grand staircais escalante

  • batsie

    dit staat op the bugget list en heb enkele vragen hierover.

    is de cottonwood road te doen met een gewone auto, of heb je een auto met highclearence nodig

    hetzelfde geld voor de hole in the rock road.

    wat moeten we zeker zien wanneer we over de 12 richting boulder gaan

    is de weg naar de cockscomb te doen met een gewone auto?

    iemand nog tips wat overnachting betreft in dit gebied.

    er is vast iemand die hier iets over kan vertellen.

  • Cees A

    Voor alle “unpaved roads” geldt dat het weer bepalend is voor de toestand van de weg.

    Een weg die je de ene dag nog met een personenwagen kon rijden kan na een flinke regenbui veranderen in een niet meer te passeren modderpoel.

    Voor Cottonwood road wordt een auto met high clearance (hoge bodemvrijheid) aangeraden, maar ik heb mensen gesproken die 'm met een gewone personenwagen hebben gereden.

    Na een regenbui krijg je echter zoiets: http://www.sunews.net/article.cfm?articleID=1096 en zoals je ziet kom je dan zelfs met je “high clearance” niet ver meer.

    Een paar jaar geleden heb ik, met een gewone personenwagen, de Hole in the Rock road voor de helft bereden om bij de Peekaboo en Spooky slotcanyons te komen.

    Die Hole in the Rock road was een verschrikkelijk “wasbord” . Je auto rammelde zowat uit elkaar.

    De zijweg naar Peekaboo bleek ook nog eens onberijdbaar vanwege los zand en diepe kuilen.

    De hele onderneming was dus geen succes. Eerst 26 mijl over een wasbord, toen een weg die onberijdbaar was en toen weer 26 mijl terug over dat wasbord.

    Als je je dan realiseert dat je voor Hole in the Rock 2 keer 57 mijl over dat wasbord moet rijden zul je begrijpen dat ik dat geen aanrader vind.

    Op diverse sites lees je dat voor de laatste 10 mijl van Hole in the Rock road een 4WD noodzakelijk is.

    Omdat ik niet verder gekomen ben dan mijl 26 kan ik daar uit eigen ervaring niks over zeggen.

    Maar…….. Het zou natuurlijk wel jammer zijn als je eerst 47 mijl alle vullingen uit je kiezen hebt getrild en dan tot de ontdekking komt dat je niet verder kunt ……………

    Informatieve sites over Hole in the Rock road:

    http://www.nps.gov/glca/planyourvisit/driving-the-hole-in-the-rock-road.htm

    http://www.ontdek-amerika.nl/amerika/bezienswaardigheden/peekaboospooky/peekaboospooky.html

  • batsie

    Cees bedankt.

    is het in de rest van de Grand Staircase Escalante goed te rijden?

  • batsie

    Cees.

    hoe kijk jij tegen onderstaand trip aan?

    misschien dat je je afvraagt, waarom gaan ze daar of daar niet even heen?, maar we zijn er al diverse keren geweest en hebben al veel dingen gezien.

    aanvliegen op SF. auto huren. (nog tips bij wie?)

    vandaar naar Yosemite. 2 dagen blijven (tips zijn welkom) en dan door naar Death valley. (graag tips hier voor). door naar vegas voor een overnachting en dan door naar havasu Falls.( is dit te doen voor iemand die last heeft van wandelpaden met steile afgronden?) vandaaruit naar Grand Staircase Escalante voor de diverse dingen. 1 overnachting in Kanab en de andere in Escalante. (ook hier zijn tips welkom) vandaar door naar Salt Lake City om vervolgens 3 dagen in Yellowstone te gaan wandelen.

    vandaar door naar Glacier nat. park ( going to the sun road). dan door naar the colombian icefield en mount robson om vervolgens via Kamploops naar Vancouver te gaan. natuurlijk gaan we tussendoor verschillende dingen bekijken die we onderweg tegenkomen.

    dit alles in een tijdbestek van 19 dagen. vervolgens blijven we nog 5 dagen in Vancouver bij onze zoon.

    en we vliegen terug van af Seattle en leveren daar ook de huurauto weer in.

    de vraag is alleen nog even, is dit verstandig of zijn de dropoff kosten verhoudingsgewijs te hoog.

    dit scheelt me de rit naar SF. 2 overnachtingen en de brandstof.

    graag hoor ik van jou

  • Cees A

    Ik zie nu dat je nog meer vragen had. Sorry, zie ik nu pas.

    Wat bedoel je met “de rest van Grand Staircase Escalante” ?

    Grand Staircase is een vrij groot gebied tussen Escalante en Lake Powell. Welke specifieke wegen bedoel je ?

    Als je Hwy 12 bedoelt, die weg is geheel geasfalteert en gewoon goed te berijden. Hwy 276 (via Halls Crossing) ook, maar die weg ligt buiten Grand Staircase nat.monument.

    Voor zover ik weet is de rest van de wegen en paden door Grand Staircase nat. mon. onverhard.

    V.w.b. Hwy 12, misschien heb je iets aan deze interactieve kaart waar alle bezienswaardigheden op staan: http://www.scenicbyway12.com/the-byway/map/

    Klik op de punten op de kaart voor meer info.

    Hier nog een uitgebreid pdf document over Hwy 12: http://www.scenicbyway12.com/wp-content/themes/sb12/library/media/images/route_guide.pdf

    V.w.b. hotels in Escalante heb ikzelf alleen ervaring met de Prospector Inn: http://www.prospectorinn.com/ (in Escalante zijn trouwens verder niet zo veel hotels)

    Bedoeld hotel (een groot roodgeverfd gebouw) ligt aan de hoofdstraat en is niet te missen. Het is gewoon een doorsnee toeristenhotel.

    V.w.b. Cockscomb kan ik je niet helpen, daar ben ik nooit geweest.

  • Cees A

    Tja, 19 dagen lijkt me op het eerste gezicht niet echt veel. Het is natuurlijk best een heel eind.

    Wanneer ga je trouwens ? In voor en najaar kun je in de bergen met sneeuw en afgesloten wegen te maken krijgen.

    Voor Havasu Falls moet je al 3 dagen rekenen.

    De 1e dag loop je van de parkeerplaats naar het dorp, de 2e dag loop je heen en terug van het dorp naar de waterval en de 3e dag loop je terug naar de parkeerplaats.

    Er vliegt wel een helicopter, maar daar hoor je wisselende verhalen over. Veel mensen schrijven dat ze eerder bij de auto waren geweest als ze hadden gelopen.

    Locale bevolking heeft hier namelijk altijd voorrang. Voordat de toeristen aan de beurt zijn kan het al na de middag zijn.

    Zet je plannen eens in een van-dag-tot-dag schema, dan zie je de dingen die niet kloppen of niet kunnen vaak veel beter. Zoiets bijvoorbeeld

    1: Van AMS naar SFO

    2: San Francisco

    3: Van San Francisco naar Yosemite

    4: Yosemite

    5: Yosemite

    6: Via Tioga Pass naar —–

    Enz.

    Als ik even snel doortel heb je na Havasu Falls al 10 of 11 van je 19 dagen gebruikt. Ik vrees dus een beetje dat je in tijdnood gaat komen

    Maar daar kom je vanzelf achter als je het schema afwerkt

    Zoek er via Google maps de afstanden en rijtijden bij zodat je zelf al een idee krijgt van afstanden en rijtijden en de tijd die je over hebt om iets te zien en te doen..

    Als je dat schema hebt geplaatst zet ik er van ieder park een inzoombare kaart bij en tips over wat er te zien en te doen is.

    zo'n kaart als deze van Death Valley bijvoorbeeld: http://www.lib.utexas.edu/maps/national_parks/death_valley_park97.pdf

    Als je inzoomt zie je op die kaarten waar alle bezienswaardigheden in zo'n park liggen.

    Ben benieuwd naar je schema.

    V.w.b. huurauto's heb ik zelf alleen ervaring met Hertz.

    Die handelt al meer dan 25 jaar naar mijn volle tevredenheid, ook bij problemen en ik heb geen reden en geen zin om voor een paar tientjes minder een andere verhuurder te zoeken.

    Je kunt eens kijken op hertz.nl wat Hertz rekent. Hertz rekent geen aparte drop-off kosten maar geeft je een all-in bedrag waar alles is inbegrepen

    Op forums lees je soms wel eens dat USAreisen.de, of de Engelstalige versie http://www.drive-usa.de/rental-cars/usa-rental-cars.html op diverse bestemmingen geen drop off rekent.

    Je zou beide eens moeten vergelijken.

    Staar je niet teveel blind op die drop-off kosten. 2 dagen extra autohuur + brandstof + 2 overnachtingen + 2 dagen eten en drinken krijg je ook niet voor niks

  • batsie

    Hallo Cees. Leuk dat je dit wilt doen.

    Ik heb zelf al veel uitgezocht, maar hoor het ook graag van andere mensen die er geweest zijn.

    Ik had graag de havasu falls willen zien, maar laat ik nu vallen omdat het 3 dagen kost.

    De bedoeling is om volgend jaar juni te vertrekken.

    ik zat te denken aan de volgende road trip.

    starten in San Fransisco

    de volgende dag door naar Yosemite park 300 km

    daar twee dagen blijven

    dan door naar deathvalley 400 km

    deathvalley naar vegas (kom je toch langs) 200 km maar kunnen ook in eens door naar kanab

    vegas kanab (grand staicase escalante) 300 km

    zeker nog 1 dag blijven. veel hiken

    kanab via de 89 omhoog en dan via de 12

    (zeer mooie weg) naar capitol reef 200 km inlusief de tochten die je maakt in staircase escalante

    capitol reef Provo 250 km

    provo - Yellowstone 600 km tussenstop in Salt Lake City

    Yellowstone een dag of 2 blijven

    yellowstone - Great Falls montana 400 km we willen graag even wat van Montana zien. moet mooi zijn

    Great Falls - Glacier nat. Park 250 km hier de “going to the sun” route rijden. 50 mijl

    Glacier - Banff 400 km

    Banff - mount robson 300 km tussen door de colombian icefield op

    mount robson - kamloops 350 km

    kamloops - Vancouver 350 km

    al met al zitten wij hier al op ruim 4300 km

    tot nu toe hebben we hier al +/- 19 dagen voor nodig

    kan ook de volgende route;

    vanaf death valley naar kingman onder Vegas

    van Kingman naar Grand Canyon

    Grand Canyon naar Kanab.

    In de escalante willen we zoveel mogelijk dingen bekijken. Bv. De wave. Maar ik heb begrepen dat je daarvoor uitgeloot moet worden.

    Dus een personen auto bv chrysler 300 kan dat op de cottonwood road? Zonder high clearance.

    dan weer omhoog naar yellowstone en dan of canada in of door de staat Washington weer naar Vancouver. dat maakt ons niet zo veel uit.

    SF hebben we al gezien en daar hoef ik geen tijd voor uit te trekken

    Ook het gedeelte tussen yosemite en death valley hebben we al gezien en een zabrinsky point in DV ook al. We willen nu iets anders zienin DV.

    Vegas hebben we al 3 x gezien dus slaan we verder ook over, behoudens 1 nacht.

    Heb jij ervaring met de north rim van de Canyon? Is dat mooi? Ik neem aan dat die half juni geopend is?

    We hebben er ooit voorgestaan en toen.was hij dicht in mei

    De weg nr 12 door de escalante hebben we ooit eens gereden, maar veel te weinig tijd aan besteed. Die willen we zeker uitgebreid doen.

    Al wat daar na komt hebben we nog niet gezien.

    Ik ben erg benieuwd naar jou suggestie en voorste

    Groet bert

  • Cees A

    Zomaar wat opmerkingen over je route:

    Je schat afstanden regelmatig te laag, soms zelfs veel te laag, in.

    Je vliegt naar San Francisco, maar je hoeft daar niets te zien, want je hebt daar alles al gezien. Waarom vlieg je dan niet naar een andere plaats die je route wat korter maakt ?

    In je haast race je een heleboel mooie parken voorbij. Kan natuurlijk dat je daar al bent geweest, maar dan geldt hetzelfde als voor San Francisco.

    Als je wat reisschema's op het Canadaprikbord bekijkt zul je zien dat men daar al 3 of 4 weken uittrekt alleen al voor het Canadese deel van je route.

    Nu we het over dat Canadaprikbord hebben, ik heb je daar vorige maand aangeraden om naar Salt Lake City te vliegen.

    Je hebt dan meer tijd voor Yellowstone, Grand Teton en voor een route die je richting Seattle voert. Een voorstel voor een dergelijke route is daar ook gedaan

    V.w.b je overige vragen:

    Voor de Wave moet je inderdaad loten. In 1e instantie is dat een loterij via internet.

    Een klein aantal kaarten wordt dagelijks in Kanab, vroeg in de ochtend, verloot onder de aanwezigen. Let op, dat zijn kaarten voor de volgende dag

    Ik denk dat je die link in mijn 1e bericht over Cottonwood Road niet hebt aangeklikt, want daarop zie je een foto van een SUV die half begraven is in de modder.

    Ik begon dat 1e bericht overigens met de zin dat het weer de toestand van unpaved roads bepaalt.

    Informeer altijd ter plaatse bij Paria Ranger Station aan Hwy 89 naar de actuele toestand van de weg.

    Het openingsseizoen van de North Rim is, normaal gesproken, van 15 mei - 15 oktober.

    De North Rim is anders, minder toeristisch en minder druk dan de South Rim.

    Belangrijkste verschil, er loopt geen weg langs de rim zoals bij South Rim hetgeen de NR wat minder toegankelijk maakt.

    Ik zou nog eens goed nadenken over de haalbaarheid van je routeplan. Ik wacht dan ook nog even met die kaarten en verdere info tot alles meer definitief is

    Mijn mening, voor wat ie waard is: Ik zou de route veel compacter houden en aanpassen aan de beschikbare tijd zodat je meer tijd hebt voor al het moois onderweg.

    Of, en dat kan natuurlijk ook nog, je handhaaft deze route en je breidt je beschikbare tijd uit met een paar weken extra vakantie …………. :D

  • batsie

    Dag cees.

    Ik snap je opmerking. Terecht.

    Maar, onze zoon, woont in Vancouver, die gaat met ons mee en we ontmoeten elkaar in SF. Hij komt met zijn auto daar naar toe. En hij heeft ook zijn wensen.

    Ja voor sommigen komt het over alsof we bijna alles overslaan, maar dat is echt niet het geval. De vorige keer konden we niet yosemite in omdat de tioga pas dicht zat. We waren 1 week te vroeg. We kwamen toen vanaf death valley.

    In death valley was het eigenlijk te warm om wat te doen.

    En de trip door Canada.

    Ook deze reis hebben 4jaar geleden al eens gedaan.

    We hebben toen op de gletger alleen maar sneeuw gehad en konden niets zien. Hetzelde geld voor llake peyton en mount robson. Dus dat is de reden dat we eigenlijk die kant nog even op willen, maar zoals ik al aangaf willen we ook best door naar de staat Washington, want dat is ook mooi en daar weet ik nog niet zo veel van.

    De afstanden haal ik van google maps en ik head ze zelf al iets naar boven afgerond, maar dan zal ik dat wat hoger aanhouden.

    Dus de enigste optie die ik dan heb is om naar Vegas te vliegen en dan yosemite en death valley over slaan.

    Groet bert

  • Jet

    Hoi Bert,

    Mijn eerste reactie was ook: zet je route per dag uit, inclusief de reistijden en je ziet al snel of het haalbaar is of niet, maar Cees was mij al voor.

    Overigens hecht ik in schema's meer aan reistijden dan aan kilometers aangezien je op sommige wegen aanzienlijk langer doet over 100 km dan op andere wegen. Mijn ervaring is dat google-maps aardig realistische tijden neerzet (en kilometers), uiteraard wel gebaseerd op auto's en zonder stops.

    Ik heb je route nog niet in google maps uitgezet, maar de 4300 km lijkt mij aan de krappe kant. Ik heb vorig jaar de “driehoek” Vancouver - San Francisco - Yellowstone - Glacier - Vancouver gereden en wij leverde de auto in met 7200 km meer op de teller dan toen we hem ophaalden, terwijl de uitgezette route op google maps op 5500 kwam. In google maps zet je alleen bepaalde punten en niet alle zijweggetjes, “even” heen en weer naar een waterval, nog “even” een wildlife rondje 's avonds, of 4 dagen alle hoeken en gaten van Yellowstone berijden.

    Overigens hebben we de hoeveelheid kilometers niet als bezwaarlijk en vervelend ervaren, we gingen een stevige roadtrip maken en dat was het zeker.

    Als ik dan echter lees dat je eerst een stuk zuidelijker wilt en vervolgens ook nog een heel stuk noordelijker dan denk ik dat je km's te laag zijn geraamd. (ik zal t straks eens in google zetten)

    Wij deden de route in 3 weken en hadden net als jullie delen al gezien en daarom een paar grote hinks-stap-sprongen gemaakt om zo meer tijd te hebben voor de stukken waar we nog niet eerder geweest waren. Ik dacht van tevoren redelijk overal de tijd te hebben gepland die ik nodig dacht te hebben, maar kwam her en der toch (weer) tijd te kort.

    Intussen heb ik je route in google maps gezet en kom ik al op 3200 mile = 5150 km uit……

    Wat betreft het aanvliegen was ook mijn reactie om naar Las Vegas te vliegen en daar te beginnen. Je schrijft dat je zoon naar SF komt rijden en zo zijn wensen heeft, maar tot waar gaat hij met jullie mee en moet hij perse met zijn auto komen of kan hij de dagen dat hij met jullie meereist met jullie mee rijden?

    Ik zou de route met kilometers en tijden toch echt eens helemaal per dag uitschrijven zoals Cees als voorbeeld heeft gegeven, er ook bij vermelden wat je wilt zien/doen en dan kijken hoe ver je komt en waar/hoe je dan wilt schrappen.