Zelf rijden Grand Canyon

• Diana Bloemen

Hallo allemaal,

toen wij in 1999 voor het laatst in de Grand Canyon waren, konden we nog zelf rijden. Naar ik begrepen heb kan dat nu niet meer en wordt je met busjes vervoerd. Op internet lees ik dat men alleen nog maar de Desert View Road zelf kan rijden, doch als ik het goed begrijp, ligt die buiten de Canyon…? Informatie over de North Rim is vrij onduidelijk. Kan iemand mij vertellen of we op deze North Rim al dan niet zelf kunnen rijden?

Alvast bedankt!

• Cees A

Bij de North Rim kun je zelf rijden.

Bedenk dat de North Rim geen rim road heeft zoals de South Rim waarbij je de hele tijd langs de rand van de canyon rijdt.

Bij de South Rim mag je het stuk vanaf het visitorcenter naar Desert View, de East Rim Drive (die ongeveer 20 mijl lang is) , met je eigen auto rijden.

Op de West Rim Drive (ongeveer 10 mijl) die loopt van het visitorcenter naar Hermits Rest moet je gebruik maken van de shuttle bus.

Info shuttlebus: http://www.nps.gov/grca/parknews/upload/2013SRspring-guidemap_letter.pdf

• Diana Bloemen

Ha die Cees,

je wordt langzaam mijn steun en toeverlaat, haha! Wij hebben hier 2 overnachtingen uitgetrokken, maar we zijn aan het twijfelen…loont het de moeite voor die extra overnachting of adviseer je om er een middag voor uit te trekken en de dag erna weer verder te rijden? Zoals reeds aangegeven zijn we al eerder in de GC geweest…

• Cees A

Ligt er aan wat je wil gaan doen in GC.

Als je alleen langs de rimroad wil rijden, uitzichtpunten bekijken en hier en daar een paar korte wandelingetjes wil maken heb je aan een middag + avond genoeg.

Je kunt dan eventueel ook nog een stuk met de shuttlebus richting Hermits Rest rijden en langs de rim terug wandelen.

Als je dan ook nog de volgende ochtend vroeg opstaat kun je de zonsopkomst ook nog mee maken.

Het andere uiterste, er zijn ook mensen die te voet de hele canyon oversteken en onderweg onderin de canyon overnachten.

Die mensen zijn alleen met deze wandeling al 2 dagen bezig.

Op deze pagina (plan your visit) zie je welke activiteiten en wandelingen je kunt ondernemen in Grand Canyon nat.park. http://www.nps.gov/grca/planyourvisit/index.htm

Afhankelijk van je activiteiten-keuze kun je bepalen hoeveel tijd je voor dit park nodig hebt.

• Diana Bloemen

Wij willen het eerste gaan doen; rondrijden, uitzichtpunten bekijken en hier en daar een korte wandeling maken. We zouden dan geboeg hebben aan een middag en avond, maar heb je het hier dan over de North Rim?

• Cees A

Nee, ik bedoelde de South Rim.

• Diana Bloemen

oké, dus als ik het goed begrijp zijn 2 nachten prima als we de North Rim erbij doen.

• Cees A

Ho ho, wacht even, ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen.

De North Rim en de South Rim liggen hemelsbreed niet zo ver uit elkaar, maar er ligt wel een “kloofje” tussen. Inderdaad …………. de Grand Canyon …………

Je kunt dus niet zomaar “even snel” van de ene naar de andere rim rijden

Om van de South Rim naar de North Rim te rijden moet je 350 km omrijden via de brug bij Lees Ferry. (zie kaartje)

• Martijn

Er zit vwb natuur en omgeving wel een verschil tussen de south en north rim. De southrim is echt een attractie, zeer zeker de moeite waard om te zien maar wel vrij druk. Het heeft de kortste route naar de rim zelf en dat is voor een hoop mensen op doorreis wel makkelijk en daarom ook drukker.

De north rim vonden wij mooier. De route er naar toe gaat door glooiende groene velden en bossen. Aangekomen bij de north rim staat er een lodge waar je kan overnachten. In de omgeving zijn ook wandelingen en deze brengen je naar mooie viewpoints van de canyon. De overnachting in de lodge is wel behoorlijk aan de prijs, maar een dineetje met uitzicht over de canyon is wel een zeer mooie herinnering. Ik geloof zelfs dat je kan camperen bij de north rim, wel op tijd reserveren via nps.gov.

Is het in 2 dagen te doen om beide rims te bezoeken ? Ik ben van mening dat het niet kan zonder dat je moet racen. In Page kan je prima overnachten na een dagje south rim, zoals je kan zien op de kaart ligt het in de buurt. Lake Powell is leuk voor wat waterplezier en je kan Antilope Canyon bezoeken bij Page, zeer zeker een aanrader.

Genoeg keuzes, veel succes.

Martijn

• Diana Bloemen

Oooo….ik had niet begrepen dat de afstand tussen beide rimmen zo groot was….dat gaat 'm dus niet worden….tenminste niet zoals ik het me had voorgesteld. Pppfff…daar gaan we weer….gelukkig gaan we pas volgend jaar, haha!