usa

• Mir

Weet iemand hoeveel tijd er tussen moet zitten als je drie maanden zonder visum in Amerika geweest bent en je wilt weer drie maanden gaan?

Alvast bedankt

• René

Als je de grens overgaat bij bijvoorbeeld Canada en je komt na een uurtje weer terug de grens over bij USA dan heb je weer 3 maanden toegang tot USA, simpel!

• Bimmer E46

@ Rene: zeer onwaarschijnlijk!

Er is een max aan het aantal dagen per jaar dat je in de VS mag zijn. Dit is180 dagen per jaar. 90 Dagen in en dan weer 30 eruit werkt maar een paar keer. Je loopt het risico om bij grens terug gestuurd te worden.

Quote hm-usa.nl:

Op basis van het visum waiver mag je Canada of Mexico bezoeken. Wanneer je na een bezoek aan bv Canada weer terug gaat naar de VS gaat **niet opnieuw** een termijn van 90 dagen in. Je kunt dus niet, door tijdelijk de grens over te gaan, de periode van 90 dagen verlengen.

• Bimmer E46

Wil je het zeker weten, dan zou ik contact opnemen met de ambassade:

http://thehague.usembassy.gov/

• René

Hmmm, ik ga dit eens verder uitpluizen! Intressant…misschien een verkeerd voorbeeld maar ik weet een voorbeeld niet usa maar thailand waar je dit wel op deze manier kan doen. Maar ja, thailand = usa niet en usa is hééél byzonder!

• Ada

Volgens mij heeft Bimmer inderdaad gelijk. Na 11 sept, is alles moeilijker geworden. Voor die tijd ging de canada contructie op, ofschoon niet “binnen een paar uur”, maar wel na ca. 1 maand.

Je loopt nu het riisico bij de 2e kort erna binnenkomst en je kunt geen goede verklaring geven (ze kunnen tegenwoordig zien wanneer je er de laatste keer in gegaan bent). ze het recht hebben je zonder verdere verklaring de toegang te weigeren.

Dus inderdaad checken met het consulaat.

• Peter W

>ze kunnen tegenwoordig zien wanneer je er de laatste keer in gegaan bent

Ja maar niet wanneer je de US uit ging. Dus het lijkt dat je na 91 dagen weer terug naar de US komt. En dat is niks bijzonders. Velen reizen wekelijks naar de US. Tientallen keren per jaar.

>..je kunt geen goede verklaring geven …

Dat is altijd dodelijk

• Elke

Mijn man zit maandelijks in de US, minstens 1 week. Maar hij werkt voor een Amerikaans bedrijf in Europa, en moet dus voor zaken naar het hoofdkantoor.

Nog nooit heeft hem dat problemen opgeleverd, maar het waarom van zijn bezoeken is altijd heel duidelijk. Hij heeft een huis, vrouw, kind en job in Europa, dus hij wordt er niet van ‘verdacht’ om illegaal in Amerika te gaan wonen of er illegaal te gaan werken.

Als jij als toerist meerdere keren per jaar 90 dagen wilt in Amerika verblijven, dan kan je best een toeristenvisum aanvragen. Je moet dan vooraf kunnen aantonen dat je over voldoende financiele middelen beschikt om je in je levensonderhoud te kunnen voorzien die periode die je naar Amerika wilt gaan, en best kan je ook nog ‘duurzame banden’ met Nederland aantonen. Bijvoorbeeld: eigen huis, partner, job, studie, …

Maar als jij ‘zomaar’ een aantal keren op-en-neer naar Amerika wilt gaan op een jaar tijd, dan kan je wel eens verdacht over komen. En uiteindelijk heeft de immigrations officer altijd gelijk. Je kan dus op wel eens stranden op de luchthaven, wachtend op de eerste vlucht terug naar huis.

Bij sommigen gaat de de constructie ‘even lang uit Amerika blijven dan wat je er in geweest bent’ best een lange tijd, anderen krijgen na 2 of 3 keer al een verwittiging (die men noteert, en als je dan de volgende keer weer binnen aanzienbare tijd naar Amerika komt zonder een specifiek visum, dan gaat de deur dicht).

Samengevat: als jij inderdaad eerlijke intenties hebt, dan is er geen probleem: je vraagt dan gewoon een toeristenvisum aan op het consulaat, en je kan weer terug naar Amerika.

• Peter H.

Ik had in het verleden voor mijn werk een eeuwig durend visum voor de VS, kon dus zo vaak gaan als ik wilde. Maar 9 jaar geleden bleek het eeuwig durend visum opeens verlopen te zijn. Ook dat was geen probleem, want zonder visum kon je ook gewoon binnen komen. De regels veranderen dus nog wel eens, zonder dat je het in de gaten hebt. En wat nu de regel is, is het over een half jaar wellicht niet meer.