New York welk vliegveld?

• JolandaLaan

Goedemorgen Amerika-liefhebbers,

Binnenkort gaan wij vliegtickets boeken naar New York.

Wij hebben de keuze om op Newark of John F Kennedy te landen.

Kan iemand mij vertellen welke van de 2 qua openbaar vervoer naar het centrum het beste is?

Tevens gaan wij diverse binnenlandse vluchten boeken.

Met welke maatschappij moeten wij zeker NIET gaan?

Alvast heel erg bedankt voor jullie bevindingen!

Groetjes Jolanda

• Cees A

Ga je losse binnenlandse tickets kopen ?

Is een zgn “multicity-ticket” geen betere optie voor jullie ? Al je vluchten staan dan op 1 ticket.

Je verblijf in NY geldt dan als een “stopover” voor je verder vliegt.

Voor apart en los geboekte binnenlandse tickets gelden andere bagage regels (lees: betalen voor iedere koffer)

Voor een mulicity gelden voor alle vluchten de bagageregels voor Atlantische vluchten.

PS: Openbaar vervoer weet ik weinig van. (en dat wil ik graag zo houden) ;)

• JolandaLaan

Hoi Cees,

Bedankt voor je snelle reactie!

Hoe boek ik een multicity-ticket?

Ik heb hier namelijk nog nooit van gehoord.

We gaan van 5 dgn New York, naar San Francisco 5 dgn, door naar Las vegas voor 5 dgn, dan naar Los Angeles voor 10 dgn en dan terug naar A'dam.

Is zoiets te boeken dan? Ervaring mee?

Bedankt alvast!

Groet Jolanda

• Cees A

Ik ken niet de lay-out van alle boekingssites, maar bij een aantal van die sites is er wel een knop te vinden met als opschrift “multicity” of “meerdere bestemmingen” of iets dergelijks.

Ik heb er snel even een paar bekeken en ik zag dat worldticketcenter en vliegtarieven.nl zowiezo deze knop hadden. Ook bij KLM.nl vind je zo'n knop.

En er zullen vast nog wel meer boekingssites en sites van luchtvaartmaatschappijen zijn die deze functie hebben. Ga maar eens grasduinen in de boekingssite-jungle

Let op: Soms zit die functie onder “uitgebreide optie's”

Let ook op de boekings- en andere bijkomende kosten. Soms worden die pas aan het eind van het boekingstraject vermeld.

Sommige sites hebben ogenschijnlijk goedkope(re) ticketprijzen, maar als je dan alle kosten optelt ben je duurder uit dan op een site die in 1e instantie duurder leek.

Kijk zeker ook bij de luchtvaartmaatschappijen zelf. Die hebben vaak de laagste kosten en de meeste mogelijkheden.

Maar ……………. al bij al blijft tickets boeken een kwestie van veel zoeken en vergelijken

• Ada

Zelfs als je een transatlantisch ticket geboekt hebt, en je blijft ergens 5 dagen, kan het gebeuren dat je toch voor de koffers bij een binnenlandse vlucht moet betalen.

Dit is neit altijd in de ticketprijs inbegrepen.

Die regel van gratis koffer op binnenlandse vluchten geldt tegenwoordig vaak alleen als je binnen 24 uur verder vliegt.

Een multi city ticket kan je ook op bijv. expedia.nl checken/boeken, net als bij de meeste airlines als Delta, United, KLM etc.

• Cees A

Is dat zo ? Hé, da's nieuw voor mij. Bedankt voor de aanvulling

• Ada

Ja helaas, zover ik weet in ieder geval bij Delta en US Air. Dus zullen de anderen wel volgen of al gevolgd zijn. Weinig is nog gratis tegenwoordig…..

• Jet

Met dit soort schema's wil bellen met de diverse airlines ook nog weleens uitkomst bieden, want het is toch wel een hele lijst als je die op de zoekfunctie bij mulitple destinations invult.

Meestal is het zo dat alles wat ligt tussen je vertrekplaats en je meest verweg gelegen bestemming als tussenstop wordt gezien, ik weet niet of er een limiet is aan het aantal stopovers. Omdat jullie van SF naar het binnenland, Las Vegas en dan weer terug naar de kust vliegen, naar LA, weet ik niet of dat stukje via een multiple destination ticket kan worden geboekt. Als dat deel het probleem oplevert kan je misschien de volgorde wijzigen in NY-Las Vegas - SF - LA . Andere optie zou kunnen zijn om als multiple ticket te boeken AMS - NY, NY - SF en LA - AMS en dan het stukje SF-Las Vegas-LA als los ticket via een lokale maatschappij.

Zoals Cees al zei een kwestie van zoeken en de diverse opties uitproberen, ik heb net even op de klm site wat zitten invoeren, met de hele lijst raakte de site de draad kwijt, met AMS- NY + NY-SF + LA-AMS kwam ik op 1000 euro en voor AMS-NY + LA-AMS kwam ik op 859, voor 140 euro heb je dus ook de vlucht NY - SF erbij. Dan zal je moeten zoeken op vluchten NY - SF of je die voor minder dan 140 euro als losse vlucht kan boeken.

Zoek voor de losse vluchten ook op amerikaanse sites, bv expedia.com ipv expedia.nl

En dan nog even je vraag over welke vliegveld voor NY. Ik zou daar de keuze niet op laten hangen, ik zou kiezen voor het beste schema of de beste prijs, zeker gezien jullie schema. Zowel JFK als Newark liggen buiten Manhattan, beiden zijn op diverse manieren te bereiken, al dan niet met metro, trein, airport shuttlebus of taxi en m.i. maakt het allemaal niet zoveel uit qua tijd en geld, zeker niet gezien jullie totale reiskosten. Voor de vlucht van NY naar SF kan het ook heel goed zijn dat jullie daarvoor vanaf LaGuardia vliegen, dat is de luchthaven die alleen voor binnenlandse vluchten gebruikt wordt. Ook daarvoor geldt dat ik de prijs van het ticket of het schema doorslaggevend zou vinden.

Op de websites van de vliegvelden vind je trouwens info over de diverse vervoersopties. Of kijk even op het newyork.startpagina prikbord en zoek in de zoekfunctie naar dit onderwerp. Het is daar vaak genoeg besproken.

• JolandaLaan

Heel erg bedankt voor jullie info!!!

Ik ga hiermee aan de slag en denk wel dat het allemaal gaat lukken. Weer een stuk wijzer geworden!

Groetjes Jolanda