Als ik het googl is het antoord dan weer wel en dan weer niet.
Wat is nu waar: Moet je wel of niet een internationaalrijbewijs overleggen als je een huurauto ophaalt bij de autoverhuurmij.
Ligt eraan waar je naar toe gaat.
In Amerika is alleen in Georgia (nog) een int. rijbewijs nodig.
Op de site van het Amerikaanse consulaat http://amsterdam.usconsulate.gov/driving.html kun je lezen:
Foreign Driver's Licenses Motorists visiting the United States from countries that have ratified the Convention on Road Traffic (the Convention has been ratified by the Netherlands), may use their own valid driver licenses to drive in the United States.
De tekst gaat verder:
Visitors who intend to rent an automobile in the United States are advised to obtain an International Driving Permit prior to their departure from the Netherlands. These licenses/permits can be useful in connection with renting a car or in emergencies such as traffic violations or auto accidents, particularly when a foreign language is involved.
Met andere woorden: als er taalproblemen zouden kunnen zijn is een int. rbw een nuttig iets.
Op het Nederlandse rbw nieuwe stijl (het creditcardmodel) staat echter duidelijk in het Engels dat het een “driving licence” is en verder wordt er alleen met pictogrammen gewerkt. Dat taalprobleem zal dus wel meevallen.
Voordeel van je Ned rijbewijs is ook dat bij een aanhouding dat “vreemde” rijbewijs uitgebreid wordt bestudeerd. En terwijl je nog met “hands on the steer” de les gelezen wordt (mond houden, luisteren en berouwvol knikken) voor speeding (2 of 3 mijl te hard), mag je als domme toerist weer verder rijden. En die politieagent vraagt zich af hoe hij in een voorkomend geval die gekke rijbewijscode in z'n computer moet invoeren.
Vooral niet de beterwetende Hollander uithangen.
Enkele jaren geleden werd ik staande gehouden in South Carolina door een state trooper voor speeding(+13 mls 83 in plaats van 70 ) Op een belgisch rijbewijs staan geen inlichtingen zoals adres geboortedatum of dgl.Dit wetende gaf ik mijn id waarop meer inlichtingen stonden en dit werd aanvaard .De agent vroeg wat de snelheid was in mijn land ;iK zij 75 m/h en toen kreeg ik als antwoord dat het hier maar 70 was en gemiddeld een tolerantie van 5 m/h en dat ik mij in de toekomst hier aan moest houden .Omdat het de 1° keer was(??) kreeg ik slechts een warning en er werd absoluut niet over een internationaal rijbewijs gesproken.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?