terug naar NL bij calamiteiten in familie; hoe gaat dat?

• Veronika

In juni staat onze reis naar het Noord-Oosten van de VS gepland. Helaas is de gezondheid van mijn moeder erg kwetsbaar. Zolang de situatie stabiel is willen we wel gaan reizen, maar er is een kans dat we toch tijdens onze rondreis teruggeroepen worden naar nederland. Wat moet je eigenlijk doen in zo'n situatie? Hoe zorg je ervoor dat we dan zo snel mogelijk een vliegtuig terug naar huis krijgen? Wij hebben alleen de vliegtickets en de huurauto geboekt, hotels hoeven we dus niet te annuleren. We reizen 3 weken rond vanaf New York .

Groetjes, Veronika

• Cees A

Ik heb hier (gelukkig) zelf geen ervaring mee, maar een dergelijke onverwachte terugkeer is (bij mij althans) verzekerd via m'n reisverzekering.

Dergelijke verzekeringen hebben vaak een alarmnummer waarmee je kunt bellen en ik zou daar dan ook mee beginnen.

Ik ga ervan uit dat zij je in deze verder zullen helpen met vliegtickets en dergelijke.

V.w.b. het verkrijgen van een vliegtuigstoel:

Juni is geen hoogseizoen dus dat zal in die periode weinig problemen geven. Er zal altijd wel een stoel te vinden zijn.

• Ada

Inderdaad zorg dat je goed (werelddekking!) verzekerd bent, je zult dan ook een alarmnummer krijgen dat 24 uur per dag bereikbaar is. Bij calamiteiten bel jij het alarmnummer van de verzekering met div. gegevens. Daarna nemen zij eerst kontakt op met ziekenhuis en/of arts om te zien hoe dringend je eventueel terug moet. Is dat het geval dan regelen zij - uiteraard in overleg met jou - hoe, waar en wanneer de terugreis kan plaatsvinden.

Soms kunnen ze jouw terugreis ticket gebruiken - al dan niet met bijbetaling. Soms zullen zij voor nieuwe tickets zorgen.

Ik heb in het verleden prima ervaringen gehad met die mensen van alarmnummers, ze zijn veelal goed getraind om dit te regelen.

Uiteraard hoop ik voor jullie dat je het niet nodig hebt en een goede vakantie zult hebben.

• jona

Volgens mij verschilt dit per verzekering. Onze zoon zat voor een jaar backpacken in Australie en moest snel terugkomen ivm mijn vader.Hij heeft toen gebeld ( Achmea), die hebben niets gecheckt en gezegd dat hij zelf moest uitzoeken met welk ticket hij zo snel mogelijk thuis was. Dan gaf hij die gegevens door aan hen en zij regelden het ticket.Binnen een maand mocht hij ook weer terug naar Australie op kosten van de verzekering. Ook toen heeft hij zelf het ticket uitgezocht en weer Achmea gebeld die het toen boekten.

De kosten namen zij verder voor hun rekening.

Ik heb later aan Achmea gevraagd hoe het kan dat zij niets nachecken en kreeg te horen dat zij steekproefsgewijs iets controleren maar in principe uit gaan van de eerlijkheid van de klant. Bijzonder .

• Maria

Zelf zijn wij via de ANWB bij de Europeesche verzekerd, de alarm nummers zijn 24 uur bereikbaar.

De verzekeraar neemt het voortouw in de terug keer bemiddelingen( tickets transfers artsoverleg en bij behoefte bij voortzetting van de reis etc).

Een goede reisverkering incl annuleringsverzekering met werelddekking is onmisbaar