Glacier National Park

• Rosalie

Hallo!!

De eerste twee weken van juni (of laatste 2 van mei) willen wij graag naar Glacier Nat. Park.

Graag zou ik jullie ervaringen willen horen, ideëen, tips, mooie wandelroutes, camperervaring, weer enz.

Eventueel de Candeese kant van dit park zou ook een optie kunnen zijn….;-)

Iemand hier geweest?

Verder mocht iemand informatie willen over Alaska, wij hebben alles zelf geregeld en hebben een super mooie vakantie van 4 weken gehad.

Prachtig, mooi, rustig, alleen op de wereld gevoel;-)

Groetjes

Rosalie

• Antony

Glacier wordt door de Amerikanen het mooiste van alle Ntl. Parks genoemd. Aan de west- en aan de oostkant kan je uitstekend kamperen. Met een camper mag je niet over de schitterende Going to the Sunroad. Naar de top van Glacier ga je via de oostkant. En boven kan je schitterende trails lopen. Ook de meertjes ten zuiden van de oost-entree zijn fantastisch gelegen tussen spectaculaire bergen. Overal is er kans om beren en grizzleys te zien.

Het is de moeite om langs de oostkant de grens over te gaan naar Waterton. Schitterend. Goeie campgrounds. Grote groep bisons in een afgebakend gebied.

In Glacier blijft de weg over de top lang geblokkeerd door sneeuw, maar dat weten ze in het Visitor Center prima uit te leggen. Omrijden via de zuidkant kost niet al te veel tijd.

• Rosalie

Hoi Antony,

Uit jouw verhaal begrijp ik dat je al een keer in GNP geweest bent.

Heb jij toen toevallig ook lodges/ hotels bezocht in het park zelf?

Ik weet nog niet hoe ik de route wil gaan plannen.

De top van de glacier, mooie trails? Hoe lang zal je er met de auto/ camper over rijden?

Wij willen nl wel elke dag wandelen (afgewisseld met kayakken)

Je zou dus als bij lake MC Donald begint naar de andere kant kunnen rijden naar ST Mary en hoelang zal deze route zijn?

En als er sneeuw ligt via de Sunroad is er dus een andere route?

Hoop dat ik een beetje duidelijk ben met mijn vragen en hoop dat je ze kunt beantwoorden;-)

Groetjes

Rosalie

• Antony

Ben er twee keer ruim een week geweest.

De mooiste trails op de top van Sunroad.

Sunroad is niet toegankelijk vanuit het westen voor campers. Wel probleemloos voor gewone wagens. Maar eind mei heb je nog kans op sneeuw. Een kennis had aan de oostkant in juni nog zware sneeuwval en dat was niet in de bergen maar op het vlakke land.

Top van Sunroad is vanuit het oosten gemakkelijk bereikbaar.

Aan de entreewegen heb ik lodges gezien, ook bij Two Medicine Lake en bij Many Glacier. Wij kampeerden er in juli/augustus.

Van Lake Mc Donalds naar de oostkant is volgens mij hooguit twee uur rijden.

En heel verstandig om er de tijd voor te nemen, want Glacier is de moeite waard. Oh ja, kano's herinner ik me te hebben gezien bij Lake McDonalds en bij Two Medicine Lake.

En ga zeker ook naar Waterton. (Net over de grens in Canada.) Wij passeerden de douane en na 100 m kruiste een grote beer ons pad. Verder is er veel wild te zien: vossen, bisons, adelaars, mountaingoats, etc.

http://gorp.away.com/gorp/resource/us_national_park/mt_glaci.htm?gclid=CLOyp_iDr48CFQzolAodU1BvIA

• Martin

Je kunt er prachtige trails lopen, maar eind mei/begin juni is nagenoeg alles onbeloopbaar vanwege de sneeuw. Bij Lake St. Mary of aan de westkant, kun je nog wel wat begaanbare trail treffen, maar de rest is zonder sneeuwschoenen niet te doen denk ik. Hidden Lake trail is eind juni nog voor 50-70% met sneeuw bedekt. alhoewel dat toen wel ging; duurt alleen wat langer voor je er bent.

Misschien is het in Waterton NP, net over grens in Canada, iets beter, maar dat kan ik je niet uit ervaring vertellen.

• Rosalie

Hoi antony,

Badankt voor je uitgebreide mailtje terug.

Het is dus nog maar de vraag of ik echt zou kunnen gaan wandelen in deze periode dit m.b.t. de sneeuw……..

Heb je trouwens zelf nog veel foto's gemaakt?

Groetjes

Rosalie

• Rosalie

Hoi Martin,

Thanks voor je mailtje.

Wat een verschil dan met de sneeuwval.

Toen wij naar Alaska gingen (2e week juni) was er eigelijk bijna geen sneeuw meer…..één weg was er nog afgezet;-)

Zal nog eens even nadenken hoe en wat we nu gaan doen want, ka wandelen wil ik wel graag:-)

Groetjes

Rosalie

• Antony

Heb tweemaal 6 weken doorgebracht in de Canadese en Amerikaanse Rockies, kamperend, in juli en augustus. Tussen Banff en Jasper heb ik vorst gehad en sneeuw. Ijskoud, onbehaaglijk, maar schitterend mooi.

Heb er een goeie 1200 dia's geschoten. (In 2002 en 2005)

• Martin

Alaska ligt dan wel veel hoger, maar de wegen liggen meestal op een lager niveau, veelal tussen zeeniveau en een paar honderd meter, waardoor de temperaturen daar niet lager zijn dan op de wegen en trails in Glacier die op 1200-1600 meter liggen.

Mochten er toch mogelijkheden zijn dan beveel ik aan de Hidden Lake trail, Iceberg Lake trail en de Highline Trail te doen. Erg mooi, maar even vooraf informeren bij het visitor center naar de status van de trail, zo vlak na de winter.

• René

Wij waren afgelopen mei in glacier national park, we hadden hoge verwachtingen van het park ware het niet dat er veel wegen waren afgesloten.

Het park is niet erg groot, voordat wij het wisten waren we er al uit gereden.

http://www.ralphvandongen.nl/Dagboek%20vakantie%202007.htm

http://www.nps.gov/glac/