Vanaf 1990 regelmatig van 6 tot 12 weken in de USA geweest. Heb er in totaal meer dan een jaar rondgereisd, vnl de westkust vanaf Tijuana in Mexico tot Jasper in Canada. Altijd op de bonnefooi met alleen de tickets en een huurwagen van tevoren geregeld.
Ook Florida vele malen bezocht, maar vnl in de kerstperiode en in 2011 in feb en maart.
Hawaii 2 keer een periode van 6 en 7 weken rondgetrokken.
Al die periodes vnl kamperend doorgebracht. Heeft soms zijn nadelen, maar je zit vooral in de mooiste natuur en niet in een onpersoonlijke en gehorige motelkamer.
De eerste keren spitte ik de reisgidsen nauwgezet door met daarnaast altijd een gedetailleerde kaart. Nooit een van te voren uitgestippelde route, nooit ergens gereserveerd. Ja, ik houd van het onverwachte, het onvoorziene. Ik heb dan ook de meest gekke, absurde, lachwekkende, mooie ontmoetingen. Voorbeeldje: was een aantal dagen in Santa Barbara: de finales van een beachvolleybalcompetitie met een prijzengeld van een half miljoen, vervolgens een diner op de Wharf met de zeehonden blaffend onder je voeten, gevolgd door een free-concert op het strand met Casey & The Sunshine Band.
Of je doet de was in de laundry en je ziet op een poster een concert aangekondigd van Diane Ross. 's Avonds naar een fantastisch concert geweest.
Of in Florida zit alles vol rond Cape Kennedy, lukt het toch nog om een plek te krijgen voor je tentje met zicht op de Cape. In de namiddag de lancering van de laatste Spaceshuttle gezien. Enkele dagen er na op een cruiseschip gestapt voor 5 dagen naar de Bahamas. Die cruise had ik ergens onderweg in Key West geboekt, dus ook niet van tevoren in Nederland.
Heb ook een aantal artikelen geschreven en gefotografeerd voor grote reisbladen, waarbij het niet gaat om gortdroge info die in elke reisgids is terug te vinden, maar om juist die ervaringen die je van tevoren niet kunt plannen, maar die je onverwachts tegenkomt en die een verhaal levendig maken. In mijn bagage heb ik dus altijd een camera en een agenda om nauwgezet mijn notities te maken. Shampoo kan ik missen, evenals zeep, maar zonder notitieblok voel ik me doodongelukkig.
Wie reist en schrijft ziet meer! En dat doe ik al tientallen jaren met mijn echtgenote, die momenteel (even) flink gehandicapt is door chemo's, maar ook dat komen we teboven. Nog plannen genoeg om uit te voeren. En dat doen we. Rustig de draad weer op pakken, binnenkort twee maanden naar Frankrijk, lezen, schrijven, schilderen en fotografie en na de zomervakantie weer ver weg.