Hoe zijn de highways en advies 's nachts rijden?

• Misdaadkaart

Hoi allen,

Ik heb eigenlijk 1 algemeen en 1 specifieke vraag.

Wanneer begint het donker te worden ter hoogte van SF en LA in de maand oktober en zijn de highways goed verlicht en te rijden als het donker is? Deze vraag klinkt raar maar bij het plannen van de route kan ik hiermee rekening houden.

We komen begin oktober op zaterdag aan in SF aankomsttijd 16.30. Daarna gaan we de gereserveerde auto ophalen. Omdat we enkele dagen in SF blijven voordat we de terugvlucht nemen willen we op onze aankomstdag meteen door naar Yosemite. Volgens mij is dat 3 - 3.5 uur rijden. Waarschijnlijk komen we rond 21.00-22.00 uur aan. Is dit verstandig en is het rijden in het donker te doen? De planning is om de volgende 2 dagen volop te genieten van het park.

Is de visitor center in Yosemite op zondag ook open en hoe laat?

Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen.

Groet,

Jack.

• Ada

Highways zijn over het algemeen niet verlicht. Bovendien kan het dan - omdat er weinig bewoning naast de hwy is - echt pikdonker zijn.

Lijkt mij niet verstandig na aankomst meteen zo'n eind in het donker te rijden, je bent moe na de lange vlucht en vergeet het 9 uur tijdsverschil niet.

Daarbij komt er tijd bij voordat je door de paspoortcontrole bent, de auto moet ophalen en dan pas kunt gaan rijden. Dat kost je al snel een ruim uur of meer.

Autoverhuurbedrijven in Sfo moet je nl. met een shuttletrein heen, ze zijn niet op de airport zelf.

Het enige dat je kunt overwegen is bijv. vast naar de andere kant van de baai te rijden en daar de 1e overnachting te maken.

Visitorcenter is open op zondag.Op deze site staan alle gegevens.

http://www.nps.gov/yose/

Zondag is meestal wel een drukke dag in het park

• Will€m

Hier kun je de tijd van zonsondergang vinden. In oktober ergens tussen 18:00 en 19:00. (zoeken in Google op time sunset San Fransisco)

http://www.timeanddate.com/worldclock/astronomy.html?n=224&month=10&year=2007&obj=sun&afl=-11&day=1

Verder ben ik het helemaal met Ada eens. Niet doen zo'n lange rit. Als je op pad gaat is voor je gevoel 03:00 's nachts en je stapt echt niet uitgerust uit het vliegtuig (ik neem tenminste aan dat je geen businessclass vliegt). Een uurtje rijden is echt het maximum en het is echt pikkedonker op de wegen richting Yosemite. Als je toch op zondag daar naartoe wilt kun je beter vroeg naar bed en de volgende ochtend vroeg vertrekken (je bent toch erg vroeg wakker - vanwege het tijdverschil)

• René

Eerst een overnachting nemen en de volgende dag verder rijden. Wij hebben altijd als regel om voor donker een slaapplaats geregeld te hebben. Het rijd namelijk een stuk minder prettig als het donker is. Als je het wel zou doen zou ik zeker een huurauto willen met een routeplanner erin.

• Martin E. van Doornik

Klopt. Een paar jaar geleden zijn mijn vrouw en ik met Delta Airlines (te kleine vliegtuig zo'n Boeing 767 met krappe beenruimte!) met tussenlanding wegens panne op JFK naar SF gevlogen. Wij zijn opgehaald door mijn Amerikaanse zwager in zijn “van” en reden naar zijn dorp aan de US 50 ergens tussen Sacramento en Lake Tahoe. Zodra wij de Bay Bridge (in het donker prachtig verlicht met lampjes langs de draagkabels) over waren, viel ik al in slaap! Dus van onze huisdeur aan de Groninger Waddenkust tot aan de Amerikaanse huisdeur deden wij 27 uur over! Dus niet meteen een auto huren.

• rick

goh, wat zijn we het allemaal eens met elkaar, dus ook ik zeg niet doen!

een aatal goede redenen zijn gegeven, maar ik doe er nog een bij.

De rit naar yosemite is prachtig en in het donker zou je dat allemaal missen.

rick

• Jack

Allen,

Dank je voor jullie unanieme reacties. We zullen ten noorden van SA iets boeken, vroeg naar bed en vroeg op om lekker rustig van de rit te genieten.

Jack

• Ada

Als je naar Yosemite wilt, moet je niet ten noorden, maar ten oosten van SFO reserveren…dus aan de overkant van de baai.

• Jack

Dank je voor de tip. Misschien nog suggestie voor een hotel die zover mogelijk in het oosten ligt maar toch te berijden is?

Jack.

• Eva

Jack,

You can find out the answer to your question by going to Yosemite .com.

Have fun!

Eva