Een dagje naar Canada en dan weer terug.......

• Pieter II

Hallo allemaal,

Ben bezig met mijn rondreis te boeken door Amerika. Na de nuttige antwoorden wat mijn vraag over San Diego betreft, nu een vraag over de omgeving Buffalo.

Ik vlieg tijdens mijn rondreis aan op Buffalo Niagara International Airport. Daar staat een auto klaar voor een aantal dagen. Nu ben ik aan het kijken voor zowel het boeken van hotels en voor informatie over de beroemde Niagara Falls.

Nu lees ik dat de Canadese kant van de watervallen het mooiste is. Dus die kant wil ik wel op. Er is ook meer keuze wat hotels betreft en de prijs van de Canadese hotels zijn ook iets gunstiger.

Alleen kan ik wel met mijn huurauto naar Canada? En wat nog wel meer belangrijker is. Kan ik wel naar Canada en kom ik dan ook weer makkelijk terug in de USA? Ik moet wel mijn vlucht halen van Buffalo Niagara International Airport en de rest van mijn reis kunnen volgen door de USA.

Zijn de grensovergangen met de auto makkelijker te doen dan op de vliegvelden en moet je dan ook weer het hele vraaggesprek aangaan met de beambte?

En nu ik toch aan het typen ben. Iemand nog tips wat Buffalo, Niagara Falls en de omgeving betreft?

Alvast bedankt!! (tu) (tu) (tu)

• Cees A

De Niagara watervallen heb je in een halve tot maximaal een hele dag wel gezien. Ik hoop dan ook dat je plannen verder gaan dan alleen het bekijken van die watervallen.

Vanaf de Amerikaanse kant kun je dichterbij de waterval komen, je staat er als het ware naast.

Vanaf de Canadese kant heb je een beter totaaloverzicht, je kijkt dan van voor tegen het vallende water van de watervallen aan.

Beide kanten hebben hun charme.

Doe in ieder geval de tour “Journey behind the falls” : http://www.niagaraparks.com/niagara-falls-attractions/journey-behind-the-falls.html

Als je daarna nog niet nat genoeg bent kun je nog een boottocht maken naar de waterval met de “Maid of the Mist” : http://www.maidofthemist.com/en/

Voor andere activiteiten in de omgeving kijk je hier: http://www.niagara-usa.com/things-do/

kan ik wel met mijn huurauto naar Canada?

Van welke verhuurder is die auto ?

Kan ik wel naar Canada en kom ik dan ook weer makkelijk terug in de USA?

Als je onder het visa waiver program (met een ESTA) naar de VS bent gevlogen krijg je bij aankomst een stempel in je paspoort en daar staat op hoe lang je in de VS mag blijven.

De standaard (maximale) verblijfsduur is 90 dagen.

Met dat stempel in je paspoort kun je binnen die 90 dagen vanuit Canada zonder problemen (afgezien van soms flinke wachttijden aan de grens) weer terugkeren naar de VS.

De tijd die je in Canada bent geweest telt overigens gewoon mee voor die 90 dagen.

Je hoeft bij de Niagara watervallen niet met je auto de grens over want er is ook een voetgangersbrug.

De meeste toeristen laten hun auto aan de Amerikaanse kant staan en gaan via die voetgangersbrug even naar de Canadese kant voor een foto en een korte wandeling langs de boulevard.

Als je te voet terugkeert naar de VS is er sowieso veel minder wachttijd en gaat de grensafhandeling een stuk sneller.

• Pieter II

Beste Cees,

De auto wordt gehuurd bij Hertz. Ik neem aan dat deze gerenommeerde verhuurder geen probleem maakt van een grensoverschrijding of heb ik dat mis?

Ik heb een ESTA aanvraag die geldig is tot oktober 2014, dus als ik de stempel in LAX (hopelijk) krijg aan het begin van de reis, dan zit ik goed.

De gedachte speelt in mijn hoofd om een hotel te boeken in het Canadese gedeelte omdat er daar meer opties zijn wat de hotels betreft. Maar dan moet ik wel eerst zeker weten dat alles mag en kan.

Cees, bedankt voor de waardevolle info.

• Cees A

Met een Hertz auto naar Canada is geen probleem.

Wel even melden bij afhalen dat je naar Canada wil gaan. Auto's uit vooral de duurdere klasse kunnen zijn uitgerust met een gps tracking systeem.

Als je alleen maar voor die ene nacht bij de Niagara Falls in Canada wil overnachten zou ik dat, mede gezien de mogelijk lange wachttijden bij de grens als je met de auto gaat, niet doen.

Ik heb net even naar de prijzen gekeken en ik zie weinig verschillen tussen hotels in Amerika en Canada

Voor een hotel met zicht op de waterval betaal je in beide landen de hoofdprijs.

Kijk je bij een hotel dat een paar honderd meter van de watervallen ligt dan daalt de prijs al naar 60 - 80 $ en ga je nog wat verder van de watervallen af zitten dan kun je nog goedkoper uit zijn

Om goedkoper uit te zijn hoef je dus niet naar Canada, je hoeft alleen maar een hotel te zoeken wat verder van de watervallen

Als je langer in Canada wil blijven en daar nog wat wil rondtoeren wordt het natuurlijk een ander verhaal. Je moet dan toch met je auto de grens over.

• Jet

Je hebt een aantal dagen rondom Buffalo/Niagara.

Het Fort Niagara State Park is leuk om te bezoeken, ligt aan de US kant van de Niagara River.

Een bezoek aan Toronto is gezien de geringe afstand ook een mogelijkheid.Zeker als je toch al aan de Canadese kant van de falls zou willen overnachten.

• Jet

Met die laatste zin in combinatie met bezoek aan Toronto doelde ik op de douane-overgang, als je toch al aan de Canadese kant zou willen overnachten ga je toch al de grens over, dus dan kan je net zo goed ook een dagje naar Toronto.