US rijbewijs -in NL- verlengen???

• Expat

Wie kan me helpen?

Over enige tijd gaan we emigreren naar de VS.

Nu ben ik in het bezit van een amerikaans rijbewijs (staat NY) en die wil ik graag ruim op tijd (voor half 2008) verlengen, maar we wonen nu (nog) in nederland.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Van de website van DMV werd ik niet veel wijzer.In de VS gaan mensen naar een bureautje en is verlengen geen punt…maar hoe verleng je vanuit het buitenland???

Ik verwacht namelijk een hoop rompslomp als ik met een verlopen rijbewijs naar de VS terug keer… vandaar.

Alvast bedankt.

• Cees

Een paar jaar geleden heb ik hetzelfde probleem gehad.

Toen vond ik op de site van de ambassade van de USA informatie over dit onderwerp.

Ben er nu voor jou ook weer even ingedoken en ik vond deze pagina met o.a. de volgende tekst:

The Embassy is unable to provide renewal or replacement documentation for driving licenses issued in the United States. These documents are issued only by individual states. You must contact the relevant state for information pertaining to re-issuance. The list below is updated periodically, but we cannot guarantee that it is correct. Many states have Internet web sites where you can obtain forms and information on-line. A good link to many of these sites is the U.S. Postal Service's MoversNet.

Zie voor de volledige tekst deze pagina:

http://netherlands.usembassy.gov/driving_in_the_u2.s.html

• NoMother

Cees, bedankt!

Via de DMV pagina van NY kwam ik er achter dat je het rijbewijs max 1 jaar vantevoren en 2 jaar na verloop nog kunt verlengen.Echter om alle problemen voor te zijn lijkt het me wijzer het rijbewijs niet te laten verlopen…het was al een heel gedoe om het te halen, dwz, alles bij elkaar duurde dat meer dan een maand, sowieso de tijd tussen het behalen van je theorie en dan het rij examen, met tussendoor ook nog eens verplicht een ochtend filmpjes kijken, afijn je kent het.

• Cees

Nou, dan ben ik er, in Washington (state) wat gemakkelijker aangekomen.

Ik was daar (eind jaren '90) op vakantie, liep door een kleine shopping mall in Aberdeen en daar was een DMV kantoor.

Ik informeerde of ik, als vakantievierende Europeaan, een USA drivers license kon halen, de dienstdoende ambtenaren vonden dat wel apart, hadden het toevallig niet druk en verleenden alle medewerking.

Ze zochten alles uit en het bleek te kunnen.

Ik kreeg een theorieboek te leen, na 4 koppen koffie had ik dat uit en deed ik theorie examen (2 foutjes) en meteen daarop praktijkexamen.

Al bij al een uurtje of 3 bezig geweest.

Ook vermeldenwaardig, de totale kosten…….21 dollar

Theorie examen 7 dollar

Praktijkexamen 14 dollar

Drivers license gratis.

Nederlandse bureaucratische CBR, daar kunnen jullie nog een stevig puntje aan zuigen !!!!!!!!