1 jarige in het vliegtuig

  • JvL

    Ik heb een vraag tav het vliegen met een 1 jarige (en 3 jarige). Ja ik weet het, moet je wel met een 1jarige gaan vliegen? Ja dus… en dat gaat helemaal goedkomen ;)

    We hebben een aparte stoel voor hem geboekt, dat leek ons wel zo comfortabel. Omdat onze kinderstoelen niet geschikt zijn voor een tweepuntsgordel (zowel vliegtuig als camper) willen we in de lokale winkels 2 stoeltjes kopen.

    Voor de oudste is dat geen probleem, die kan op een gewone vliegtuigstoel. Maar hoe met de kleinste, krijg je van de maatschappij (Delta) daar voorzieningen voor (wiegje is ie te groot voor)? Zowel de website als bellen geeft ons geen uitsluitsel en het nodige gegoogle levert geen bevredigend antwoord op. Hopelijk tref ik hier een ervaringsdeskundige.

    Als alternatief kunnen we natuurlijk nog een tweepunstgordel-kinderstoel in NL kopen…

    Groeten,

    Jurgen

  • Ada

    Airlines hebben geen speciale kinderstoeltjes aan boord. De wiegjes zijn geschikt voor babys tot ca. 10 kilo, of ca. 6 maanden, dus te groot voor jullie.

    Neem een lekkere eigen dekentje voor de baby mee om in te zitten/slapen, een of meerdere knuffels e.d.om hem of haar wat meer een thuisgevoel te geven.

    Geef hem tijdens starten en landen een flesje drinken om de druk op de oortjes te verminderen. Indien je hem op schoot neemt, moet er een verlengingstuk aan de stoelriem gemaakt worden.

    KLM en Delta zeker ook wel hebben babyvoeding aan boord, maar dat zijn de bekende potjes. Voor het grotere kind kan je nu al een kindermaaltijd bestellen. (doen tot uiterlijk 48 uur voor vertrek.)

    Als je rechtstreeks geboekt hebt kan je dat waarschijnlijk zelf in de boeking zetten of anders moet het reisburo dat voor je doen.

    Veel plezier.

  • JvL

    Dank je Ada.

    Net maar via Twitter contact gezocht met Delta. Als we geen stoeltje meenemen hebben zij ook geen alternatief (kindergordels ofzo) voorhanden geven ze aan. We zullen blijkbaar toch op z'n minst wel iets mee moeten nemen.

  • Ada

    In de USA heb ik wel eens opblaasbare kinderstoeltjes gezien. Geen idee of ze die in NL ook verkopen, maar dat zou een oplossing kunnen zijn. Anders inderdaad zelf een stoeltje meenemen. Maat let op de maten, die meot wel tussen de stoelleuningen passen, dus mag niet te breed zijn. Op de KLM website worden hiervoor maten gegeven,

  • Jet

    Als je de kleine met stijgen en landen op schoot houd, wat dus normaal gesproken zonder eigen stoel moet met een 1 jarige, dan geven ze in het vliegtuig een extra seatbelt, die gaat door je eigen seat belt en dan om de middel van de kleine. Ik weet niet of ze toestaan dat de kleine in zijn eigen stoel mag zitten bij het opstijgen en landen als hij niet in een kinderstoeltje in de stoel zit. Zij hebben in ieder geval geen kinderstoeltjes aan boord. Tijdens de vlucht kan de kleine wel lekker lang uit op schoot liggen en over zijn eigen stoel, want de armleuningen kunnen omhoog, dat is zeker een voordeel van een eigen stoel hebben, ook als je geen kinderstoeltje mee aan boord neemt.

    Een extra kussentje, dekentje, knuffels, speeltjes en een favoriet voorleesboek zijn fijn om mee te nemen. Ik nam ook gewoon eigen eten mee, ze hebben wel babymaaltijden, maar zul je net zien dat er een potje in zit wat jouw kleine niet lekker vind, ook voor de 3-jarige is het handig om als back-up broodjes, eierkoeken oid mee te nemen, je bent toch vaak vantevoren al een tijd op pad en voordat je in het vliegtuig eten krijgt duurt ook een tijd. Denk er alleen wel aan dat als je iets van fruit, groente, kaas of vleeswaren meeneemt dat je dat achterlaat in het vliegtuig, anders krijg je gedoe met de snuffelhond bij de US Immigrations.

    Een kinderstoeltje mag je meenemen als handbagage en ook een stoelverhoger (voor de 3-jarige?) kan je als handbagage mee het toestel innemen. Ik zou zelf hier in Nederland stoeltjes aanschaffen, bv op marktplaats, dan kan het EN mee in het vliegtuig EN je hoeft daar niet meer te gaan zoeken.

    Als ik het goed lees heb je de stoel al gekocht, dat is eigenlijk wel jammer want wat ze wel toestaan is dat de kleine na het opstijgen op de grond voor de stoelen mag zitten, spelen, liggen. Er werden zelfs extra dekentjes en kussentjes aangerukt (zou ik niet op rekenen, je weet nooit of de crew zo aardig is en zelf meenemen) zodat de kleine daar languit kon liggen slapen. Dit kan bij de zitplaatsen bij het schot, waar ze ook de baby-baskets aan vast kunnen maken. Dat is de rij direct achter de business class (economy comfort, wel extra voor betalen) en de rij achter de toiletten, zeg maar het 2e gedeelte van de economy class. Maar goed, dat is nu te laat. Bovendien is het voordeel van een eigen stoel dat je ook extra bagage kan meenemen.

  • JvL

    @Jet: Bedankt voor de tips!

    De stoelverhoger voor de 3 jarige gaan we niet meenemen ivm veiligheid. We huren een camper, en met een heupgordel is dat schijnbaar niet bepaald ideaal. Vandaar dat we een stoeltje daar aan willen schaffen.

    We hebben nog geen nieuw stoeltje gekocht. Ik denk echter dat een kind in een stoeltje eerder accepteert dat het stil moet zitten en rustiger gaat slapen net zoals in de auto, als ie vrijheid heeft wil ie wel erg veel op ontdekking uit (het is nogal een druk baasje).

  • Jet

    Dat zou natuurlijk heel goed kunnen, dat kan alleen jij beoordelen. Dus dan wordt het op zoek naar een stoeltje voor de jongste om mee te nemen in vliegtuig!

    Wat betreft de 3-jarige vroeg ik me af of die eigenlijk al wel op een stoelverhoger mag/kan (vandaar het vraagteken). Ik merkte bij het typen dat ik me niet eens meer kan herinneren op welke leeftijd dat ook al weer was. Men wat gaat de tijd snel………de mijne zijn inmiddels 15 en 13. Die zitten tegenwoordig liever een paar rijen achter pa en ma in het vliegtuig, lekker relaxed, geen gezeur aan hun hoofd of ze wel genoeg gegeten hebben, of ze niet even moeten gaan slapen, nee hoor, de dames zitten de hele weg film te kijken en af en toe kan er nog net een duim omhoog dat alles goed gaat!

  • JvL

    Toch nog even laten weten wat het geworden is mocht iemand met dezelfde vraag zitten:

    Delta Airlines lijkt erg streng te zijn. Hebben een kinderstoel van Romer gekocht via Marktplaats. Via de productsite er achter gekomen dat dat icm een ‘vliegset’ geaccepteerd wordt. Via een babyzaak een ‘vliegset’ bij Romer gekocht (men kende het nieteens, nog nooit verkocht). De vliegset is niets meer dan een stukje metaal voor op de gordel en een sticker. Eigenlijk koop je dus gewoon je toestemming om ermee te vliegen.

    Maar nu kunnen we met een gerust hart gaa, nog ff 3 weekjes wachten…

  • Jet

    Goed dat je dit terugkoppelt, ben ook benieuwd naar je uiteindelijke ervaring bij Delta aan boord.

    Alvast veel plezier en succes met het vliegen!

  • JvL

    Dank je, en ga er echt aan proberen te denken na de vakantie m'n ervaring door te geven ;)