 1 rechte streep over de I-5 terug gereden.

    Tussen Yachats en Florence ligt de Sea Lion Cave, absoluut leuk voor de kinderen!

    Bij Crater Lake stonden we op een camping bij Diamond Lake. Ik kan me herinneren dat het hier erg druk was en we moeite hadden een geschikt tent plekje te vinden, wij kwamen wel erg laat en in het donker aan, dat hielp niet. Crater Lake is waanzinnig mooi. Ik denk dat wij er zeker 2 volle dagen geweest zijn, misschien zelfs wel 3, we hebben ook de boottocht gedaan maar die was wel een beetje lang, zeker voor de kinderen.

    Lassen Volcanic park hebben we afgelopen zomer gedaan. Wij hadden er maar 1 dag voor nodig, dit was inclusief het er naar toe rijden vanuit Weed en het eruit rijden naar Red Bluff, dat was overigens wel een lange dag. En met name het er heen rijden vanuit Weed en het terugrijden naar Red Bluff viel tegen. Een overnachting direct aan het einde van het park was beter geweest, maar dit keer waren we niet met de tent en hotels waren pas weer in Red Bluff voorhanden.

    Van Lassen is het wel weer een heel eind naar Redwood, wij hebben daarom Redwood van de zomer overgeslagen.

    Het stuk tussen Redwood, Fort Bragg en San Francisco ken ik niet. In een ver verleden ben ik wel vanuit SF de 1 omhoog gereden met de bedoeling naar Redwood te gaan, maar ergens zijn we gestopt omdat het toch te ver was en zijn we via Sonoma valley terug gereden. Afgelopen zomer zijn we vanaf Red Bluff tot Williams over de I-5 gereden en vanaf daar door Napa valley naar San Francisco. Wel leuk om door de wijngaarden te rijden, leuk om ergens te proeven, zeker als wijnliefhebbers, maar wel erg commercieel daar. Geen idee hoe oud je kids zijn, maar de mijne waren blij met de Premium Outlet Shops in Napa. Daar hadden ze het wachten bij de wijnproeverij wel voor over.

    Voordat je de Golden Gate Bridge oprijdt, neem dan eerst de last exit en rij naar beneden (richting Sausalito), onderaan bij de US Coast Guard voor de deur heb je een prachtig uitzicht. Veel mooier dan vanaf het bekende viewpoint waar je overigens alleen nog maar kan komen als je vanuit de stad de Golden Gate over heen gaat. Sausalito is ook een leuk plaatsje om te bezoeken.

    LET OP: de tol om de Golden Gate bridge over te gaan kan je alleen nog maar online betalen en dit moet je vooraf doen, anders kost het je een flinke som vakantie geld, de boete is namelijk 481 dollar !!! Wij waren hierop niet bedacht en waren bijna de brug over gegaan zonder vooraf te betalen (het lukte niet om al rijdend op de website te komen), op het laatste moment heb ik toch de last exit genomen om in Sausalito wifi te vinden. Gelukkig maar want pas op de brug stond de hoogte van de boete gemeld! Je kunt ook bellen (alleen tijdens kantooruren, nota bene in deze 24/7 economie) en een account aanmaken via je creditcard, je kunt dan de dagen opgeven waarvoor je de account hebben wilt en op die dagen kan je gerust heen en weer over de brug en wordt de tol van je creditcard afgeschreven. Dat hebben we de volgende dag alsnog geregeld en dat ging erg eenvoudig, we konden een van de andere dagen met een gerust hart nog een keer terug naar Sausalito. Ik zou je aanraden om daags voordat je van plan bent naar SF te rijden zo'n account op te zetten.

    San Francisco is een erg leuke stad. Als je naar Alcatraz wilt, moet je de kaarten lang van tevoren reserveren (echt wel een paar maanden, dus ik zou alvast even checken wanneer je ze kan kopen voor de dagen dat jullie in SF zijn).

    Tot zover mijn ervaringen en ideeën, hoop dat je er wat aan hebt.

  • KatleenS

    Hallo Jet,

    Dank u voor het uitgebreide antwoord. Hier kunnen we wel wat mee. We zijn verder aan het puzzelen aan onze route en we gaan waarschijnlijk Redwood laten vallen. We waren vorig jaar in Sequoia dus grote bomen zagen we daar al…

  • Jet

    Graag gedaan! En wat betreft Redwoods, dat was precies onze gedachte om dan toch Redwoods maar te laten voor wat het is.