AMEX secirity code: voor & achter

• Peter W

Gister na aankomst in Portland,OR (veel lege stoelen) naar de Walmart om de auto van een nette Hertz auto (krimpen die tegenwoordig?) in een rijdende voorraadkast te transformeren. Bij de kassa werd voor het eerst (aan mij) gevraagd: de 3 cijfers security code van de AMEX achterkant. Moet zelfde strikvraag zijn als de 5 cijfer ZIP code bij de benzinepomp.

Dus de 1e 3 (van de 4) van de voorkant en dan de laatste 3 en toen werd mijn ID voor de 2 keer gevraagd.

Hulpvaardige kassier die mij op de achterkant een 3 cijfer code aanwees die ik nog nooit had gezien (na de laatste 5 posities van mijn CC nummer). En toen werkte het.

Ik zag net een eMail met waarschuwing van AMEX fraude voor hun aanvullende controle op mijn kaart. En dat kon tijd kosten. Ik kon ook even bellen naar Amex fraude tussen 08:00 en 17:15 (dat is hier 23:00-08:15!) Bestudeer dat 3 cijfer achterkant nummer voor je van huis gaat!

Natuurlijk heb ik per email aan Amex gevraagd waar zij dit gepubliceerd hebben. Ik zal het antwoord posten. Van de “benzinepomp ZIP” heb ik dat na dik 10 jaar nog niet binnen.

• Ada

Volgens mij heeft iedere creditcard op de achterkant die laatste 3 (en meer) nummers al een tijdje staan. Ze worden ook bijv. bij online boekingen gevraagd als extra securitycheck.

Dan die postcode bij tankstations. Dit hebben we niet hoeven geven als we binnen in het kantoortje met de cc betaalden en uitlegden dat we nederlanders waren.

Volgens mij gaven kennissen gewoon de bekende (voor hun fake) zipkode van die TV serie 90210, geen idee of dat nog werkt.

• Cees A

Klopt. Die 3 cijferige code achterop je creditcard is de CVC code (Card Validation Code)

Internetwinkels zijn al sinds 2001 verplicht om bij creditcardbetalingen naar uw CVC code te vragen als extra veiligheidscontrole.

Zipcode invoeren bij tanken en betalen met creditcard aan de pomp in de VS is ook zo'n (extra) veiligheidscontrole en is bedoeld om gebruik van gestolen creditcards te beperken.

De gedachte erachter is dat een dief de zipcode die bij de (gestolen) creditcard hoort niet kent.

Probleem voor Nederlanders is dat Amerikaanse zipcodes 5 cijferig zijn en Nederlandse postcodes 4 cijferig (+ 2 letters)

De Amerikaanse benzinepomp herkent dus die NL postcodes niet.

Zoals Ada al schrijft, als je dan naar binnen gaat hoef je geen zipcode in te voeren.

Als identificatiecontrole moet je dan immers de bon tekenen.