Vraag over de douane

• Thomas

Hallo,

Ik ben van plan om naar Amerika te gaan in maart volgend jaar en had een paar vragen.

Een kennis is vorige keer naar amerika geweest (Las Vegas) en had het erover dat hij van afstand toegeschreeuwt werd door de douane met instructies, vingerafdrukken genomen werden en hij duidelijk moest opgeven waar hij heen ging.

Is dit voor heel Amerika zo, dat je als een ‘crimineel’ behandelt word?

En wanneer ik rond wil gaan trekken wat moet ik dan opgeven waar ik verblijf?

Vriendelijke Groet,

Thomas

• Harm

Je bent verplicht de verblijfplaats van de eerste nacht op te geven. Het is altijd moeilijk om een pas gelande groep toeristen in het gareel te houden dus kan het zijn dat de Amerikaanse costums dus niet de douane wat moeilijk doet. Veel mensen weten niet hoe het in elkaar zit. In Nederland hebben we ook 2 groepen de een controleert de goederen die binnen kommen dat is de Douane de andere controleert of de mensen wel binnen mogen bij ons heet die groep marechaussee (in Amerika costums). Deze nemen de vinger afdrukken en kunnen soms nog al vervelend doen.

Maar over het algemeen valt het best mee als je je maar aan de regeltjes houd.

• Loes

De laatste 3 keer dat wij een door de douane gingen in Amerika (Washington; Chicago en New York) zijn we erg onbeschofd behandeld.. er werd veel gesnauwd; er ging maar één loket open (voor een vliegtuig van 300 man) kortom wij voelden ons behandeld als vee. Geef vooral geen commentaar; en maak geen grapjes..

ik vind het prima als men zorgvuldig is; maar beleefd blijven was er (bij ons) niet bij.

• bert jansen

ja vooral als je voor de eerste keer in amerika komt dan schrik je er wel van.

maar zoals eerder gezegd, hou je aan de gestelde regels en ga niet de popie jopie uithangen, want dan ben je echt aan de beurt.

ze vragen je het hemd van het lijf, maar als je eenmaal door de douane bent, dan zijn ze best aardig en behulpzaam.

laat je niet afschrikken door zoiets. je moet niet vergeten dat er ontzettend veel mensen die kant op gaan en dat ze dat ook wel goed moeten controleren.

ze willen gewoon geen gajes in dat land erbij hebben.

groeten Bert

• tallie

Ik kan je uit ervaring vertellen hoe onbeschoft reizigers soms zijn tegen de douane.

Het kost dus weleens moeite om als douane beambte vriendelijk en beleefd te blijven als er bijvoorbeeld, glashard tegen je word gelogen, of er bijvoorbeeld wordt gedacht dat de gemiddelde douane ambtenaar gek is, en als dat dan al zo'n 7 uur duurt ben je het soms weleens een heel klein beetje zat.

Daar komt nog bij dat als je net 8 uur in een vliegtuig hebt gezeten, 1 uur op je koffer hebt gewacht, je als reiziger misschien ook wel een tikkeltje prikelbaar bent.

Met andere woorden, een beetje begrip kan geen kwaad.

hatolex (ex douane-ambtenaar)

• Harm

Over beleefdheid en vriendelijkheid van de doorsnee Nederlandse reiziger op schiphol zou ik een boek kunnen schrijven. Gelukkig hoeft dat niet want ik hoor dat dat al is onderzocht en dat de Nederlander er niet zo best vanaf kwam. Vandaar al die onbeleefde douane beambtes, of zijn het toch de reizigers? Ik denk het laatste want ik heb nooit ernstige problemen gehad.

• tallie

Je moet maar zo denken:

De douane wordt getraind in klantvriendelijk optreden, de Nederlandse reiziger wordt niet getraind in douane vriendelijk optreden.

En dat is goed te merken in de contacten, hoewel natuurlijk het merendeel der reizigers zich normaal gedraagd, zijn het vooral diegene die “betrapt” worden die zich onheus gedragen.

En het mooiste zijn de smoezen die ze ophangen, terwijl een getrainde douane beambte in 1 oogopslag ziet of een artikel nieuw is of gebruikt.

hatolex

• Thomas

Iedereen bedankt voor de reacties,

Ik moet dus gewoon geen aandacht trekken en de regeltjes opvolgen,

en zo min mogelijk vragen stellen en maar gewoon doen wat ze zeggen.

Beetje een paradox, Amerika aka ‘Home of the Free’

En dan als Vee worden behandeld(om Loes te quoten)

Zelf heb ik het meest moeite met me vingerafdrukken geven,

ben ik daar de enige in?

Thomas

• tallie

Het advies is altijd, doe normaal en je wordt normaal behandeld.

En je wordt niet als vee behandeld maar als 1 van de 10talle miljoenen bezoekers van de VS.

En dat “Home of the Free” willen ze graag zo houden, vandaar die vingerafdrukken.

En voor het overige, je bent niet verplicht op vakantie te gaan in de VS.

hatolex

• Ceetje

Ben nu 7x in de V.S. geweest en het door de immigrations gaan (dus niet de customs, dat komt daarna mét een wit formulier) met het groene formulier kán lang duren. Maar: als je zelf vriendelijk bent dan zijn de ambtenaren dat ook. Ons is regelmatig een “welcome back” toegewenst en een gezellig praatje.

- zorg ervoor dat je formulieren goed en foutloos zijn ingevuld

- spreek Engels

- wees te allen tijde vriendelijk en beleefd

- en zeur niet over je vingerafdrukken afnemen en je foto maken

En bedenk: als je dit allemaal doorstaan hebt, dan ben je in het meest geweldige vakantieland wat ik kan bedenken!

Overigens vind ik de Nederlandse marechausse zelden tot nooit vriendelijk, een begroeting kan er zelden af. Met de douaneambtenaren heb ik gelukkig nog nooit kennis hoeven te maken ;-)