Amerikaanse DVD bespeelbaar in EU?

• Martin E. van Doornik

Ik heb een speelfilm op DVD uit Amerika besteld. Ik weet toen nog dat VHS-video's uit Amerika niet in Europa afgespeeld kunnen worden. Het ligt aan de NTSC en PAL-systemen, denk ik. Maar hoe zit het eigenlijk met DVD's?

• tallie

Indien je geen regio vrije dvd speler hebt zal het niet lukken.

Usa is regio 5 en Europa is regio 2.

Sommige dvd spelers kun je later alsnog regio vrij maken, raadpleeg daarvoor Google.

hatolex

• Bushmaster

NTSC en PAL verhaal blijft hetzelfde, of je nu video of DVD hebt.

• Bimmer E46

Tegenwoordig ondersteunen bijna alle tv's en DVD spelers Pal en NTSC, dat is dan vaak ook het probleem niet. Het gaat tegenwoordig meer om de regiocodes zoals Hatolex al zei. Het beste is een regiocodevrije dvd speler (zie je veelal bij de goedkopere merken dat ze standaard regiovrij zijn). Soms hebben Dvd's ook geen regiocode (code 0), dan is deze op elke dvd speler af te spelen.

Mijn ervaring is dat amerikaanse dvd's niet heel veel meer schelen met die van de europese markt qua prijs. Koop dus liever Europese. Je hebt dan nederlandse ondertitels (heb je niet meestal niet op Amerikaanse Dvd's) en je kleuren zijn mooier (PAL is stukken mooier dan NTSC; NTSC wordt dan ook vaak vrij vertaald als: Never The Same Color).

• Ronald Stark

verder zijn er ook mogelijkheden om een reservekopie van deze DVD te maken waarbij je een programma kunt gebruiken om de kopie regiovrij te maken.

Ook weer te vinden via google.

Ronald

• Martin E. van Doornik

Ik hoeft geen ondertitels te hebben, het gaat om een film waar niet wordt gesproken. De titel heet “Quest for Fire” (Strijd om het vuur), in 1982 uitgebracht. Het speelt zich af in de prehistorie, waar de mensen middels vreemde geluiden met elkaar communiceren, een bepaalde taal was er nog niet. De band van onze oude VHS was gebroken en verkreukeld. Mijn vrouw vind het heel erg en wil deze film graag nog tig keer zien.

Ik heb me de afgelopen jaren blauw gezocht naar een VHS of DVD met deze titel, helaas zonder succes. Na tientallen pogingen via Google heb ik een adres in the States gevonden. De bestelling is al gedaan. Het is nu of nooit.

Mijn ervaring met VHS in NTSC of PAL kwam voor het eerst aan het licht door een familiereünie, welke ergens tussen Sacramento en Lake Tahoe plaats vond in 1999 (de man die aan boord van de bommenwerper Enola Gay de Hiroshima-bom heeft gefilmd, heb ik dáár ontmoet en is de nu 88-jarige vader van mijn Amerikaanse zwager!). De zoon van die zwager maakte video-opnamen van het familiefeest en ik kreeg de band mee, die later thuis in Nederland niet af te spelen was! Sneeuw op de TV met zeer korte flitsen van beelden. Balen natuurlijk, daarom ben ik nu voorzichtig geworden.

• Bimmer E46

Je kan sowieso de aktie doen die Ronald Stark omschrijft. Je kopiert de DVD via de computer en brand een nieuwe DVD. Je hebt dan een programma nodig als AnyDVD. Met dit programma haal je de regiocode van de dvd af en is dus te bespelen op een niet-regiovrije DVD speler.

• Martin E. van Doornik

Bedankt voor de tip, maar ik heb geen DVD brander…. Ik heb wel een collega die thuis een complete studio heeft voor het maken van video's en DVD's maar die is nu vijf weken met vakantie.

• Martin E. van Doornik

Ik heb contact opgenomen met de Amerikaanse leverancier van de DVD, die antwoordde later, dat de schijf “in Region 1 is formatted and therefore not playable in your area. We unfortunately do not have any alternate version.”

• René

Ik weet niet wat voor merk dvd speler je hebt maar het is mogelijk om spelers regiovrij te maken met een code. Kijk op de volgende pagina om je dvd speler regiovrij te maken: http://www.videohelp.com/dvdhacks