Tom Tom is nog gewoon te koop. Koop wel weer een andere t.z.t.
Voorlopig puzzelwerk genoeg. Bedankt maar weer voor de moeite.
alus Schreef:
——————————————————-
> Tom Tom is nog gewoon te koop. Koop wel weer een
> andere t.z.t.
> Voorlopig puzzelwerk genoeg. Bedankt maar weer
> voor de moeite.
Koop een mio. Unlock deze met softwareprogrammaatje op sd en je kan altijd de meest recente kaarten vinden op het internet…….. Gewoon een tipje.
Na al flink wat leeswerk etc. een eerste keuze gemaakt voor een tweede vakantie ( toch) in de USA.( Nog wel even “ aansparen” ! ) De Rockeys zullen onze bestemming zijn. Dit ivm de combinatie natuur/en steden en kleinere plaatsen. Onze reisperiode zal ivm de hoogte augustus of september zijn of een combinatie van deze 2 maanden.
Na wat gepuzzel op de kaart, en wat “ google mapsen” heb ik een eerste opzet gemaakt welke als uitgangspunt heeft het voorstel van ADA van 16 juni j.l hierboven.
Ik heb het iets uit elkaar getrokken ivm afstanden. ( vakantie wordt tussen 4 en 5 wk.)
Vliegen naar Denver (Co) , dit zal met een overstap moeten, had liever een rechtstreekse vlucht gehad hierna toe. KLM heeft die niet, eventueel zouden wij ook vanaf Dusseldorf kunnen gaan. Gaat daar vanaf een rechtstreekse vlucht ?
1 x Overnachting bv in Airporthotel in Denver
De volgende dag huurauto ophalen en rijden tot Granby (Co) 1 overnachting ( 138 km)
Volgende dag RM NP doorrijden op ons gemak met flink wat stops en 1 x overnachten in Estes Park ( 99 km)
Daarna of Fort Laramie of Cheyenne, (Wy) 1 overnachting, wat is de leukste stop ? ( 315 km)
Daarna rijden naar Keystone (SD), bezoek Mount Rushmore (307 km) 1 overnachting
Volgende dag bezoek Badlands Nat.Park (SD) en 1 x overnachten in Rapid City , daar ligt ook Custer State park, is dat te combineren ?
Kun je vanaf Keystone naar Badlands NP , dit park bezoeken en dan doorrijden naar Rapid city ? Is de afstand dan 185 km ? Kom ik niet helemaal uit via GMaps.
Daarna naar Buffalo ( WY) 1 overnachting (341 km)
Daarna Cody (WY) 1 overnachting ( 295 km) Rodeo bezoek lijkt me leuk, kan hier elke avond in augustus heb ik begrepen ?
Vervolgens West Yellowstone NP . Is dit Montana of Wyoming ? 3 overn. (236 km )
Is Grand Teton NP te combineren met West yellowstone ?
Daarna Jackson (WY) 204 km 2 overnachtingen ? meer tijd voor Grand teton NP ?
Daarna Bear Lake ,(idaho) 1 overnachting Welke plaatsen ??? daar om te overnachten (204 km)
Daarna Salt Lake city (U) 2 overnachtingen (244 km )
Daarna Moab (U) 3 overnachtingen, bezoek Arches NP Canyonlands NP. (377 km )
Daarna Cortez (CO) bezoek Mesa Verde, of iets anders ? 1 overnachting (185 km)
Daarna Durango (CO) 2 overnachtingen (73 km) Met het treintje naar Silverton
Daarna Albuquerque (NM) 2 overnachtingen ( 345 km ) Is dit een mooie interessante stad ?
( In NM) ligt Los alamos ( amerikaans atoomonderzoek) Is dit eventueeel in te plannen. ?
Daarna santa fe (NM) 1 overnachting (102 km) Of in Santa Fe 2 nachten ?
Daarna South Fork NM (301 km) 1 overnacht. (301 km )
Daarna via Sand Dunes NP naar Gunnison (CO) 2 overnacht. (197 km )
Daarna via Black canyon of the Gunnison NP naar Colorado Springs 1 overnachting ( 268 km )
Daarna Denver 2 overnachtingen ( 109 km )
Rondje komt in totaal uit op circa 4600 km. Totaal 31 overnachtingen
Zit het rondje logisch in elkaar ? Is deze route qua natuurschoon etc beter als wat we dit jaar gedaan hebben ? www.aljomaco.reismee.nl Het heeft div nat parken, bergen etc, zuidelijk mexicaanse invloeden in New mexico. Wij willen per dag niet al teveel rijden behoudens een uitzondering. We willen zoveel mogelijk scenic highways rijden
Zoals gewoonlijk ben ik de Amerika specialsten reeds erkentelijk voor hun eventuele deskundige kanttekeningen.
Alle aanvullingen op onze eerste opzet , route , bezienswaardigheden etc zijn welkom.
Mooi rondje. Uitgebreide reactie over de andere delen van je route volgt nog.
Hier alvast een voorzetje over je bezoek aan Yellowstone. Heb je alvast iets om te overdenken.
De meeste mensen “doen” Yellowstone vanuit een centrale locatie.
Hou echter rekening met de grootte van dit park.
De weg die, in de vorm van een 8, door het park loopt is ongeveer 250 km lang.
De toegangswegen van buiten het park naar die 8 toe nog niet meegerekend.
Zelfs bij een verblijf middenin het park rij je dus grote afstanden als je op en neer naar alle uithoeken van het park wil
Ik zou eens, uitgaande van een verblijf van 3 dagen in Yellowstone, (meestvoorkomend) een ander routeschema, met meerdere overnachtingsplaatsen in overweging willen geven.
Ikzelf heb bijvoorbeeld, komende vanuit het oosten, eens het volgende gedaan.
1e overnachting in Cody.
1e dag van Cody naar Gardiner.
Je ziet dan o.a. Fishing bridge, Natural bridge (bij Bridge bay), Mud volcano, Sulphur caldron, Yellowstone Canyon en Tower falls.
Overnachting in Gardiner.
2e dag van Gardiner naar West Yellowstone.
Je ziet dan o.a. Mammoth hot springs, Roaring mountain, Norris geyser basin, Steamboat geyser,
Artists paintpots, Monument geyser basin en Beryl spring.
Overnachting in West-Yellowstone.
3e dag naar West Thumb en dan terug naar West Yellowstone.
In dit deel van het park liggen de meeste geysers in de Lower, Midway, Upper, Biscuit en Black sand geyser basins.
Verder zie je hier Old Faithfull, de Grand Prismatic ring en de Fountain paint pot.
Overnachting weer in West-Yellowstone
Voordelen:
Op deze manier rij je niet onnodig van hot naar her.
Je hebt meer dan voldoende tijd om alle populaire plaatsen uitgebreid te bezichtigen.
Er is ook nog genoeg tijd voor een aantal korte en middellange wandelingen.
Oke, Ik beschik (nog) niet over een heel overzichtelijke plattegrond van Yellowstone. . ( inmiddels gevonden op nps.gov )
Dat cody vanuit de oostkant is dat een andere plaats als cody (rodeo stad) richting buffalo ?
Gardiner ligt noordelijk in Montana aan de hwy 89, klopt dat
West thumb ook gevonden inmiddels .
Deze optie is beter.
Ga hem inpassen.
Zo, ik ben er eens even voor gaan zitten.
Ik heb mijn opmerkingen vet gedrukt tussen jouw route gezet.
Hopelijk kun je er iets mee
Vliegen naar Denver (Co) , dit zal met een overstap moeten, had liever een rechtstreekse vlucht gehad hierna toe. KLM heeft die niet, eventueel zouden wij ook vanaf Dusseldorf kunnen gaan. Gaat daar vanaf een rechtstreekse vlucht ?
Wat is er op tegen om ergens in de VS over te stappen ? Die overstaptijd kun je “nuttig” gebruiken met immigratie en douaneafhandeling.
Bij aankomst in Denver wandel je dan zo naar buiten.
1 x Overnachting bv in Airporthotel in Denver
De volgende dag huurauto ophalen en rijden tot Granby (Co) 1 overnachting ( 138 km)
Waarom de volgende dag pas ? Afhankelijk van de ophaal en/of inlevertijd hoeft dat niet altijd voordeel op te leveren.
Dit is eerder besproken in dit bericht:
http://amerika.startpagina.nl/prikbord/read.php?171,13103112,13103293#msg-13103293
Volgende dag RM NP doorrijden op ons gemak met flink wat stops en 1 x overnachten in Estes Park ( 99 km)
Daarna of Fort Laramie of Cheyenne, (Wy) 1 overnachting, wat is de leukste stop ? ( 315 km)
Heb zelf een paar jaar geleden in Cheyenne overnacht. Was wel een aardig plaatsje. Ft. Laramie ken ik niet.
Daarna rijden naar Keystone (SD), bezoek Mount Rushmore (307 km) 1 overnachting
Ik zou, komend vanaf Cheyenne of Ft. Laramie de 1e overnachting in de Black Hills in Hot Springs plannen.
De volgende dag kun je dan via Custer state park en de Needles Highway naar Keystone rijden.
Met Custer en de Needles hwy ben je een hele dag zoet.
De Needles hwy is een bergweg met een aatal nauwe tunneltjes. Vanuit een aantal van die tunnels heb je een mooi uitzicht op MtRushmore.
Zoek op Google maar eens op afbeeldingen van die Needles hwy.
Hier nog een foto, genomen vanuit onze auto in Custer. Een aantal km liep een kudde van enige honderden buffalo's met ons op.
Volgende dag bezoek Badlands Nat.Park (SD) en 1 x overnachten in Rapid City , daar ligt ook Custer State park, is dat te combineren ?
Nee, Badlands en Custer op een dag afraffelen is zonde. Beide verdienen m.i. meer aandacht.
Kun je vanaf Keystone naar Badlands NP , dit park bezoeken en dan doorrijden naar Rapid city ? Is de afstand dan 185 km ? Kom ik niet helemaal uit via GMaps.
Dat kan wel, maar dan zit je wel heel erg binnendoor te pielen en dat schiet niet op.
De 44 zou nog wel kunnen, maar om die te nemen zit je al in Rapid City en dan kun je net zo goed de interstate nemen.
Daarna naar Buffalo ( WY) 1 overnachting (341 km)
Waarom die overnachting in Buffalo ? Wil je Devils Tower nog bezoeken of zo ? Dan is het logisch. Ik ben rechtstreeks van Rapid City naar Cody gereden.
8 uur vertrokken uit RC, was om 15.00 uur in Cody. Het is even een dagje rijden, maar dan win je een dag die je ergens anders kunt besteden
Daarna Cody (WY) 1 overnachting ( 295 km) Rodeo bezoek lijkt me leuk, kan hier elke avond in augustus heb ik begrepen ?
Vervolgens West Yellowstone NP . Is dit Montana of Wyoming ? 3 overn. (236 km )
Hoofdstuk Yellowstone is al besproken
Is Grand Teton NP te combineren met West yellowstone ?
Daarna Jackson (WY) 204 km 2 overnachtingen ? meer tijd voor Grand teton NP ?
GT kun je beter “doen” vanuit Jackson. Da's een stuk dichterbij dan West Yellowstone
Daarna Bear Lake ,(idaho) 1 overnachting Welke plaatsen ??? daar om te overnachten (204 km)
Daarna Salt Lake city (U) 2 overnachtingen (244 km )
Ook de overnachting in Bear Lake zou ik schrappen. Vanaf Jackson is het maar een halve dag rijden naar SLC. Ben je met de lunch in SLC.
Daarna Moab (U) 3 overnachtingen, bezoek Arches NP Canyonlands NP. (377 km )
Mooi, je wil de tijd nemen voor Moab en dat verdient deze plaats ook. Als je kunt, huur dan een jeep en rij de Shafer trail in Canyonlands.
Een mooie route is van Moab langs de potash plant, onderlangs Dead Horse Point state park, Shafer trail omhoog Canyonlands in en dan via de Gemini Bridges trail terug naar Moab. (verhuurbedrijven hebben uitstekende routebeschrijvingen)
Daarna Cortez (CO) bezoek Mesa Verde, of iets anders ? 1 overnachting (185 km)
Daarna Durango (CO) 2 overnachtingen (73 km) Met het treintje naar Silverton
Mesa Verde is mooi, maar minder spectaculair dan de parken die je eerder bezocht.
Treinreis Durango-Silverton nooit gedaan. Wel met de auto naar Silverton gereden.
Silverton is een “slaperig” dorpje dat alleen tot leven komt als de stoomtrein aankomt
Daarna Albuquerque (NM) 2 overnachtingen ( 345 km ) Is dit een mooie interessante stad ?
Absoluut !
( In NM) ligt Los alamos ( amerikaans atoomonderzoek) Is dit eventueeel in te plannen. ?
In combinatie met Bandelier nat. park, want dat ligt daar niet zo ver vandaan.
Daarna santa fe (NM) 1 overnachting (102 km) Of in Santa Fe 2 nachten ?
Als je hier 2 nachten pakt kun je Kasha Katuwe nat. park vanuit Santa Fe bezoeken.
Daarna South Fork NM (301 km) 1 overnacht. (301 km )
Daarna via Sand Dunes NP naar Gunnison (CO) 2 overnacht. (197 km )
Daarna via Black canyon of the Gunnison NP naar Colorado Springs 1 overnachting ( 268 km )
Black Canyon Gunnison is een beetje een toeristen val. Er is een kermis e.d.
De rim drive is wel aardig, maar ik weet zeker dat je achteraf zult zeggen “hier hoef ik niet meer terug naar toe”
Nu ben je natuurlijk ook wel verwend met natuurgeweld eerder op je route ………………………….
Daarna Denver 2 overnachtingen ( 109 km )
Hoi Alus , je hebt behoorlijk zitten puzzelen ! Ziet er uit als een prachtig rondje.
Vanaf Keystone kan je naar het Badlands NP , en dan door naar Rapid City. Maar , da's geen 185 km , maar meer in de buurt van de 300 km ( en da's ongeveer 185 mile…). Er is eigenlijk maar een echte weg door het Badlands NP , en die loopt bijna oost-west. Vanuit Rapid City rij je anderhalf uur om via de oostingang bij Cactus Flat het Badlands NP in te gaan.Je kan ook bij Wall het park binnengaan , en west-oost rijden. Je moet alleen altijd weer een stuk terug over bijv. de Int.90.
Als je toch bij Mount Rushmore bent , kan je eigenlijk meteen het Custer SP in ; via de Needles Highway scenic drive , de Wildlife Loop road en de Peter Norbeck scenic byway kan je een prachtig rondje door het Custer SP maken. Zeker de tunnels in de Needles Highway zijn spectaculair om te rijden ; aan beide kanten van je auto heb je 20 centimeter over , en tegenliggers kom je niet tegen ( anders heb je een groot probleem ! ) Zie ook hier :
Voor wat betrefd het RMNP : ik zou Grandby skippen en twee overnachtingen in Estes Park doen ; je kan dan de eerste dag van aankomst in Estes Park ‘s avonds al een rondje in het RMNP doen , en dan herten gaan spotten aan het begin van de Fall River Road road.De tweede dag kan je dan de#34 (Trail Ridge Road) afrijden ( ja , inderdaad richting Grandby ) , maar dan gewoon omkeren en dezelfde weg terug rijden ; dit is zo’n beetje de hoogst gelegen weg in de USA , en is prachtig om te rijden.
Hopelijk heb je hier wat aan ,
groet , Eric
Na alle opmerkingen en aanvullingen op mijn nieuw “Rondje USA” ben ik tot een nadere opzet gekomen. In ons nieuwe rondje zullen we 6 staten aandoen. Colorado,Wyoming,South Dakota, Montana,Utah, New Mexico. Ook is het nog mogelijk de staat Idaho aan te doen. ( eventueel Bear Lake)
In deze trip zullen we 8 nationale parken bezoeken, nl Rockey Mountains NP,Windcave NP, Badlands NP, Yellowstone NP, Grand Teton NP, Arches NP, Canyonlands NP, Black canyon of the Gunnison NP.
Enkele State Parks zoals Custer zullen ook op onze route liggen. Vakantie zal plaatsvinden in augustus/september.
Dag 1
Vliegen naar Denver International Airport (CO), met een tussenlanding ergens in Oost USA.
Hierna auto ophalen en naar het hotel. 1 overnachting.
Dag 2
Denver – Granby (CO).
Tussenstop in Golden , uitzicht vanaf Lookout Mountain, hier is het graf van William Cody, alias “Buffalo Bill”, via Idaho Springs naar de top van de Mount Evans, (hoogst bereidbare we in USA) en terug. Totaal km 230. 1 x overnachting
Dag 3
Granby – Estes Park (CO)
Via lake Granby , en de Trail Ridge road door het Rockey Mountain NP naar Estes Park 1 overnachting.
Dag volmaken met uitzichtpunten , stops etc. langs deze route. Totaal 100 km
Dag 4
Estes park- omg. Guernsey (WY) via I25 en Hwy 26
Bezoek Fort Laramie Nat.Hist.Site 1 maal overnachting . totaal 355 km.
Dag 5
Omg. Guernsey (WY)- Hot Springs (SD)
Via hwy 85 ri Lusk, dan hwy 20 via staat nebraska, bij Fort Robinson Crawford hwy 71 ri Hot Springs
1 x overnachting. Totaal 278 km
Dag 6
Hot Springs-Keystone (SD)
Via Windcave NP, hw 87 , en via Custer SP . Bij Entrance Station nemen we de Wildlife Loop tot aan game lodge .Dan stukje 16 a, en dan de needles hwy 87, via tunnel 6,5,en 4 ri hwy 244 ri Keystone.
Eventueel onderweg, Crazy Horse Memorial ( van Afstand), Needles eye, wandeling rondom Silvan Lake op het eind Mount Rushmore. Totaal 108 km 1 x overnachting.
Dag 7
Keystone (SD)- Rapid City (SD)
Vanf Keystone hwy 16 naar rapid city, dan via I 90 ri Cactus Flat, ri oostingang NP Badlands. Bij Wall afslag 110, Route 240 de badlands Loop Scenic Byway, via Cedar pass terug naar Cactus Flat, terug via I 90 naar Rapid City. Eventueel nog langs Wall drugstore. Totaal 320 km 1 x overnachting.
Dag 8
Rapid City (SD)- Buffalo (WY)
Via belle Fourche ri Huett, bezoeken Devils tower Nat monument, via I 90 Gilette naar buffalo. 1 x overnachting totaal 378 km.
Dag 9
Buffalo- Cody (WY)
Via Scenic Bwy Cloud Peak Skyway, hwy 16 via Ten sleep noordelijk naar Greybull, langs Big Horn River naar Codey. Bezoek buffalo Bill historic Museum. En s’avonds in aug. The beroemde rodeo van Cody.
Totaal 264 km.
Dag 10
2 dag in Cody verkenning omgeving Cody,( Buffalo Bill SP)
s’avonds bezoek aan Dan Millar Cowboy Music revue.
Dag 11
Cody (WY)- Gardiner (MO)
Bezoek Yellowstone NP met diverse bezienswaardigheden langs route. 1 x overnachting in gardiner 211 km
Dag 12
Gardiner – West Yellowstone (MO)
Bezoek Yellowstone NP, div bezienswaardigheden langs route
1 x maal overnachting totaal 87 km
Dag 13
West yellowstone- richting West-Thumb –terug naar West Yellowstone
Bezoek Yellowstone NP, div bezienswaardigheden langs route. Totaal v.v. 156 km
Dag 14
West Yellowstone (MO)- Jackson (WY)
Via hwy 191 en John D Rockefeller Memorial parkway, via Jackson lake en Jenney lake naar Jackson. Div stops op route. 1 x overnachting totaal 204 km
Dag 15
2 dag in Jackson. Vanuit Jackson naar Jenny Lake in Grand Teton NP. Via jackson Hole hwy. Tot aan Moose Junction en weer terug totaal 200 km 1 x overnachting in Jackson.
Dag 16
Jackson- Salt Lake City (UT)
Totaal 439 km, bezoek SLC 1 x overn.
Dag 17
Salt Lake city, bezoek stad en omgeving.
Dag 18
SLC- Moab (UT)
Totaal 377 km , 1 x overn moab
Dag 19
Moab bezoek Arches NP, 1 x overn moab
Dag 20
Bezoek canyonlands NP , eventueel jeeptocht in canyonlands.Shafer road trail .
totaal 100 km v.v 1 x overn.in Moab
Dag 21
Moab – via Cortez hwy 160 San Juan skyway naar Durango (CO)
Totaal 258 km. Bezoek eventueel Mesa Verde NP. 1x overn.
Dag 22
Durango.
Met de Narrow Gauge railroad naar Silverton, eventueel per eigen auto.
Noordelijk spookstad Animas Forks. 1x overn. In Durango
Dag 23
Durango-Albuquerque (NM)
Totaal 345 km, eventueel bandelier nat monument, eventueel ri Los Alamos atoomcentrum USA. 1x overn.
Dag 24
Bezoek Albuquerque, Top sandia peak, en Old Town. 1 x overn
Dag 25
Albuquerque- Santa Fe (NM)
Via turqouise trail hwy 14 , stadjes golden(spookstad) madrid ,cerillos,
Bezoek Kasha katuwa Tent Rocks Nat Monument naar Santa Fe. Totaal 102 km 1 x overn.
Dag 26
2 dag in Santa Fe,
Trip naar noordelijk gelegen Taos. Bezoek old town, taos pueblo, en bezoek Rio Grande Gorge Bridge,
Op 1 na hoogste hangbrug in de VS. Total km Santa Fe – taos 228 km v.v overnachting weer in Santa Fe.
Dag 27
Van Santa Fe (NM)- omgeving South Fork.(CO)
Via hw 84 – en hw 160 via Wolf Creek Pass.
Totaal 301 km Div stops onderweg
Dag 28
Omg. South Fork (Co)- naar Gunnison (CO)
Via hwy 149 langs de Rio grande , Spring Creek Pass, en de Slumgulion Pas naar Gunnison.
Div stops onderweg. Totaal 197 km
1 x overn in Gunnison.
Dag 29
Gunnison –naar ri montrose naar Black canyon of the Gunnison nat.park
v.v. 150 km.
Dag 30
Gunnison (Co)- naar Colorado springs.
Totaal 268 km bezoek garden of the gods, eventueel Pikes Peak vanaf manitou springs met de Pikes Peak Coq railway., eventueel bezoek Rock Ledge Ranche Historis Site. 1 x overn.
Dag 31
Colorado springs- Denver
Totaal 110 km, terugbrengen huurauto. Overn denver
Dag 32
Denver, bezoek stad + overn.
Dag 33
Terugvlucht. Naar ned.
Totaal circa 5800 km .
Zit deze route goed in elkaar. ? Welke belangrijke bezienswaardigheden op dit traject heb ik gemist. ?
Hoe is Sand Dunes NP in de route in te passen. ?
Ik hou me weer aanbevolen voor alle positieve kritiek danwel op of aanmerkingen, cq aanpassingen, of verbeteringen.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?