treinreis narrow gauge durango-silverton

• marja

Ik was van plan de treinreis Durango- Silverton te maken, maar na de opmerking van Ada twijfel ik.

Heeft iemand deze reis gemaakt, was het de moeite waard? Op de site zag ik dat het best wel een lange reis was en volgens mij ook zowel heen als terug de zelfde route?

Het is niet zo dat wij ontzettende treinliefhebbers zijn, het was meer voor de afwisseling en ook dat we allemaal van de natuur kunnen genieten; met de auto is de bestuurder toch meer op de weg geconcentreerd.

• Ada

Inderdaad de trein gaat dezelfde route heen en terug. De route over de weg is zeker net zo mooi en vaak goed zo in de route in te plannen dat je die maar 1 x rijdt.

Misschien dat anderen er anders over denken?

• Peter W

> treinreis Durango- Silverton

Alleereerst moet je kiezen: deze of de concurrent: http://www.cumbrestoltec.com/ Beide in 1 jaar is wat overdreven.

Wij deden ze in de kindertijd en zouden dat weer doen (net zoals de camper). Ik betwijfel of je merkt dat je 2 keer over dezelfde weg gaat: er is te veel te zien. Bij de Cumbre & Toltec heb je in ider geval de theoretische mogelijkheid een 1way te gaan: maar hoe krijg je dan je voertuig weer terug?

Na de kindertijd (wat is zweefvliegen en zeilen toch heerlijk voor kinders: die zag je de hele zomer niet meer) zijn we subiet gestopt en kijken nu graag naar aankomst en vertrek. Het uitzicht op Silverton,CO vanaf de hoge #550 is grandioos en kies een tijd dat de treinen bewegen.

De wegen in Colorado zijn overvol met verrassingen: bedenk een route waarbij je alle passen boven de 10.000Ft in CO doet, bezoek Creede,CO voor de “Bachelor HistoricTour” (auto) die eindigt bij een begraafplaats met bankjes naast de graven (wie gaat daar zitten?). Vanuit Gunnison,CO op de #76,CO de weg (oude RR track) naar Pitkin,CO “Alpine Tunnel Cumberland Pass”. Kost een paar uur. Historie te over.

• marja

Inmiddels is het alweer een tijdje geleden maar begin augustus heb ik deze treinreis gemaakt en ik wil op dit prikbord laten weten dat deze treinreis voor mij een van de hoogtepunten van onze rondreis door het westen van de VS was.

Ja, het duurt best wel lang, wij hebben zowel heen als terug de trein genomen , een enkele reis duurt ongeveer 3 1/2 uur, maar er is zoveel te zien en je ziet het gebied toch op een andere manier dan in de auto.

Je gaat echt door een schitterend natuurgbied, af en toe rij je zo langs een afgrond en het is ook een hele belevenis in de trein. Er is een vrijwilliger die vertelt over het gebied waar je door heen rijdt; een vrijwilliger die je kan vertellen over de trein, met name de locomotief, je praat met wat mensen in de coupe, kortom de tijd vliegt.

Wij hadden van te voren plaatsen besproken in de open air gondola en dit vonden wij schitterende plaatsen. In augustus zat de trein vol en hoorden we van diegene die we spraken, dat zij ook gereserveerd hadden, maar wellicht is dit in andere tijden niet noodzakelijk.

De trein schijnt ook in de winter te rijden en dat lijkt me ook geweldig..

Je hebt zo'n 2 uur de tijd in Silverton en dat was voor ons voldoende om het plaatsje te bekijken. Nu moet ik wel zeggen dat wij zelf onze lunch mee hadden en dat scheelde. Er zijn voldoende restaurants in Silverton, maar als er een trein stopt dan kan men wel bedenken dat het toch wel even duurt voor je iets te eten hebt. Wij hadden het zonde van onze tijd gevonden als wij in Silverton alleen maar op onze luch hadden moeten wachten. Mocht je twijfelen over deze reis, ik raad het aan, maar uiteraard is dit mijn ervaring. Denk er wel aan dat je een bril meeneemt om je ogen te beschermen, want dat is echt nodig.

Vriendelijke groet, Marja

• hettyG

Paar jaar geleden waren wij ook in Silverton,maar dan met een camper

Stonden daar op een camgground en keken naar de bossen.Toen we door het plaatsje reden was het erg druk.

Hebben nog eerst iets in de camper wat gedronken en zijn toen het plaatsje in gegaan Inmiddels was de trein vertrokken

Je kon toen een speld horen vallen.Geen mens meer te zien Ieder was met de trein weg gegaan.

Leuk plaatsje en lekker gegeten en 's avonds was er wat te doen in het restaurant ( dansen )

• Cees A

Leuk om te lezen hoe je die treinreis hebt ervaren.

Mijn ervaring met Silverton was hetzelfde als die van Hetty.

Ook ik ben er met de auto naar toe gereden en zonder treinreizigers is Silverton totaal uitgestorven

Het dorp wordt pas “wakker” als de trein aankomt.

Ik hoop dat de rest van je vakantie ook zo mooi was.

Klopte je routeplanning een beetje ? Heb je alles kunnen doen wat je wilde doen ?

• marja

Hoi Cees,

We hebben weer een super mooie reis gemaakt en heel veel gezien, maar zonder al te lange reisdagen. Ik had wel mijn reisschema aangepast na de opmerkingen van jou en Ada.

We vonden Salt Lake City ook zeer de moeite waard, zijn 's zondagsmorgens bij de televisieopname van het Mormon Tabernacle Choir geweest en hebben daarna een rondleiding van Temple Square gekregen van 2 vrijwilligers. Dat was echt leuk, de vrouwen kwamen zelf uit Australië en Georgië en het was zeker niet zo dat ze je probeerden te bekeren. Daarna nog door de stad gelopen en omdat het zondag was, waren daar de winkels gesloten, maar ook nog genoeg te beleven; State Capitol bezocht, kortom we hadden nog nog verschillende dingen willen doen, o.a. naar de bibliotheek willen gaan, maar hadden daar geen tijd meer voor.

Vonden we Salt Lake dus leuker dan gedacht, Dinosuaur viel ons tegen. Er is nauwelijks iets te zien qua opgravingen en het NP is aardig maar niet iets dat je echt gezien moet hebben.

Maar goed dat weet je , soms is iets onverwachts leuk/mooi en soms valt het tegen. We hadden in Vernal nog wel iets prachtigs gezien, op een gegeven moment waren er 2 volledige regenbogen te zien. Echt spectaculair.

Ja en de parken waren uiteraard fantastisch, we hebben genoten van Yellowstone, ook fijn dat jij daarvan hebt opgemerkt om de overnachtingen op verschillende plaatsen te doen, dan hoef je niet steeds dezelfde weg te rijden, zelfs beren en een wolf gezien. En ook Arches en Canyonlands waren geweldig en nogmaals de treinreis vond ik ook zeer de moeite waard.

Dankzij de voorbereidingen en zeker ook de tips op dit prikbord hebben wij weer een indrukwekkende rondreis gemaakt.

Groet,

Marja

• Ada

Goed te lezen dat alles zo goed gegaan is en ook dat het goed bevallen is.

• Cees A

(tu)

• Muriel

Wij hebben dit jaar overwogen om de treinreis te doen ivm verwachte sneeuwval in Silverton.

Bij navraag kleven er ons inziens toch wel nadelen aan deze treinrit. Enkelen hiervan zijn:

1/ veel te duur

2/ je bent je er een hele dag mee kwijt

3/ je hebt niet écht het gevoel vrij te zijn in doen en laten.

Het Visitors Center in Durango kon ons geen uitgesproken positief advies geven over de treinreis, zowel per auto als per trein is machtig mooi werd ons verteld.

We hebben daarom eieren voor ons geld gekozen en zijn daarop met de auto naar Silverton gereden, daar uitvoerig rondgekeken (ook de naburige mijnstadjes) en er in een prima hotelletje gelogeerd. De dag daarop de Million Dollar Highway gereden tot Ouray en daarna via Ridgeway de San Juan Parkway afgereden.

Geen moment spijt van gehad, en de sneeuw bleef bij een paar spatjes in Ouray.