sept-oktober VS Natuur

• Maarten Klerk

Hallo,

Wij willen eind september tm half oktober (3 weken) 2008 een rondreis Amerika doen. We willen veel natuur zien, vulkanen, bergen, woestijnen, hoe woester hoe beter. En afsluiten met een paar dagen strand. Maar ook bijv. steden als San Fransisco.

Wie kan ons helpen met kiezen? Bijv. is een huurauto met tent iets of te koud in die periode. Is een camper beter? Of motels?

Zijn de natuurstaten Washington/Idaho/Oregon geschikt qua weer? Of kun je beter California (altijd mooi weer?), Nevada, Utah, Colorado aan doen? Of is het in het oosten ook mooi?

We willen afwisselend natuur kijken vanuit de auto (mooie routes rijden) en zelf actief doen, wandelen en raften bijv. Dus we kunnen aardig wat kms afleggen dan.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groeten,

Maarten

• tallie

Ja wat je allemaal opnoemt is nagenoeg heel amerika. Je zal dus voor jezelf eerst een keus meoten maken wat je wil. Daarna kunnen we je hier op basis van je keuze adviseren.

hatolex

• Maarten Klerk

Maar hoe zit het bijv. met de temperatuur? We willen niet 3 weken regen hebben….

• tallie

Zoals je weet is Amerika een tamelijk groot land ongeveer 9 miljoen vierkante kilometer.

Dat houdt dus in dat er verschillende klimaat zones zijn. Dus als het in bv Seattle vriest schijn t de zon vrolijk in Florida en kun je skieen in Colarado, en loop in Las vegas in een hittegolf.

En als je absoluut zeker wil zijn van droog weer ga je naar Death Valley.

Maw, maak eerst een keus en kom dan terug, bedenk ook wel dat afstanden erg groot zijn in de usa en je hebt maar 3 weken.

hatolex

• Maarten Klerk

Misschien kun je wel een concreet antwoord geven op deze vraag: Waar kun je goed raften in de VS?

• Ada

Kijk eens op www.wunderground.com, daar kan je statistieken vinden van het weer van de afgelopen jaren.

Dan krijg je een idee wat je te wachten kan staan.

Hou ook rekening met bijv. Yosemite, Gr. Canyon of Bryce NP dat op op een hoogte van ca. 2000m en hoger ligt.

Dus kamperen daar in die tijd kan erg koud zijn.

Raften is in de herfst niet de beste tijd, veel rivieren staan bijna droog. Dit kan je beter in het voorjaar of begin zomer doen.

Lees eens wat van de reisverhalen op www.verenigdestatenvanamerika.com om een indruk te krijgen wat in 3 weken de mogelijkheden zijn.

De grootste “beginnersfout” is veel te veel te rijden en te weinig tijd hebben om het e.e.a te zien of te doen.

• tallie

Nou mijn antwoorden waren even mistig als jouw vragen:)

En over dat raften, zie het antwoord van Ada.

hatolex

• jona

En het is een misverstand voor veel mensen om te denken dat California altijd mooi weer heeft, die staat heeft zelf al veel klimaatverschillen en kan ook erg nat en koud zijn. Het hangt er helemaal van af waar je zit en hoeveel geluk je ook hebt,ik had in november 2007 twee weken warm weer maar dat was niet normaal, heb er ook wel ens in november in constante regen gezeten.

• Cees

Beste Maarten,

Als ik zou vragen: Ik wil in Europa op vakantie, waar moet ik naar toe, snapt iedereen dat deze vraag te vaag en te algemeen gesteld is om te beantwoorden.

Wil ik naar de Noorse fjorden ? De Spaanse zon ? De Oostenrijkse bergen ? De Nederlandse regenbuien ?

Toch zie ik soortgelijke vragen betreffende de USA regelmatig op dit prikbord verschijnen.

Of deze vraagstellers nu niet goed hebben opgelet tijdens aardrijkskundeles vroeger, dus geen idee hebben van de grootte van het land of dat het idee van een USA vakantie in een opwelling is ontstaan zonder te weten waar men over praat ????

Geen idee, maar op mij komt dit soort vragen (sorry dat ik het zeg) altijd een beetje dom over.

Je wil bv vulkanen zien.

Die liggen in het noordelijke deel van de USA.

Je wil ook mooi weer.

Da's in dat jaargetijde in dat deel van de USA dubieus.

Voor mooi weer moet je in die tijd naar het zuiden, maar daar zijn dan weer geen vulkanen.

Begrijp je de tegenstrijdigheden in je vragen een beetje ?

Vertaald naar Europese maatstaven vraag je eigenlijk: Ik wil in juli gaan skieen op een van de Griekse eilanden, kan dat ???

De vraag huurauto + hotels of tent/camper + kamperen is een puur persoonlijke kwestie.

Lees dit prikbord maar eens.

Je ziet dan dat er twee kampen zijn die elkaar (jammer genoeg) zo ongeveer verketteren.

De “campers” willen nog niet dood worden gevonden in een hotel en zijn totaal blind voor alle nadelen van kamperen en de “hotelmensen” gaan voor geen goud met zo'n woonwagen op stap.

Je schrijft ook dat je “aardig wat km af wil leggen”.

Advies: Niet doen !!

Beperk het gebied dat je wil zien en neem daar de tijd voor.

Race niet van hot naar her.

Anders ben je straks overal geweest, maar je hebt niks gezien.

Als het (zoals ik verwacht) je eerste USA bezoek is beperk je dan, gezien het jaargetijde en de tijd die je hebt, tot wat nationale parken in het zuid-westen (Californie, stukje Arizona, stukje Utah, en Las vegas in Nevada)

De meeste mensen beginnen daar, een aantal nationale parken in die hoek liggen relatief dicht bij elkaar, je rijdt je dus niet het schompes en je krijgt toch een aardig idee van de toeristische mogelijkheden van de USA.

En als je dan nog een keer terug wil (en dat wil je !!!!), dan pak je weer een ander gedeelte van de USA.

Succes met plannen.

• Martin

ben nog nooit in de USA geweest, maar persoonlijk zweer ik bij de Lonely Planet reisgidsen. Is wel Engelstalig, maar wel, vind ik, erg compleet.

Kost wel ca 20 euro, maar dan heb je wel wat. Als je toch al weet DAT je wilt gaan maar nog niet waarheen, is het het geld zeker waard.

Ik heb er voor diverse landen al erg mooie tips uitgehaald. Uiteraard zijn er ook diverse andere reisgidsen beschikbaar.

Verder kun je, vind ik, via internet al heel veel info opzoeken.