4wheeldrive nodig of personenwagen op onverharde wegen

• jack

Hallo allen,

Voordat we een auto gaan huren voor de 4 weken toer aan de west kust USA heb ik nog enkele vragen. In verschillende posted onderwerpen kwamen we leuke omschrijvingen tegen van bezienswaardigheden die alleen per onverharde wegen te bereiken is.Ik heb begrepen dat de autohuur alleen geldt voor verharde wegen.

Is een 4-wheel drive nodig of voldoet een normale personenwagen? Indien met een personenwagen, moet er dan extra verzekeringen geboekt worden of extra toeslagen?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Groet,

Jack.

• eric

Jack ,

als je de centen er voor over hebt moet je gewoon de 4x4 huren ; is wel wat duurder als de “standaard” compact natuurlijk , maar als je kan kiezen uit een Chevy Trailblazer of een “gewone” , dan is de keus niet zo moeilijk.Ik vraag me wel af , of je die 4x4 echt wel nodig hebt aan de westkust…

Wij zijn afgelopen juni vanuit Seattle rondom Olympic N.P.gereden , en via Mt.Rainier , Mt.St.Helens , Crater Lake en de diverse Redwoods naar SF afgezakt.

Hebben soms bewust de gravel weggetjes genomen door Olympic ( oa bij Lake Quinnault ) , en is gewoon erg prettig als je dan een 4x4 hebt.

Bij het huren van een gewone personenauto is het vaak verboden om van de paved roads af te gaan ; weet zelf echter nog steeds niet of een gravelroad ook een unpaved road is ; overkomt je echter wat ( auto ondersteboven ) dan helpt elke extra verzekering je niet , omdat dus in de kleine lettertjes staat dat je niet “of road” mag rijden. En dan ben je zelf aansprakelijk.Bij de 4x4 die wij huurden stonden deze kleine lettertjes niet in de huurovereenkomst ( anders heb je er geen r**t aan , toch ? ).Ook doen ze minder moeilijk over krasjes en steenslag als je de auto terugbrengt.

Loop in ieder geval altijd om de auto heen als je die ophaalt en laat op de huurovereenkomst alle beschadigingen noteren en paraferen door de verhuurder , zodat je als je de auto weer inevert je geen gezeur hebt.

Gr.

Eric

• Utah

Je kan niet zomaar in het algemeen zeggen of je voor een onverharde weg een 4WD nodig hebt, er zijn namelijk grote verschillen. Sommige onverharde wegen zijn heel makkelijk begaanbaar met een gewone personenauto, en er zijn ook wegen die zo ruig zijn dat ik ze zelfs met een 4WD nog niet durf te rijden. Ook de weersomstandigheden zijn erg belangrijk, als het geregend heeft is een onverharde weg vaak meteen een stuk slechter. Je moet ook nooit een onverharde weg gaan rijden als er regen wordt voorspeld, je wilt natuurlijk niet halverwege vast komen te zitten.

Maar als je goed van te voren informeert naar de toestand van de weg en de weersvoorspelling, en je hebt een geschikte auto, dan is het absoluut geweldig om via onverharde wegen naar de meest geweldige plekken te rijden. Wij hebben tijdens onze reis vorig jaar meer dan 500 mijl ‘dirt’ gereden, en we hebben er ongelooflijk van genoten.

Je loopt natuurlijk wel meer risico, omdat je niet verzekerd bent. Je moet dus wel bereid zijn eventuele kosten zelf te betalen (en dat kan natuurlijk flink oplopen, als je bv een sleepdienst naar the middle of nowhere moet laten komen). Voor ons is het het risico echter meer dan waard!

Kijk voor onze ervaringen maar eens in ons reisverslag van vorig jaar: http://case23.com/vision23/reisverhalen/reisverhaal2006/reisverhaal2006.htm

Groetjes,

Utah

• anita

kijk eens op www.schmetterling.de dat is een duitse site waar wij ook een 4wheel drive hebben gehuurd in september van dit jaar

kosten 660, euro voor 3 weken incl extra bestuurder en alle verzekeringen.

fijne vakantie,

groetjes, Anita