Prijsindicatie reizen door het westen van de VS

• Chrizzie

Hallo,

Is er iemand die een prijsindicatie kan geven voor wat het gemiddeld kost om een reis te maken van twee maanden door het zuid-westen van de VS? We zijn dit aan het overwegen, maar het plan loopt een beetje stuk op de kosten. We hebben zelf een VW-kampeerbusje en dachten in eerste instantie: die nemen we mee, maar in de praktijk blijkt dit wat ingewikkelder te zijn dan we dachten, omdat:

- het duur is om het busje te transporteren (hoewel ik er nog steeds niet achter ben hoe duur, vanwege het volgende punt;

- het busje gekeurd moet worden voordat het de VS in mag en we lazen dat als hij niet door de keuring heen komt, het busje vernietigd wordt. Dat risico willen we niet nemen.

Toen dachten we: dan huren we wat. Maar dat blijkt erg prijzig. Dat kunnen we niet betalen, want dan hebben we geen geld meer over voor de reis an sich. Bovendien zie ik overal wel van die grote motorhomes te huur, maar geen kleine busjes. Iemand een idee of die ook verhuurd worden in de VS en waar dan?

Iets kopen met recht van terugkoop lukt ook niet, omdat we daar het geld niet voor hebben.

Nu hebben we via kennissen iemand gevonden in west-Canada die een busje heeft en dat wel aan ons wil uitlenen, onder de voorwaarde dat zij ons busje ook mogen lenen als ze naar Nederland/Europa komen, maar we kunnen het busje voor maximaal een maand lenen. En om nou voor een maand naar CanadaAmerika te gaan… Da's weer zonde.

Volgend plan is een tent kopen en een autootje huren. Moet alleen wel een tent zijn die je drie maanden lang kunt opzetten en afbreken, zonder dat er stokken breken, de tent lekt en er dingen scheuren. (Ik heb wat Frankrijk-ervaring met een Perry Sport-tent eneh… dat wil ik niet nog een keer meemaken, want dan red onze relatie het niet… Kamperen met een slechte tent is echt niet fijn.) Ik keek bij walmart.com (stond een tip hier op een prikbord). Daar hebben ze wel goedkope tenten, maar de recensies over de tenten waren niet bepaald positief.

Al met al kan ik wel een berekening maken op basis van info van het internet wat zo'n reis zou kosten, maar ik vroeg me af of er mensen zijn die een reis gemaakt hebben en een kasboek hebben bijgehouden en kunnen aangeven wat zo'n reis je gemiddeld per dag kost.

Ik denk zelf dat de auto-met-tent-oplossing toch het voordeligst is. Wat denken jullie?

Iemand een idee? Of andere tips?

Chrizzie

• Martin

Autohuur voor 2 maanden is circa 1400 euro (klein model) en kamperen is vanaf 5-10 dollar per nacht als je op de eenvoudige camping slaapt. In de nationale parken of state parks b.v.. Prachtig gelegen alleen wat karig in voorzieningen.

• Antony

Mijn stokpaardje, nog in een oud bericht over tentkamperen:

http://www.amerika.prikpagina.nl/read.php?f=6&i=27029&t=27028

En wij kampeerden om de kosten van een lang verblijf in de USA betaalbaar te houden. In het westen is kamperen geen probleem, want het is er droog en warm. Je brengt lange dagen door in de buitenlucht en dat tentje heb je alleen maar nodig om 's nachts languit te gaan.

Wij lopen al aardig naar de leeftijd om met werken te stoppen, dus als wij het met die stramme ledematen overleven, dan moeten jullie ……

Oh ja, je moet uitgaan van een bepaald daggemiddelde vwb de kosten, bv

140 dollar per dag voor 2 personen autohuur, campgrounds, entreegelden, eten, drinken, benzine. De ene dag zit je op de 65 dollar en de andere op 180 0f 240.

• Peter W

>>- het busje gekeurd moet worden voordat het de VS in mag en we lazen dat als hij niet door de keuring heen komt, het busje vernietigd wordt….

Met je NL kenteken (en een WA verzekering geldig in de VS) kun je zo in de VS gaan rijden. Niks keuring (anders de de NL APK).

• Harm

Het is pas rendabel om de auto over te sturen als je 3 > maanden gaat. Denk er wel om een verzekering af te sluiten je groene kaart is niet voldoende. Dit geld ook voor je ziektekosten verzekering. Veel verzekeringen hebben een z.g. wereld dekking maar die houd bij de grens van europa op.

Ik zie verder niet wat je in die twee maanden wilt gaan doen. De doorsnee Nederlandse toerist gaat 3 of 4 weken en is daarvoor incl. vliegtocht, auto huur etc. € 4000 / €10000 kwijt je kan het zo duur maken als je zelf wild. Als je toch al krap in de financiën zit zou ik wat korter gaan. In twee maanden ben je zeker nog niet uitgekeken op Amerika.

• Chrizzie

Ik denk dat het ons niet gaat lukken. Wordt te duur. Op zich is het nog wel op te brengen, maar als ik dan tegenover elkaar zet wat ik met dat geld kan doen als we door Europa reizen en wat ik ermee kan doen als we naar de VS gaan… Dan kunnen we veel langer wegblijven als ik in Europa reis. We hebben in principe vier maanden tot een half jaar. 't Is zonde om dan na twee maanden weer terug te zijn, omdat het geld op is… Wetende dat je nog van huis had kunnen zijn als je niet zo ver weg had gewild.

Onderweg werk zoeken is ook niet echt een optie, want mijn man is ouder dan ik en met pensioen, dus alles wat ik verdien gaat voor eenderde naar de SVB. Dus van werken word je dan niet rijk… (Niet dat ik wat tegen werken heb. Doe ik nu ook. Maar als we in Europa blijven is werken niet nodig en kunnen we leuk mooie dingen bekijken.)

Was ik maar heel rijk…

Ik vind het wel jammer, want ik zou zo graag een keer in de VS rond willen kijken. Gewoon zien hoe de Amerikanen zijn. Of ze net zo zijn als op de tv. En kijken waar die Amerikaanse cultuur, waar wij in Europa zo door beïnvloed zijn(?), vandaan komt. Maar ja, dat blijft dan nog even dromen. Ik troost me maar met de gedachten dat Lars von Trier hele mooie films over Amerika gemaakt heeft, voordat hij er ooit geweest was… Misschien mis ik niet zoveel als ik me voorstel…

Bedankt voor jullie reacties!

Chrizzie

• Antony

Jammer, dat je een lang gekoesterde droom met enkele dagen overboord zet. Kijk eens wat het kost om een kleine buscamper te verschepen van Rotterdam naar Halifax in Canada: da's een goede en safe overtocht voor auto's. Bedrag moet rond 1000 - 1500 Euro heen en terug zijn. En als je die wagen eenmaal daar hebt, heb je dezelfde kosten als bij het reizen door Europa. En voor tickets boek je de goedkoopste periode.

Ik ben in de USA wel vaker Nederlanders tegen gekomen met een VW-transporter, maar ook Nederlanders die er een camper hadden gekocht.

Van niet doen, heb je de rest van je leven spijt. Je bent maar 1 keer jong, nou ja, rond de 65.

• Antony

http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8394784&highlight=usa

http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8395212&highlight=usa

http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8390450&highlight=usa

Kijk hier nog eens voor wat info!

• Chrizzie

Dank je wel!

• Peter H.

Waarom perse in een camper rondtoeren? Je kunt ook een mooie rondreis maken met een eenvoudige huurauto, is niet zo duur in de VS en de hotels en motels in het binnenland zijn ook vrij goedkoop, zeker met de huidige koers van de euro, waarvoor je 1,50 dollar krijgt. In bijv. 3 weken kun je ook al heel wat zien van het land. Met het geld dat je dan bespaart, kun je wellicht 1 of 2 jaar weer een andere rondreis maken. Het is maar een idee.