waterton / glacier

• Jet

Hallo allemaal,

Ik zou graag advies krijgen over Waterton / Glacier NP

Ik heb gister en vandaag al geprobeerd bericht op canada prikbord te zetten en wat mensen een prive bericht gestuurd, maar ik krijg steeds foutmeldingen.

Ik zet hem hier ook nog maar even neer, in de hoop dat ik het bericht geplaatst krijg.

Ik kom vanuit Yellowstone naar Kalispel.

Wil dan Glacier/Waterton Peace park doen en evt ook Waterton Lakes NP doen

IK zit een beetje met het aantal dagen te stoeien en ook met de route.

Ik heb nu 3 opties bedacht:

1) Kalispel - via route 2 naar Browning (dus onderlangs Glacier Park, is dat een mooi stuk?) - St Mary (overnachten?) - Going to The Sun - Kalispel (overnachten) - Creston; hierbij komt het Canadese Waterton te vervallen (mis ik dan erg veel of is dat meer van hetzelfde tov Glacier/Waterton, ik wil geen “overkill”)

2) Kalispel - Going to the Sun - St Mary (overnachten ?) - zelfde weg terug naar Kalispel - Creston; hierbij komt route 2 te vervallen en ook het Canadese Waterton te vervallen

3) Kalispel - Going to the Sun - St Mary (overnachten ?) - Canadese Waterton NP - (overnachten ?) - via Pincher Creek naar Creston;

Alvast bedankt,

Groet Jet

• KatleenS

Waterton heeft inderdaad enkel een ingang in het oosten.

Hoe je vanuit Yellowstone best rijdt, zou ik laten afhangen van waar in Yellowstone je zal vertrekken.

Wij vertrokken vanuit West-Yellowstone en reden via Butte waar we hebben overnacht op een camping. Onderweg kom je langs Nevada City. dit is een ghost town die wel leuk is.

Dan reden we door tot in Whitefish (even voorbij Kalispell). Hier hebben we overnacht in de KOA die dik in orde is. Ze verhuren hier volgens mij ook cabins.

1 dag Glacier is niet veel, maar het hangt er allemaal vanaf wat je wil gaan doen natuurlijk.

Je hebt de Going to the sun, maar je hebt ook nog de weg naar Two Medecine Lake en die naar Many Glacier. Op deze twee plaatsen kan je mooie wandelingen maken (eventueel gecombineerd met stukken boottochtjes over de meren).

Wij hebben in Glacier overnacht in Rising Sun Motor Inn aan de oever van Saint Mary Lake.

1 dag Waterton is ook niet zo heel veel. Je kan ook hier heel mooie wandelingen maken (Bertha Falls, Goat Haunt, …). Eentje die nog op onze verlanglijst staat is die naar Crypt Lake, maar is voor ons momenteel nog te ver en te gevaarlijk wegen te kleine kinderen.

Je hebt er ook nog Red Rock Canyon.

Wij verbleven 2 nachten in Pincher Creek. Dit is wel een stukje noordelijker (wij gingen van hieruit naar Fort McLeod en Head Smashed inn Buffalow Jump), maar toch het vermelden waard. Een hele toffe cabin met jacuzzi en zalig ontbijt 's ochtends.

http://www.steppingstonecabins.ca/

• Jet

Hoi Kathleen,

Dank voor je berichtje, ook op het Canada prikbord.

Ik heb naar de diverse accommodaties gekeken, maar helaas is er in onze periode alleen nog iets in Pincher Creek beschikbaar.

Ik zag ook dat Waterton alleen tot het Prince of Whales hotel bereikbaar is, ze hebben door de wateroverlast schade gehad aan de Akamina Highway, die is afgesloten en voor de Red Rock Canyon raden ze aan om met de ingezette shuttle bus te doen, die om de 2uur rijd.

We zouden dan vanuit Kalipsel de Going to the Sun road kunnen doen en 's avonds 1,5 uur naar Pincher Creek moeten rijden om dan de volgende 1 uur terug naar Waterton te rijden wat maar deels open is en vervolgens is het ook nog eens 200 km langer naar Creston. Alles bij elkaar opgeteld een hoop moeite en heb ik inmiddels besloten om het bij Glacier NP te houden.

Het is jammer, maar dat risico loop je als je last minute besluit ergens heen te gaan. Ik had niet gedacht dat accommodatie beperkt zou zijn en het park blijkbaar geliefder dan ik dacht.

Afijn, we trekken lekker 1 hele dag uit voor de Going to the Sun, doen dat op het gemak, gaan 's avonds ergens wat eten in St Mary (dat zal toch wel lukken ?) en rijden dan terug naar Kalispel.

Groet, Jet

• Peter W

-Dit POSTE ik gister voordat je bericht verhuisde. Die post mislukte dus. Maar blijft wel leesbaar op: Feedly (How can?)

Ik snap het niet helemaal MAAR: wij reden een paar weken terug: Cranbrook,BC > Kalispell,MT waar we sliepen in een Holiday In Express. Gelijk elke andere Holiday Inn Express (Niet echt waar want sommige kamers hebben een koelkast en andere niet).

Kalispell,MT > Helena,MT via Fort Missoula,MT. Weinig Fort en veel history museum. De weg “83” langs Swan Lake,MT was schiiterend en stil. Veel sneeuw op de bergen te zien. In Helena,MT sliepen we in een nieuwe Residence Inn: perfect.

Wij reden daarna West naar de Dakota's en zijn nu weer op de terugweg onder Yellowstone langs naar Deadwood,SD. Via de MinuteMan in Wall,SD, na Cooperstown,ND de 2e deze trip. Wij waren op 11 augustus 1988 in Yellowstone tijdens de grote fik. Het park werd geevacueerd en wij hebben uren in de file gestaan. Met de fik om ons heen. We zijn nog steeds geschrokken. Wel teruggeweest maar dan moet het doodstil zijn, Zoals hier in de Dakota's.

-Glacier ? Wij stelden ons er ooit veel van voor. De glaciers pasten echter in onze kofferbak, zo klein. Echte glaciers zie je langs de 37A,BC Glacier.Hwy,BC naar Stewart,BC. Formaat Bijlmermeer flat tot hele Bijlmermeer. En daarna de allergrootste: de Salmon Glacier in BC, na Hyder,AK. Er is daar maar 1 weg: door Hyder en die gaat snel weer BC in. Aan het eind van deze mijnweg zit dan de gletcher, niet te missen. Stewart,BC>Hyder,AK: Geen grenscontrole, Hyder,AK > naamloos,BC: daar is geen serieuze grens en zeker geen controle. Terug Hyder,AK > Stewart,BC: Canadese grenscontrole die niks te doen heeft. En zich verbijsterde over de in Canada gekochte wijn in Whitehorse,YT. Want die had ik meegenomen over een stateboundary en dat mag niet in Canada. Maar na haar gebral zei ze nog; maar daar gaan wij niet over.

• Jet

Hallo Peter,

Bedankt voor je reactie.

Je schrijft: “Ik snap het niet helemaal MAAR……..” Maar eerlijk gezegd snap ik niet wat jij niet snapt……….

Het bericht nog een keer gelezen hebbende zou ik kunnen opmaken dat je wilt zeggen dat Waterton/Glacier NP niets voorstelt. En dat je voor de echte glaciers in Alaska moet zijn.

Is dat een juiste conclusie ?

• Peter W

>dat Waterton/Glacier NP niets voorstelt: Juist

> En dat je voor de echte glaciers in Alaska moet zijn: Hoeft niet, kan wel.

>Echte glaciers zie je langs de 37A,BC Glacier.Hwy,BC naar Stewart,BC. En dat is BC,Canada redelijk in de buurt van je normale reisgebied. De Ripley Creek Inn is een prima hotel in Stewart,BC.

De grens AK<>BC is grillig en loopt een heel eind naar het Zuiden.

• Jet

Oke bedankt voor je toelichting. We zullen volgende week ons oordeel vellen over Waterton :)

Ferry naar Alaska - terug rijden naar Vancouver staat nog steeds op de to-do-lijst, maar vergt wat meer voorbereiding dan 3 dagen voor vertrek een vlucht en auto boeken. De route die we nu doen was redelijk snel gemaakt en dekt aantal blinde vlekken op de kaart die we ook nog wilden opvullen.