Gordelplicht in USA

• Martin E. van Doornik

Bestaat er in Amerika de wettelijke verplichtingen om een autogordel te dragen en richting aangeven? Hoewel ik een paar keer in the States met een huurauto heb rondgereden en braaf aan deze verplichtingen heb voldaan, zie ik vaak op Amerikaanse films dat bestuurders van auto's nooit “fasten their belts” en richting aangaven. Zoals in de TV-serie The A-Team.

En dat in de films Amerikaanse kinderen op een veel te laag zittende zadel gaan fietsen vind ik belachelijk! Hun knieën bewogen zowat hoger dan hun bekken. Alsof Hollywood de fietsen belachelijk wilden maken…. Zo heb ik het fietszadel van het zoontje van mijn Amerikaanse zwager in California dan ook ongevraagd omhoog afgesteld!

• mai

Gordelplicht, helmplicht, snelheid, wel of niet rechtsaf mogen slaan op rood lihct verschilt per staat. In een wegenatlas van de VS staat voorin (of achterin!!) per staat een overzicht van al dit soort regels!

• Peter H.

Ja het bestaat wel, maar je moet films uit Hollywood niet altijd geloven. Ze noemen dat Make believe. Het is een fantasiewereld. Je bedoelt zeker dat fietsje uit ET. En je moet ook niet geloven dat de kranten in Amerika bezorgd worden door fietsende jongetje, die het in de tuin gooien. Heb ik nooit gezien. Welnee, de Amerikanen scheuren in hun benzine slurpende monster naar de dichtst bij zijnde krantenzaak en kopen daar hun krantje. En hoe je de New York Times of Los Angeles Times van zondag even kunt oprollen en in een tuin werpen, onmogelijk. Dat is zo´n dik pak papier. Bovendien hebben ze in New York geen tuintjes. Kortom, het is allemaal Make Believe. Maar wel leuk natuurlijk.

• jona

Om te beginnen is het A team al oud, dus niet reeel.Gordelplicht is zeker aanwezig.

De fietsjes kloppen, maar er wordt daar ook bijna alleen maar door kinderen gefietst als speelwijze. Niet vergelijkbaar met ons normaal vervoersmiddel hier. En bij mijn familie in Californie kwam de krant wel degelijk als rolletje op het gazon terecht, dus niet helemaal onwaar. Gelukkig doen ze er bij regen een plastic zak om en dit heb ik in november allemaal nog meegemaakt en dus niet uit films of zo.

• Ceetje

Niemand de borden “Buckle up, it's the law” gezien tijdens de reis? Als wij wegrijden en een van ons heeft de gordel nog niet om is dit onze vaste uitspraak!

• Susan mv Judith en Anouk

En wat denk je van het gepiep in je auto als je wegrijdt en je hebt binnen een paar seconden je gordel niet om…

Hier in Pennsylvania is het gewoon verplicht hoor. Ook zeer strenge regels voor kinderzitjes. In Nederland mogen kinderen, bij mijn weten, voorin als de airbag maar uitstaat. Dat is hier niet het geval.

Het fietsen wordt hier anders gezien dan in Nederland. Hier is het voor de fun, in Nederland is het een heus vervoersmiddel. Je moet een helm op, is een state law. Ook als kinderen steppen, skateboarden, skeeleren is een helm verplicht.

Je moet niet altijd geloven wat ze in de films doen :)

• m.

Even een opmerking wat niets te maken heeft met de gordelplicht.

Dat fietsje uit ET heet een crossfiets en zo'n zadel staat laag omdat je er meestal niet op zit. Er zijn mensen die daar hun geld mee verdienen door op zo'n fiets te rijden. Het is een olympische sport waar Nederland goed in is vertegenwoordigd met medaille kansen. Maar dat wil ook niet zeggen dat er veel mensen in Nederland op fietsen.

En de krant wordt op mijn balkon gegooid vanaf beneden en op zondag zit er soms plastic omheen om het bij elkaar te houden (en om te verkomen dat het nat wordt)

groetjes

• Peter H.

Je ziet in die films ook altijd dat ze de auto niet op slot doen en zo in of uitstappen. Nou ik doe hem wel op slot. Verder zie in de de tv series altijd dat ze vanuit buiten naar binnen lopen in de huiskamer. Ik dacht dus dat er geen hallen zijn in de Amerikaanse huizen. Toen ik er voor het eerst kwam, belandde ik tot mijn verbazing in een hal. Ik dacht, dat heb ik nog nooit in een tv serie gezien. Verder dacht ik dat de vrouwen altijd onderbroeken droegen, maar als ik tegenwoordig op de internetkrant kijk, zie ik de ene na de andere Amerikaanse tv ster slipjes loos uit een auto stappen. Is het Amerikaanse ondergoed tegenwoordig zo duur?

• René

Click it or ticket! Ga naar onderstaande site:

http://www.nhtsa.gov/portal/site/nhtsa/menuitem.ce4a601cdfe97fc239d17110cba046a0/