Advies route Noord west Amerika/Canada

• evelinevanes@hotmail.com

Hallo,

Afgelopen zomer hebben een rondreis door zuid west Amerika gedaan daar dit zo is bevallen willen volgend jaar graag terug om Noord West Amerika en Canada te gaan doen.

We hebben onze reis bijna compleet, maar toch wil ik graag jullie mening en evt tips horen voor we definitief gaan boeken.

Onze route:

1) Amsterdam - Vancouver

2) Vancouver

3) Vancouver - Port Angeles

4) Port Angeles - Quinault

5 Quinault - Ashford (mount Rainier)

6) Mount Rainier - Portland

7) Portland - Bend

8) Bend

9) Bend - Boise

10) Boise - Pocatello

11) Pocatello - Jackson

12 Jackson - Yellowstone

13) Yellowstone

14) Yellowstone - Bozeman

15) Bozeman - Whitefish (Glacier)

16) Whitefish (Glacier)

17) Whitefish - Cranbrook

18) Cranbrook - Banff

19) Banff

20) Banff - Jasper

21) Jasper - Clearwater

22) Clearwater - Vancouver

23) Vancouver

24) Vancouver - Amsterdam

Gr. Eveline

• Cees A

In zowel NW Amerika als westijk Canada is zoveel te zien dat het combineren van beide regio's in 3 weken eigenlijk niet goed mogelijk is.

Over het Canadese deel van je route doen mensen die alleen naar Canada gaan al 3 weken en achteraf zeggen de meesten dat ze “terug moeten omdat ze veel gemist hebben”

Je zult daar op het Canadaprikbord, waar ik je route ook zag, vast nog opmerkingen over krijgen.

Ik zou dan ook zeker overwegen om er 2 aparte vakanties van te maken

Ik beperk me hier tot wat opmerkingen over het VS deel van je route.

Eerst een algemene opmerking. Heb je gekeken wat vliegen op Seattle kost ? En wat je huurauto in zowel Vancouver als Seattle kost ?

Over het algemeen zijn namelijk huurauto's in Amerika goedkoper dan in Canada. Vliegticketprijzen varieren in prijs. De ene keer is Vancouver goedkoper, een andere keer Seattle.

Bekijk altijd het totaalplaatje van tickets + auto.

Ga je niet naar de Boeing fabrieken in Everett ? Je komt er zowat langs

Vergeet je Mt.St.Helens niet ? Best indrukwekkend om de gevolgen van de uitbarsting te zien.

Je bent slechts 1 volle dag in Yellowstone. De parkroad, die in de vorm van een 8 door het park loopt en waar alle bezienswaardigheden aan liggen is al 250 km lang.

Om Yellowstone goed te zien, rond de geysers te lopen, wildlife te spotten en de Canyon te bezoeken heb je eigenlijk 3 dagen nodig.

Bedankt voor je reactie!

Hier mijn reactie op je bericht;

* van Ashford naar Portland is slechts 2 uur en 15 minuten rijden, we dachten dit via Mount St. Helena te doen omdat we daar praktisch langskomen. Portland is voor ons slechts een overnachtingsplaats daar we niet veel hebben met steden.

* we hebben inderdaad het vliegen en de autohuur vergeleken met Seattle. Vancouver was uiteindelijk 60 euro goedkoper. Het vliegen op Vancouver was goedkoper en de autohuur inderdaad duurder…

* de Boeiingfabriek trekt ons niet zo, is dit echt de moeite waard?

* mbt tot Yellowstone we willen in de ochtend binnen komen en de lower loop doen en de volgende dag de upper loop. We slapen dan 2 nachten in Yellowstone, op verschillende lokaties en de daarop volgende nacht een klein stukje boven Yellowstone. Zodat we die dag ook nog grotendeels kunnen gebruiken in Yellowstone.

* wat betreft Canada… Dit is er in eerste instantie bijgekomen omdat KLM vliegt op Vancouver… En we vonden de route van Glacier naar Seattle niet geweldig.

We dachten nu een leuk stukje mee te nemen om een indruk te krijgen van Canada….

Ik begin nu echter weer te twijfelen…. :S

• Cees A

* van Ashford naar Portland is slechts 2 uur en 15 minuten rijden, we dachten dit via Mount St. Helena te doen omdat we daar praktisch langskomen. Portland is voor ons slechts een overnachtingsplaats daar we niet veel hebben met steden.

Ah, oké. Ik miste Mt.St.Helen in je 1e post, vandaar m'n opmerking

* we hebben inderdaad het vliegen en de autohuur vergeleken met Seattle. Vancouver was uiteindelijk 60 euro goedkoper. Het vliegen op Vancouver was goedkoper en de autohuur inderdaad duurder…

(tu)

* de Boeiingfabriek trekt ons niet zo, is dit echt de moeite waard?

Ehhh, voor mij wel, ik heb zelf gevlogen ……………………………:D

* mbt tot Yellowstone we willen in de ochtend binnen komen en de lower loop doen en de volgende dag de upper loop. We slapen dan 2 nachten in Yellowstone, op verschillende lokaties en de daarop volgende nacht een klein stukje boven Yellowstone. Zodat we die dag ook nog grotendeels kunnen gebruiken in Yellowstone.

Het kan, als je je beperkt tot wat uitzichtpunten en korte wandelingetjes, maar echt ruim in je tijd zit je daar niet …………….. De tijd zal het leren ………………..

* wat betreft Canada… Dit is er in eerste instantie bijgekomen omdat KLM vliegt op Vancouver… En we vonden de route van Glacier naar Seattle niet geweldig.

We dachten nu een leuk stukje mee te nemen om een indruk te krijgen van Canada….

Helemaal naar Jasper noem ik geen “stukje” meer, dan zit je al een flink eind Canada in.

Ik blijf erbij dat je beter OF alleen Canada OF alleen nw Amerika kunt doen.

Je kunt dan eventueel nog wat toevoegen aan je route, maar belangrijker nog, je kunt alles wat meer op je gemak doen.

Je bent immers op vakantie, niet op de vlucht ……………………………

• KatleenS

ik ben toch ook met Cees eens dat je beter kiest.

Wij deden vorige zomer in 4 weken een rondtrip van Seattle via Craters of the Moon naar Yellowstone. Van daar naar Glacier. Door Glacier naar Waterton (waarom doe je dit niet zo kom je ook in Canada en kan je doorsteken naar Banff). Van Waterton terug de doorsteek via Glacier gemaakt om in twee lange rijdagen in Olympic te komen. Daar beperkten we ons tot de noordkant van het park. Dan nog een paar dagen naar San Juan Island.

Onze agenda zat de 4 weken vol!

In Banff en Jasper alleen waren we 2 weken.

Kan best zijn dat je graag in de auto (of camper) zit en en graag rijdt, maar er is zoveel te zien en te doen!

Velen op het forum hebben als leuze ‘less is more’ en geloof me … dit is helemaal waar!

• Joke

Ik ben het helemaal met Cees eens! Beperk je want anders geniet je niet voldoende en ben je alleen onderweg.

Wij hebben 3 weken rondgetourd in NW USA, Seattle - Olympic NP - Mnt Rainier NP - Mnt St Helens - (Portland) - Bend - Crater Lake en Portland terug. Heel veel moois gezien en er de tijd voor genomen. Olympic hadden wij 4 overnachtingen nl 2 in t noorden (Port Angeles) en 2 in het westen in Kalaloch. Daarna 3 nachten Mnt Rainier waarbij je 2 volle dagen voor het park en dat was zelfs minimaal, had er graag langer verbleven. De weg naar Mt St Helens houdt aardig op van de snelweg, dus een halve dag is heen en weer rijden en het visitors centre doen, maar zeker niet overslaan. Portland is een aardige stad, Bend ook en onderweg van Portland naar Bend rijd je door mooie berglandschappen en bijv. Smith Rock park bezoeken. Crater Lake vonden wij echt het hoogtepunt van de reis, zo blauw en apart die omgeving, ook daar 2 nachten nodig. Daarnaast hebben we de kust gedaan, is leuk ter afwisseling en prachtige rotsen in zee. Kortom: wij gaan zeker een keer terug om alles nog eens uitgebreid en rustig over te doen! (P.S. West-Canada ook in 3 weken gedaan, prima en rustig programma met alle hoogtepunten). Dus … de boodschap: keuzes maken! Maar dat is mijn bescheiden mening.

Pfff…. Zo moeilijk om keuzes te maken!!!

In eerste instantie hadden we Canada er niet bij zitten. En was het een rondje Seatlle… Maar daar ik zoveel positieve verhalen over Canada hoorde en ik deze route ook in de reisgidsen tegenkwam ben ik hierop uitgekomen… Mede omdat we graag met KLM vliegen, zij vliegen niet naar Noord West Amerika.

Nu weet ik het echt even niet meer….

Misschien is het een optie om van Calcary terug te vliegen… Maar om dan Banff en Jasper helemaal over te slaan??? Missen we dan niet de mooiste plaatsen uit de route?

Hallo,

Ik ben weer wat aan het puzzelen geweest en ik heb de route hier een daar wat aangepast…

Graag wederom jullie mening. Ik heb nu eventueel wat nachten over dus….

Onze route:

1) Amsterdam - Vancouver

2) Vancouver

3) Vancouver - Seattle (227 km, 2 uur, 34 min)

4) Seattle - Ashford (mount Rainier) (135 km, 1 uur, 49 minuten)

5) Ashford (Mount Rainier) - Portland (213 km, 2 uur, 20 minuten)

6) Portland - Bend (261 km, 3 uur, 16 minuten)

7) Bend

8) Bend - Boise (509 km, 5 uur, 50 minuten)

9) Boise - Pocatello (380 km, 3 uur, 31 minuten)

10) Pocatello - Jackson (225 km, 2 uur, 34 minuten)

11) Jackson - Yellowstone (125 km, 1 uur, 41 minuten)

12) Yellowstone (81 km, 1 uur, 6 minuten)

13) Yellowstone - Bozeman (143 km, 1 uur, 40 minuten)

14) Bozeman - Whitefish (Glacier) (520 km, 5 uur, 32 minuten)

15) Whitefish (Glacier)

16) Whitefish - Cranbrook (197 km, 2 uur, 18 minuten)

17) Cranbrook - Banff (279 km, 3 uur, 19 minuten)

18) Banff

19) Banff - Calgary - Amsterdam (143 km, 1 uur, 29 minuten)

• Cees A

Dat ziet er al een stuk rustiger uit. (tu)

Als je nog wat nachten over hebt zou ik er in ieder geval (minimaal) een nachtje Yellowstone bij doen

Ervan uitgaande dat je dag 11 nog grotendeels besteedt in Grand Tetons en dag 13 half de middag Yellowstone verlaat om naar Bozeman te rijden heb je in feite maar een ruime 1½ dag in Yellowstone.

Gezien de grootte van Yellowstone is 1½ dag echt onvoldoende om heel Yellowstone te zien.

De rest van de overgebleven nachten raak je ook echt wel kwijt.

Zomaar wat ideetjes:

Wil je bijvoorbeeld niet wat meer zien van de stad Seattle ?

Op dag 16 zou je eventueel kunnen doorrijden naar Golden en daar een extra nachtje blijven. Je zit dan midden tussen de nationale parken Yoho, Kootenay en Glacier

Alternatief voor het drukke en toeristische Banff is het nabijgelegen en veel rustiger Canmore (20 min rijden)

• Cees A

Eveline schrijft: Mede omdat we graag met KLM vliegen, zij vliegen niet naar Noord West Amerika.

Delta vliegt wel rechtstreeks van Amsterdam naar Seattle

En ook rechtstreeks van Amsterdam naar Portland, Oregon