Zuid Westen 17 dagen

• Abraham Olano

Ik ben van plan om half juni samen met mijn vriendin 17 dagen naar Zuid-West Amerika te gaan.

We huren een auto.

De route die we nu voor ogen hebben is de volgende.

Dag 1 Amsterdam - Los Angeles

Dag 2 Los Angeles

Dag 3 Los Angeles - Flagstaff (lange rit)

Dag 4 Flagstaff - Page (Grand Canyon)

Dag 5 Page - Page (Monument Valley, Horseshoe Bend)

Dag 6 Page - Zion (via Bryce Canyon)

Dag 7 Zion - Las Vegas (Zion NP)

Dag 8 Las Vegas

Dag 9 Las Vegas - Bishop (Death Valley)

Dag 10 Bishop - Yosemite NP

Dag 11 Yosemite NP

Dag 12 Yosemite - San Francisco

Dag 13 San Francisco

Dag 14 San Francisco - Santa Barbara

Dag 15 Santa Barbara - Redondo Beach

Dag 16 Redondo Beach

Dag 17 LAX - Amsterdam

Ik vind het moeilijk in te schatten, hoeveel tijd er nodig is om de NPs redelijk te bezichtigen.

En of er ergens niet wat beter kan met de route, zodat een aantal lange reisdagen wat worden ingeperkt.

Wellicht is het teveel van het goede en is het noodzakelijk om een bepaalde bezichtiging te laten vallen (de reisduur staat namelijk vast).

We willen op het laatst nog even wat talmen op het strand (Redondo Beach), voor we weer naar huis vliegen.

Graag van de Amerikakenners enige tips over mogelijke valkuilen, hiaten of verbeteringen in de route, of anders eventueel een bevestiging dat het een redelijk schema is.

• Cees A

Abraham schrijft: Ik vind het moeilijk in te schatten, hoeveel tijd er nodig is om de NPs redelijk te bezichtigen.

Er zijn een paar dingen waar je rekening mee moet houden.

—– De grootte van een park.

—– Welke activiteiten wil je ondernemen in bepaalde parken.

Voorbeeldje:

Er zijn mensen die langs de rim van de Grand Canyon rijden, hier en daar bij een uitzichtpunt uitstappen voor een foto en die zijn binnen ½ dag klaar.

Er zijn ook mensen die te voet de Grand Canyon oversteken en tussendoor onderin die canyon overnachten. Die zijn 2 volle dagen bezig.

2 uitersten, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Je persoonlijke wensen zijn dus belangrijk voor de tijd die je in een park doorbrengt.

Wat er te doen is in nationale parken vind je op de site van de National Park Service. http://www.nps.gov/findapark/index.htm

Zoek het park van je keuze en klik in het linker menu op “plan your visit” . Daar vind je alles wat je nodig hebt.

Klik ook onderaan het menu op “view park map” voor een gedetailleerde kaart van het park.

Een andere mooie site om te zien wat er te doen en te zien is in nationale parken is de volgende:

Nationale parken: http://www.ontdek-amerika.nl/nationaleparken.html

Andere bezienswaardigheden: http://www.ontdek-amerika.nl/bezienswaardigheden.html

Tot slot wat opmerkingen over je route:

Dag 1 Amsterdam - Los Angeles

Dag 2 Los Angeles

Dag 3 Los Angeles - Flagstaff (lange rit)

– Inderdaad een lange rit, meer dan 7 uur……………………

– Overweeg overnachten in het park zelf, in Tusayan of als dat vol zit of te duur is, Williams als overnachtingsplaats. Flagstaff ligt op 1½ uur rijden van Grand Canyon

– Tusayan ligt tegen de ingang van Grand Canyon national park aan en Williams op 1 uur rijden

Dag 4 Flagstaff - Page (Grand Canyon)

– Lees dit topic: http://amerika.startpagina.nl/prikbord/16385189/hwy-89-bij-page-afgesloten#msg-16385189

Dag 5 Page - Page (Monument Valley, Horseshoe Bend)

Dag 6 Page - Zion (via Bryce Canyon)

– Vraag me af of dit haalbaar is. Zion is bovendien een echt “doe” park. Maar in dit schema heb je eigenlijk nergens tijd voor

Dag 7 Zion - Las Vegas (Zion NP)

Dag 8 Las Vegas

Dag 9 Las Vegas - Bishop (Death Valley)

Dag 10 Bishop - Yosemite NP

Dag 11 Yosemite NP

– Let op dat je niet in het weekend in Yosemite zit. Weekend in Yosemite = heel erg druk, filerijden en zoeken naar parkeerplaatsen

Dag 12 Yosemite - San Francisco

Dag 13 San Francisco

Dag 14 San Francisco - Santa Barbara

– Santa Barbara ligt te ver van SF. Op deze manier heb je (te) weinig tijd voor het mooiste deel van de kust bij Big Sur

Dag 15 Santa Barbara - Redondo Beach

Dag 16 Redondo Beach

Dag 17 LAX - Amsterdam

Druk schema met (volgens mij) vooral in Zion/Bryce en de kustlijn (te) weinig tijd. Maar alles is natuurlijk afhankelijk van wat je daar wil ondernemen.

Overweeg verder om er een one-way reis van te maken. Aankomst in Phoenix en vertrek vanaf San Francisco. (of andersom)

Vanaf Phoenix zit je een stuk dichter bij de Grand Canyon.

Je mist dan wel de kustlijn van Californie, maar gezien de beschikbare tijd vrees ik dat er toch dingen geschrapt moeten worden.

• Abraham Olano

Bedankt voor de tips!

Op de retour naar LA kunnen we een mooie agentenkorting bedingen, dus die houden we er toch maar in.

Ik zit te denken om dan bijvoorbeeld Bryce Canyon te schrappen en de extra dag in te zetten voor het stuk LA - Flagstaff.

Verder dan een stuk noordelijker dan Santa Barbara voor de tussenstop SF - LA.

• Jet

Mijn allereerste USA rondreis was een vergelijkbaar rondje in vergelijkbaar tijdsbestek, een vrij standaard rondje zoals in vrijwel iedere touroperator-gids aangeboden wordt.

Tot aan San Francisco hadden we niet het gevoel dat we ons erg moesten haasten, brachten bv hele dag in Grand Canyon door, hele dag in Bryce, hele dag in Zion, maakten best wel wat wandelingen in de parken, bezochten St George, Hooverdam, deden avondje gokken in LV, reden via Death Valley nog naar Sequoia en Kings Canyon en toen pas Yosemite, 2 dagen San Francisco. Wel vonden we het veel rijden en we hebben behoorlijk lange dagen gemaakt. Vanuit SF begonnen we op ons dooie akkertje naar Monterey en Big Sur, maar toen………..

moesten we toch opeens haast gaan maken, want de volgende dag moesten we 's avonds in LA zijn en dat viel que afstand nog flink tegen. We hebben uit voorzorg nog een heel eind van de 101 in het donker gereden, tot aan San Simeon, kan me nog herinneren dat er volle maan was, prachtig en toch weer een andere dimensie, maar niet fijn als je “moet”. Volgende dag van San Simeon naar LA, waren we alsnog hele dag mee bezig, weliswaar met stop in Santa Barbara. We hadden ons erg vergist in dit stuk 101 en hoeveel moois daar vooral het 1e stuk vanaf SF te zien en doen is.

De laatste dag konden we een paar uurtjes bij het zwembad liggen alvorens het vliegtuig in te stappen en toen ik op dat bedje lag, zag ik de hele reis als in een video aan me voorbijkomen, die 2 weken waren zo snel gegaan en we hadden zoveel gezien dat het eigenlijk niet tot me doorgedrongen was en pas op dat ligbedje zag ik het voorbij komen. Het was net of ik er helemaal niet geweest was, alleen de video had gezien. Het was zo'n rare gewaarwording. Heb mezelf toen afgezworen dat ik nooit maar dan ook nooit meer zo'n rondreis maak in de tijd dat de touroperators er voor uittrekken en er minstens 1 week bij op tel !

Maar zoals Cees al aangeeft er zijn mensen die met een halve dag de Grand Canyon hebben gezien en Bryce en Zion op 1 dag doen en er zijn legio mensen die zo'n rondreis in de daarvoor gestelde tijd uitstekend vinden, anders stonden ze niet nog steeds in de reisgidsen.

• Jet

Bryce schrappen voor een extra dag LA - Flagstaff zou ik niet doen, tenzij je onderweg dingen op je lijstje hebt staan om te bezoeken of als je Flagstaff als stad wilt bezoeken en je dat verkiest boven Bryce.

Het is zeg maar 8 uur rijden van LA naar Grand Canyon Village, 1,5 uur erbij voor tanken, eten etc, stop je in Williams gaat er een uurtje af (Flagstaff ligt in feite voorbij de weg naar de Grand Canyon), dus zeg maar gewoon de hele dag. Als je het ziet om die dag van A naar B te komen dan is dat best te doen. Al vertrek je om 10 uur uit LA ben je nog om 18/19 uur 's avonds in Williams. Als je vooraf een hotel boekt, hoef je niet in de rats te zitten of er nog wel wat te vinden is en hoef je ter plaatse niet te gaan zoeken. Dan is het een kwestie van aankomen, eten en slapen en volgende dag begin je fris en fruitig aan de Grand Canyon.

Hier trouwens de kaart op google maps : http://maps.google.nl

O, ja, vergeet ik even: verhaal is natuurlijk wel anders als jij alleen rijdt, dan is het wel een erg lange rit.

Als ik een dag zou schrappen zou het Los Angeles, Las Vegas of Page zijn en die dag toevoegen aan de kust.

• Abraham Olano

Bedankt Jet, voor je commentaren!

We rijden met zijn 2en trouwens.

Ik heb het schema nu al iets aangepast.

Waarschijnlijk is hij nog steeds te ambitieus, maar het is al wat beter denk ik.

Hoeveel dagen zouden jullie uittrekken voor het stuk San Francisco - Los Angeles.

Is twee volle dagen rijden te kort?

16-jun Amsterdam - LA

17-jun LA

18-jun LA -Williams (rijden)

19-jun Williams - Kayenta (Grand Canyon)

20-jun Kayenta - Zion (Monument Valley en Horseshoe Bend)

21-jun Zion - Zion (is Bryce Canyon mogelijk??)

22-jun Zion - Las Vegas (eerst Zion en daarna door naar Las Vegas)

23-jun Las Vegas

24-jun LV - Bishop (Death Valley)

25-jun Bishop - Yosemite

26-jun Yosemite (Yosemite NP)

27-jun Yosemite - San Franscisco

28-jun SF

29-jun SF - Cambria

30-jun Cambria - Redondo

01-jul Redondo

02-jul LAX - huis

03-jul thuis

• Jet

Als ik eerlijk ben zie ik niet zo heel veel verschil, er is nog niet echt iets geschrapt. Behalve dat je alvast naar Kayenta rijdt zodat je volgende ochtend direkt Monument Valley kunt doen en dan via Page alvast naar Zion. Dat is wel efficiënter dan eerst naar Page rijden en dan weer gedeelte terug om naar Monument Valley te komen. Dus daar haal je zeker wel tijdswinst uit.

Ik vind Monument Valley wel een stuk uit de richting van je route. Ik ben er niet geweest en kan dus niet oordelen of het de moeite van de extra uren rijden waard is, ik bekijk het vanuit aantal uren rijden.

Speel eens met google-maps, en kijk vooral naar de rijtijden, de kilometers geven vaak geen goed beeld van de tijd die je er over doet, tijd zegt meer en google maps geeft een goed beeld:http://maps.google.nl

Als je Kayenta weg laat scheelt dat 3 uur op dit stuk van de route + de tijd die je bij Monument Valley wilt doorbrengen.

Als je Bryce bv weg laat scheelt dat 2 uur + de tijd in Bryce.

Schrijf je route eens wat gedetailleerde uit voor jezelf met redenaties zoals ik dat deed voor het stuk LA - Williams en kijk of je dan voor jezelf een acceptabel schema vind en misschien wel een efficiënter of minder ambitieus schema.

Bijvoorbeeld:

20 juni : overnachten Kayenta, vertrek hotel 8 uur, bezoek Monument Valley 3 uur (?), koffie/lunch, wc, tanken 1 uur = 13.00 uur weg uit Monument Valley, 2 uur rijden naar Page = 15.00 uur bij Horseshoe Bend, 1 uur bezoek (?), drinken, wc, tanken 1 uur, 17.00 uur weer weg uit Page, 3 uur rijden naar Bryce voor overnachting, aankomst Bryce rond 20.00 uur

Poeh denk je nu misschien dat wordt wel krap allemaal. Dan misschien besluiten om te overnachten in Page of Kanab en volgende ochtend verder naar Bryce.

En zo werk je je schema af en merk je dat het misschien toch allemaal te ambitieus is en ga je misschien Monument Valley schrappen of Bryce schrappen of laat je dag LV vallen of wat dan ook. Of je vindt het prima, dat kan natuurlijk ook :)

Voor de kustroute is 2 dagen echt het minimum, zoals ik het al schetste hadden we 2 volle dagen nodig, waarbij we op de 1e dag wel echt overal gestopt zijn, maar pas om 23 uur in San Simeon aankwamen. 2,5 dag zou beter zijn of ook hier weer keuzes maken en niet overal stoppen.

Dat is ook de truc van de reisgidsen die je ongetwijfeld erop nageslagen hebt, als je de tekst bij de routebeschrijving goed leest dan staat er "vandaag kunt u x of y bekijken", neem dat letterlijk ! X en Y bekijken gaat je niet lukken op 1 dag.

• Abraham Olano

Ik heb uiteraard al in Google Maps opgezocht wat de reisafstanden in uren zijn.

Maar wat ik niet weet is hoeveel tijd je ongeveer overal zou moeten besteden (Monument Valley, Bryce Canyon, Grand Canyon, Death Valley).

Uiteraard snap ik dat het persoonsafhankelijk is en dat de één alleen voor de hoogtepunten gaat en de ander uitgebreide wandelingen gaat maken, hierin moeten uiteraard keuzes gemaakt worden.

Ook ben ik nog niet helemaal ingelezen voor wat betreft de kuststrook en zijn bezienswaardigheden.

Ik zou bijvoorbeeld de dag van 21 juni laten vervallen (niet naar Bryce Canyon) en dan een extra dag uittrekken voor de kuststrook.

Maar voor mij is het het moeilijkst om in te schatten hoeveel tijd je toch minimaal wel ergens moet besteden.

Dus vallen de parken in een genoemd schema nog redelijk te zien als je uitgaat van een reis/kijkdag van 07.00 - 18.00 ongeveer.

19-jun Williams - Kayenta (Grand Canyon)

20-jun Kayenta - Zion (Monument Valley en Horseshoe Bend)

21-jun Zion - Zion (is Bryce Canyon mogelijk??)

22-jun Zion - Las Vegas (eerst Zion en daarna door naar Las Vegas)

24-jun LV - Bishop (Death Valley)

29-jun SF - Cambria

30-jun Cambria - Redondo

In principe is het steeds iets van 4 uur rijden op een dag, de vraag is of er dan genoeg tijd over blijft voor de bezienswaardigheden.

Of dat het toch wenselijker is om toch echt iets te skippen ergens en ergens anders meer de tijd te nemen.

• Cees A

Je schrijft dat het moeilijk in te schatten is hoe lang je ergens over doet.

Nou, dat valt best mee.

Neem bijvoorbeeld Zion. Je wil gaan wandelen in Zion ? begin dan hier: http://www.utah.com/nationalparks/zion/hiking_trails.htm

Alle wandelingen op een rijtje. Met symbooltjes of ze gemakkelijk zijn of moeilijk. Klik op “more” en je ziet de afstand.

Wil je nog meer info ? Ga naar Youtube en zoek met de naam van de hike en de naam van het park en je ziet hoe de wandeling loopt.

In dit voorbeeld kies ik voor de gemakkelijke (maar wel mooie) Canyon Overlook Trail.

Ik zie dat dat een 1 mijl (1,6 km) roundtrip is. Da's dus 800 mtr heen en 800 mtr terug. Nou, hoe lang doe jij over 1.6 km ? Neem wat extra tijd wegens bergop en je bent klaar.

Dan naar Youtube, even zoeken op “Canyon overlook Zion” et voila ……………………………..

http://www.youtube.com/watch?v=ykqQRz-u4SA

2e voorbeeld: Angels landing. Het symbooltje belooft een moeilijke wandeling. (bergop)

Klikkend op “more” zie je dat ie 5 mijl is (roundtrip) Da's dus 7,5 km. Ben je dus wel een uur of 4 zoet mee. Oké, met wat doping uit je vorige carriere misschien wat korter ….. :D

Weer even naar Youtube en ook van deze wandeling vind je vele fimpjes.

http://www.youtube.com/watch?v=OOqO00ho4qs

• Jet

Ik kan er ook niet meer of minder van maken dan dat de hoeveelheid tijd per park en onderweg erg persoonlijk is.

Lees diverse reisverslagen en je zult zien dat de een een hele dag in Bryce doorbrengt en de ander bij wijze van spijt heeft dat ie er heen gereden is.

Door diverse reisverslagen te lezen krijg je wel een indruk van wat je op een dag kan doen en of dat ook is wat jij zou willen.

Als je van 7-17 aanhoudt, zou je het volgende rijtje kunnen maken:

19-jun Williams - Grand Canyon - overnachten Kayenta (houdt in dat je om 14 uur uit GC weg moet)

20-jun Kayenta - Monument Valley - Horseshoe Bend - overnachten Page (zie mijn beschrijving)

21-jun Page - Bryce canyon - overnachten bij Zion (als je uitschrijft en 7 uur vertrekt ben je rond 10 uur in Bryce, 15 uur vertrek, rond 17 uur bij Zion)

22-jun Zion - bezoek Zion - overnachten Las Vegas (als je 7 uur begint, ben je om 8 uur zeker in het park, en heb je in principe tot 2 uur om het park te doen en dan ben je rond 17 uur in LV, tenzij je nog anders stops onderweg wilt maken).

23 juni Las Vegas - bezoek Hooverdam ?

Op deze manier kan je het allemaal in passen, maar moet je wel op je tijd letten en misschien blijkt dat je achteraf ergens langer had willen blijven, of blijkt dat je met veel minder tijd had toegekund, maar ja, dat is dan maar zo. Of ter plaatse alsnog besluiten het anders te doen. Of wil je alle accommodatie al helemaal vastleggen ?

Blijft dat je 2 dagen voor de kust houd en wat mij betreft is dat minimaal, maar het kan wel.