Hoi,
Leuk dat jullie “off-the-beaten-track” gaan. Heb naar de route gekeken en kom wat punten van aandacht/tips tegen, mogelijk wisten jullie dat al, maar misschien ook niet.
Overtocht Victoria - Port Angeles inderdaad vooraf reserveren.
Olympic NP is groter dan iedereen denkt en inderdaad kan je het park niet doorkruisen,maar rijd je er omheen.
De meeste bezienswaardigheden liggen tussen Port Angeles en Lake Quinault, neem daar de tijd voor.
Na Lake Quinault tot aan Aberdeen is niet veel soeps, sterker ik heb zelden zo'n aftands en troosteloos gebeuren gezien.
Dan is het de vraag of jullie ook Mnt St Helen willen bezoeken. Als je toch in de buurt bent, zou ik dat zeker doen.
Zo ja dan heb je na Aberdeen de keus om naar Olympic te rijden, van Olympic over de I-5 naar de afslag van de 504, de “officiele” weg Mnt St Helen in.
Het stuk Aberdeen - Olympic - afslag Mnt St Helen is snelweg en niets bijzonders en als je van die kant Mnt St Helen inrijdt (de 504), moet je ook dezelfde weg weer terug.
Om vervolgens weer een stukje terug de I-5 op te rijden naar de afslag naar mnt Rainer.
Alternatief is om vanaf Aberdeen verder over de 101 te rijden tot Astoria en vandaar over de 30 tot aan Longview, een heel klein stukje over I-5 naar zuiden en vervolgens de 503 op langs Lake Merwin, Yale Lake en Swift Reservoir. (** zie toelichting iets verder in het bericht).
Vervolgens route 25 naar het noorden. Je komt dan aan “de andere kant” (de east-entrance) van Mnt St Helen uit. De weg naar de krater is van daaruit prachtig (top of the world-feeling) en ook daar is een visitor centre en een waanzinning uitzicht op Mnt St Helen.
Voordeel om vanaf deze kant te komen is dat je vanaf hier verder noord rijdt en zo bij Mnt Rainier uitkomt.Op de kruising met de 12 bij Randle ga je rechts en vervolgens kom je op de 123 bij de zuidkant van het Mnt Rainier park.
Na de zuidkant gedaan te hebben (bij Paradise) kan je (nog steeds aan de oostkant vh park blijvend) verder omhoog rijden naar de noordkant van het park (bij Sunrise).
OP dit plaatje zie je de wegen die ik bedoel:http://www.nps.gov/mora/planyourvisit/upload/driving-directions-sep11.pdf
Daar vandaan kan je over de 410 naar Yakima om zo naar het Lake Easton Park te komen, want het lastige is dat er geen weg rechtdoor loopt vanuit Mnt Rainier naar Lake Easton.
Je moet of linksom via zo ongeveer Seattle of rechtsom via Yakima.
Het volgende park kan je dan ook oostelijk om bereiken en vervolgens rijd je dwars door het North Cascades park terug naar de I-5.
** De route Aberdeen - Astoria - Longview heb ik zelf niet gereden, maar aangezien Aberdeen - Olympic - Longview niets is, is dit misschien een beter alternatief. Je rijdt nog langs wat State Parks en dicht bij de Columbia River met wat State Parks en Viewpoints, lijkt mij op papier beter dan die saaie I-5.
De route vanaf de afslag van de I-5 langs de meren naar Mnt St Helen en door naar Mnt Rainier hebben wij wel gereden en is prachtige binnendoor weg.
Ik ken het Lake Easton, Lake Chelan en North Cascades Park niet en kan dus ook niet oordelen of het de moeite is om er heen te rijden en hoeveel tijd je daarvoor zou moeten uittrekken.
Zoals gezegd is Olympic Park groter dan gedacht en wil je het gedeelte tussen Port Angeles en Lake Quinault goed bekijken, wat wandelingen maken etc dan heb je een dag of 3 zeker nodig.
Mnt St Helen kan je “en route” doen.
Ook in Mnt Rainier is veel te zien en te wandelen, 1 volle dag voor de zuidkant heb je zeker nodig en 1 volledige dag voor de noordkant ook.
Tip om “dicht” bij de gletsjervoet te komen is om vlak bij Sunrise Visitor Centre de White River campground op te lopen naar de campfire circle. Het geraas van de rivier alleen al……..
http://www.nps.gov/mora/planyourvisit/upload/white.pdf
Zet anders de route verder uit van dag tot dag om te zien of je het haalbaar vind in de 2 weken die je hebt. Bijvoorbeeld:
dag 1) Victoria - Port Angeles, ochtend ferry, middag bezoek Olympic NP visitor Centre en Hurricane Ridge, overnachten Port Angeles
dag 2) Port Angeles - Forks, onderweg diverse stops, overnachten Forks
dag 3) naar Rialto Beach en Hoh Rain Forest, overnachten Forks
dag 4) Forks via Lake Quinault - Aberdeen (als je de stad bijna uit bent, zitten er nog wat keten-hotels, de stad zelf is armoe troef)
dag 5) Aberdeen - vlak voor Mnt St Helen (wij hebben gekampeerd, weet dus geen hotels,motels, b&b's maar als je op google-maps heel erg inzoomt kom je wel namen tegen, of google op de plaatsnaam/dorpsnaam en accommodation, dan zal je ook wel het een en ander vinden, rondom het Swift Lake was het toch wel vrij toeristisch omdat daar met speedboten gevaren mag worden, wij hadden er moeite om een campingplaats te vinden)
Hoop dat er wat nieuws voor je tussen staat !