verwerking van een ESTA-aanvraag

• vassili

Ik heb begin deze maand een Esta-aanvraag ingediend omdat ik op zaterdag 23 maart naar NY wil vertrekken. De verwerking van de aanvraag duurt 5 tot 72 uur staat er ergens op de site. De zaak had dus allang rond moeten zijn. Ik begin dus ook al een beetje nerveus te worden. Waar kan ik ergens binnen Nederland om opheldering vragen?

• Cees A

Als je op een e-mail of iets dergelijks van ESTA zit te wachten kun je lang wachten want die komt niet.

Je kunt (moet) zelf met je ESTA aanvraagnummer je status controleren.

Ga naar deze pagina: https://esta.cbp.dhs.gov/esta/application.html?execution=e2s1

Maak de keuze voor: Inzien van eerder ingediende reistoestemming naar de Verenigde Staten voor één of meer personen

Vul op een van de volgende pagina's je gegevens in en dan krijg je meteen te zien of je aanvraag is goed- of afgekeurd.

• vassili

bedankt voor de tip zover. Ik begrijp nu, nadat ik het stappenschema van Esta beter heb gelezen, dat je inderdaad niks wordt toegestuurd, maar dat je er zelf achterheen moet. Ik ben er echter nog niet want het Groepsidentificatienummer wordt niet herkend. Sterker nog: er is helemaal geen group aan verbonden aan mijn aanvraag……… Ik zwem nog even door

• Cees A

Weet je zeker dat je een groepsaanvraag hebt ingediend en niet voor iedere reiziger een individuele ?

Als je inderdaad een groepsaanvraag hebt ingediend en je weet je aanvraagnummer niet (meer) dan klik je toch op “Ik weet mijn groepsidentificatie niet” .

• Jet

Heb je zelf de aanvraag ingediend via de officiele website van Esta ?

https://esta.cbp.dhs.gov/esta/esta.html?_flowExecutionKey=_c4B13883D-0384-D4AB-1228-2BC1DC3D3C9A_kB78AC067-F363-E140-F70C-51FE803DFEAA

Normaal gesproken krijg je direct een bevestiging dat je aanvraag akkoord is. En kan je de bevestiging uitprinten.

Zo te lezen was dat bij jou niet het geval. Dan heeft Esta aangegeven dat je aanvraag “pending” was. Je moet dan zelf checken of deze status is gewijzigd in “approved” or “travel not authorized”

Heb het even in stappen voor je neergezet:

1) website:https://esta.cbp.dhs.gov/esta/application.html?execution=e1s1

2) kijk aan de rechterzijde van het vierkante blauwe blok en kies voor “een aanvraag openen”

3) kies vervolgens de linkerkant van het blauwe blok als het een aanvraag voor 1 persoon betreft of kies rechterkant als het aanvraag voor 2 personen of meer betreft

4)vul de gevraagde gegevens in en kies vervolgens voor “ik weet de aanvraaggegevens niet” en vul de daar gevraagde gegevens in.

5) je zou de aanvraag nu in moeten kunnen zien, en zien wat de status is.

Op de help pagina staat ook e.e.a. uitgelegd. Mocht je aanvraag “not approved” zijn, dan zou je volgens de help-pagina een link krijgen hoe je een visum aanvraag kan indienen.

Hoop dat het allemaal lukt zo.

• vassili

Ik ben er zojuist even serieus voor gaan zitten en de zaak is rond. Ik vind overigens niet dat het systeem erg klantvriendelijk is. Ik herinner me van een paar jaar geleden dat ze (al dan niet onmiddellijk)akkoord gingen en dat je je aanvraag vervolgens kunt uitprinten. Het hoeft niet, maar bij ev. problemen heb je altijd een bewijs.

Nu werd dat niet gezegd. Ik kreg wel onmiddellijk een nummer zonder dat er verder iets ovr werd gezegd. maar misschien had ik 't allemaal kunnen weten als ik het stappenplan wat serieuzer had bekeken.

Bedankt Cees en Jet voor jullie hulp

• Jet

Gelukkig is het allemaal goed gekomen ! Veel plezier !